Lainauskielto on herättänyt kysymyksiä Kouvolassa – Kirjastojärjestelmä edellyttää asiakastietojen päivitystä kolmen vuoden välein

Jussi Lopperi

Omat tiedot tulee päivittää kirjastolle kolmen vuoden välein.
Omat tiedot tulee päivittää kirjastolle kolmen vuoden välein.

"Kirjastokorttisi on lainauskiellossa."

Tällainen lause on viime viikkoina hämmentänyt Kymenlaakson Kyyti-kirjastojen verkkoasiakkaita. Myöskään kirjaston lainausautomaatti ei ole välttämättä sallinut lainausta.

Osa on ihmetellyt, mistä sanktio on peräisin, sillä maksurästejä ei ole ollut.

Kyse on Koha-kirjastojärjestelmästä, jonka Kyyti-kirjastot ottivat käyttöön vuonna 2016. Se edellyttää asiakastietojen päivittämistä kolmen vuoden välein.

Tämä tapahtuu käytännössä niin, että asiakas ottaa yhteyttä omaan kirjastoonsa – joko käymällä kirjastossa tai soittamalla sinne.

Tiedot saa vain asiakkaalta itseltään

Kouvolan kirjastojen johtava informaatikko Tuomas Kunttu kertoo, että aiheesta on tullut jonkin verran palautetta siitäkin huolimatta, että kirjasto on muistuttanut asiakkaita sähköpostein asiakkuuden vanhenemisesta.

– Järjestelmässä olisi sillä lailla parannettavaa, että asiakkaat voisivat itse päivittää tietonsa verkkokirjastossa. Sellaista mahdollisuutta ei nyt ole, eikä sellaista pystytä lähiaikoina toteuttamaan, Kunttu sanoo.

Kunttu muistuttaa, että kirjasto ei saa yhteystietojen muutoksia muuta kautta kuin kirjaston käyttäjiltä itseltään.

– Läheskään kaikki eivät muista ilmoittaa muutoksista aktiivisesti itse, ja tällöin viestimme eivät tavoita asiakasta.

Taustalla myös uusi tietosuoja-asetus

Tietojen päivityksessä on kyse muustakin kuin vaikkapa osoitteen, sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron muutoksesta. Kirjaston on tärkeää saada tietoonsa asiakkaat, jotka eivät enää käytä kirjastoa.

– Tällöin voimme poistaa heidät rekisteristämme uuden tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Saamme säilyttää rekisterissä vain niiden tietoja, jotka ovat asiakkaitamme.

Informaatikko Jarmo Tikka Kotkan kaupunginkirjastosta kertoo, että kirjastoissa on ollut puhetta järjestelmän kehittämisestä siten, että se tunnistaisi automaattisesti asiakkaan aktiivisuuden.

– Toistaiseksi siihen ei kuitenkaan ole ollut resursseja.