Kouvolalle ehdotetaan isoja säästöjä kulttuurista ja liikunnasta – Kymi Sinfoniettan toimitusjohtajalle Riikka Luostariselle uutinen oli järkytys – "Leikkaukset tietäisivät Suomen ainoan maakuntaorkesterin loppua"

Riikka Luostarisen sydän jätti muutaman lyönnin väliin, kun hän kuuli Perlacon-ohjausryhmän ehdotukset Kouvolalle. Poikkeuskevään jälkeen jaloilleen ja soittokuntoon päässyt Kymi Sinfonietta julkaisi juuri syksyn ohjelmiston.

Jussi Lopperi

Kymi Sinfonietta on pitänyt yhtä yli 20 vuotta. Kahden kaupungin orkesteri saa avustuksia sekä Kouvolalta että Kotkalta.
Kymi Sinfonietta on pitänyt yhtä yli 20 vuotta. Kahden kaupungin orkesteri saa avustuksia sekä Kouvolalta että Kotkalta.

Kouvolan kaupunginhallituksen asettama Perlacon-ohjausryhmä ehdottaa loppuraporttiluonnoksen liitteissään Kymi Sinfoniettalle kolmea vaihtoehtoa. Joko orkesterin saamaa kaupungin avustusta pienennetään 20 prosenttia, 50 prosenttia tai avustus poistetaan kokonaan.

– Kun luin viime lauantain lehteä, sydän jätti lyöntejä väliin. Meille yhtiönä ei ole tullut mitään tietoa tällaisesta, Kymi Sinfoniettan toimitusjohtaja Riikka Luostarinen sanoo.

Kymi Sinfonietta on kahden kaupungin omistama orkesteri. Orkesterin tämänvuotinen Kouvolan kaupungin avustus on suuruudeltaan 642 000 euroa. 20 prosentin poiston jälkeen avustus jäisi 514 000 euroon ja puolituksen jälkeen 324 000 euroon.

Säästöehdotukset ovat toistaiseksi luonnos, johon liittyvät päätökset kaupunginvaltuusto tekee myöhemmin syksyllä.

Kotka maksaa orkesterille tänä vuonna 847 500 euroa ja vuokratukea 168 000 euroa. Kotkan osuus avustuksesta on 55 prosenttia ja Kouvolan 45 prosenttia.

Riikka Luostarinen ei tiedä, mihin loppuraportin luonnoksen säästöluvut perustuvat. Niillä olisi toteutuessaan silti vain yksi lopputulos.

– Meidän osaltamme kaikki nämä vaihtoehdot tietäisivät sitä, että Kymi Sinfonietta nykyisessä muodossaan lakkaisi olemasta.

Suomen ainoa maakuntaorkesteri

Asia ei kosketa vain Kouvolaa, vaan koko Kymenlaaksoa. Kymi Sinfonietta on Suomen ainoa maakuntaorkesteri ja ainoa kahden kaupungin tuilla toimiva orkesteri.

Luostarisesta orkesteri on jo nyt maan kustannustehokkain. Asia on hänestä myös valtakunnallinen, jopa kansainvälinen.

– Missään muualla maailmassa ei pystytä pyörittämään kahden kaupungin orkesteria 642 000 eurolla vuodessa. Teemme monessa asiassa tuplatyön verrattuna muihin Suomen orkestereihin.

Kouvola leikkasi viime vuonna orkesterin vuosittaisesta tuesta pois 10 prosenttia. Sitä ennen orkesterin tukea on pienennetty vähitellen vuodesta 2015 asti.

– Olemme tehneet työtä monta vuotta kaikesta säästäen. Meillä ei ole enää lihaa luiden päällä leikkauksia varten.

Kymi Sinfonietta menetti keväältä lipputuloja noin 80 000 euroa. Summa olisi voinut olla suurempi, mutta Riikka Luostarisen mukaan valtaosa kausikorttilaisista ja muista lipun ostaneista päätyi lahjoittamaan rahat orkesterin tukemiseen.

Kymi Sinfoniettan liikevaihto viime vuonna oli hieman alle 300 000 euroa. Miinukselle mentiin noin 39 000 euron verran, koska orkesteri työskenteli väistötiloissa. Keväällä orkesteri haki opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämää koronatukea. Tukea myönnettiin 70 000 euroa.

Katja Juurikko

Riikka Luostarinen sai tiedon ehdotetuista leikkauksista Kouvolan Sanomista.
Riikka Luostarinen sai tiedon ehdotetuista leikkauksista Kouvolan Sanomista.

Kaupungin tuen leikkaus heijastuisi valtionosuuksiin

Kotkan kulttuurijohtaja Tomi Purovaara sanoo, että Perlacon-ohjausryhmän ehdotusten jälkeen tilanne näyttää hälyttävältä.

Purovaara huomauttaa, että jos Kouvolan kaupunki pienentää tukea, se heijastuu myös valtionosuuksiin.

– Siitä alkaa kierre huonoon suuntaan. Asiaa pitäisi miettiä tarkkaan.

– Orkesteri on korkealuokkainen ja tekee tärkeää työtä alueellisesti ja valtakunnallisesti. Kaikki voimat pitäisi yhdistää, että orkesteri säilyisi toimintakykyisenä. Kymenlaaksoon tarvitaan korkean tason orkesteri.

Luostarinen painottaa, että myös tutkimuksissa on todettu kulttuurin suuri merkitys henkiselle hyvinvoinnille.

– Tiedämme sen tässä työssä konkreettisesti. Konserttien ohessa päiväkoti- ja palvelukotikiertueet ovat osoittaneet sen.

Luostarinen uskoo, että eristys- ja tautiajasta toivuttaessa kulttuurin merkitys korostuu entisestään. Jos leikkaukset toteutetaan, Kouvolaan syntyy hänestä henkinen tyhjiö, sekä ammattilaisille että harrastajille.

– Kulttuurissa on mukana todella tärkeä yhteisöllisyyden kokemus. Nyt on aika tulla esiin niiden, jotka ymmärtävät kulttuurin ja tapahtumien merkityksen. Ei pelkästään hyvinvointitekijänä, vaan koko kaupungin vetovoiman kannalta.

Koronayleisö kaipasi live-konsertteja

Kymi Sinfonietta teki toukokuun lopussa asiakaskyselyn siitä, millä mielellä yleisö tulisi konsertteihin jatkossa.

Vastauksissa nousi eniten esiin kaksi teemaa. Ensimmäinen oli kuulijoiden suuri halu päästä konserttiin kuulemaan elävää musiikkia heti, kun se vain olisi mahdollista.

– Musiikilla oli valtava merkitys monelle koronakevään aikana.

Seuraavaksi eniten palautetta tuli kyselyssä siitä, että orkesterin Kymi Sinfonietta Lives -verkkokanava oli keväällä monelle todella tärkeä yhteys maailmaan.

Orkesterin jäsenet videoivat kotoa käsin hauskoja ja koskettavia musiikkiesityksiä sosiaaliseen mediaan. Soittajat kirjoittivat blogiin musiikista ja elämästä, ja viihdyttivät näin eristyksissä olevia, läheisiään kaipaavia ihmisiä.

– Saimme tästä todella paljon sydäntä lämmittäviä kommentteja. Monet seurasivat kanavaa hyvin tarkkaan. Se toi myös soittajamme lähemmäs yleisöä.

Päivi Tuovinen

Orkesterin syksyn avaavat Swingiä, svengiä ja viihdettä -konserteilla laulajat Mari Palo ja Mikael Konttinen (alla).
Orkesterin syksyn avaavat Swingiä, svengiä ja viihdettä -konserteilla laulajat Mari Palo ja Mikael Konttinen (alla).

Lasse Laitinen

5846894.jpg

Syksyssä on svengiä, hovisäveltäjiä ja Nino Rotan Mozartia

Kymi Sinfoniettan syksyn ohjelmisto on toistaiseksi julkistettu vain syyskuun loppuun saakka. Jos kaikki menee hyvin, loppuohjelmisto julkistetaan syyskuussa ja normaalijärjestelyt otetaan käyttöön lokakuun alussa.

Kauden avaa 26. ja 27. elokuuta Swingiä, svengiä ja viihdettä. Konserteissa Mari Palo ja Mikael Konttinen laulavat kappaleita Broadway-musikaaleista ja elokuvista, big band -yhtyeiltä ja pop-tähdiltä.

Sovitukset Kymi Sinfoniettalle on tehnyt konsertin kapellimestari Antti Rissanen.

– Elämä voittaa jälleen. Soittajilla on kova hinku päästä lavalle ja tehdä musiikkia jälleen yhdessä, Luostarinen kertoo.

Barokkikonsertissa 9. ja 10. syyskuuta konserttimestari Raymond Cox liidaa orkesterin ja yleisön 1700-luvun alkupuolen hovimusiikin tunnelmaan. Cox esittää itse solistina harvemmin kuullun Pergolesin viulukonserton.

– Raymond on loistava löytämään harvinaisia kappaleita. Kyseessä on ehkä jopa Suomen ensiesitys.

Olari Eltsin johtamassa konsertissa 23. ja 24. syyskuuta pääosassa on Mozart, monien nuorempien sukupolvien säveltäjien innoittaja. Nykysäveltäjä ja pianisti Lera Auerbachin kappaleessa voi kuulla moderneja kaikuja vuonna 1791 kuolleen mestarisäveltäjän sävelmaailmasta.

Orkesterin uusi vuorotteleva käyrätorven äänenjohtaja Henriikka Teerikangas esittää solistina toisen osan Mozartin käyrätorvikonsertosta nro 1.

Kyseistä osaa ei tosin säveltänyt Mozart, vaan keskeneräiseksi jääneen teoksen viimeisteli italialainen elokuvasäveltäjä Nino Rota.

– Rota oli mieletön tyylitaituri. Voisi ajatella, että siinä soivat Mozartin sävelet, eikä kenenkään muun.

Kaksi konserttia illassa, lippuja myydään vähemmän

Suomen sinfoniaorkesterit, teatterit ja esittävän taiteen järjestöt ovat laatineet yhteistyössä turvallisuusohjeistuksen ja -suositukset valtakunnallisille kulttuuritoimijoille. Ohjeistus on tehty Opetusministeriön ja aluevirasto AVIn ohjeiden pohjalta.

– Meille orkesterilaisille on tärkeää, että yleisölle on turvallista tulla konsertteihin, Luostarinen sanoo.

Syksyn konserteissa orkesteri soittaa kaksi esitystä illassa kello 17 ja 20. Konsertit kestävät noin tunnin ja viisitoista minuuttia. Niiden välisellä tauolla yleisön tuolit desinfioidaan, muut paikat siivotaan ja käydään läpi turvaohjeiden mukaisesti.

Lippuja myydään esityksiin normaalia vähemmän: Kotkan konserttitalon konsertteihin 112 lippua ja Kuusankoskitaloon 130 lippua. Noin joka toinen paikka saleissa jätetään täyttämättä. Ystävät ja pariskunnat voivat ostaa vierekkäiset paikat.

Myös orkesterin kokoonpanoa on pienennetty turvaetäisyydet huomioiden. Ruuhkien välttämiseksi konserteissa ei ole väliaikoja, mutta konserttipaikkojen kahvilat ja ravintolat ovat auki.

Orkesteri ei järjestä konsertteja Kouvolan kaupungintalon salissa, kuten se on aiemmin usein tehnyt.

– Sali ja muut tilat ovat siihen tarkoitukseen liian ahtaat.

Kymi Sinfonietta on uudistanut myös lipunmyyntinsä. Aiemmasta poiketen liput myydään Ticket Master- lippupalvelun kautta, myös ennakkomyyntipaikoissa ja konserttipaikalla. Yleisöä suositellaan ostamaan liput verkossa etukäteen.

Nykyään lippuihin on lisätty paikkanumerot ja ohjeet, mistä ovesta konserttikävijän kannattaa tulla saliin.

– Se lisää turvallisuutta, koska tulija ei joudu etsimään paikkaa turhaan.

Kausikortteja orkesteri ei myy syksyllä ollenkaan. Kausikorttilaisten istuinpaikat pidetään varattuina kevätkauteen asti.

Otsikkoa on muokattu 8.8. kello 10.
Juttua on päivitetty 9.8. kello 16.06. Korjattu nimivirhe: Kotkan kulttuurijohtaja on Tomi Purovaara.

Uusimmat uutiset

Kommentoidut