Kouvolalainen taiteilija sai 10 000 tukieuroa ja kehitteli konseptin, jolla markkinoida taidetta verkossa – "Vielä kun saisi piparin tuoksun jotenkin mukaan"

Merja Naroma halusi katsojan näkevän verkossa enemmän kuin tauluja tyhjällä seinällä.

Studio Henna Viren

Merja Naroma on opiskellut taiteentekemistä yksityisopetuksessa. Liiketalouttakin opiskellut Naroma aloittaa syksyllä kuvataiteen opinnot Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.
Merja Naroma on opiskellut taiteentekemistä yksityisopetuksessa. Liiketalouttakin opiskellut Naroma aloittaa syksyllä kuvataiteen opinnot Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.

Kouvolalainen Merja Naroma on kehittänyt tuoreen tavan esitellä ja myydä taidetta verkossa. Hän tarttui toimeen, kun näyttelytoiminnan lakkauttanut koronapandemia sai internetin pullistumaan kulttuuritarjonnasta. Virtuaaligallerioista näyttävimmätkin toistivat usein samaa kaavaa: näyttivät tauluja seinillä ja tarjosivat faktoja teoksista.

–  Silloin kuitenkin jää kokematta elämys, jonka takia näyttelyvieraat käyvät museoissa ja taidegallerioissa.

Naroma sai uudenlaisen konseptin kehittelyyn 10 000 euroa Business Finlandilta. Hän halusi aktivoida katsojassa aikaisempia kokemuksia ja mielikuvia viemällä teoksia yllättäviinkin paikkoihin. Esimerkiksi Naroman kukkasarja Häivähdys purppuraa kuvattiin meren äärellä Kotkassa Kirkonmaan saaressa, jossa taiteilijan työhuonekin sijaitsee.

– Videolla ovat mukana karut kalliot ja ääretön meri, joka yltää Tallinnaan asti. Värikkäät kukkatyöt tulevat esille taivasta ja kalliota vasten.

Osa videomateriaalista on ilmakuvaa, ja mukana on myös valokuvia. Videon kesto on noin puolitoista minuuttia.

– Se ei ole perinteinen museokävijävideo. Se on suunnattu sosiaaliseen mediaan henkilölle, joka etsii ostettavaa tai haluaa tutustua taiteilijan tuotantoon.

Video kertoo tarinaa taulujen takana

Videon tarkoitus on brändätä taiteilija. Sen taustalla soi Naroman teoksia varten sävelletty kappale, jonka on tehnyt kouvolalainen Elina Tikkanen.

– Siitä tulee toivottavasti korvamato, jonka ihminen yhdistää minuun tulevaisuudessakin.

Katsoja näkee myös taiteilijan maalaamassa, sillä Naroma on halunnut kertoa tarinaa taulujen takana.

– Kun myyn taulun perinteisellä tavalla, kirjoitan ostajalle aina mukaan kertomuksen, jotta hän tietää, miten teos on syntynyt.

Naroman mukaan verkkoon on tuotettu korona-aikana myös paljon näyttävää sisältöä, jonka parissa katsoja voi viihtyä pitkäänkin.

– Esimerkiksi Louvre tai Poikilo ovat kuitenkin yksittäisen taiteilijan ulottumattomissa.

Taiteilijat eivät Naroman mukaan myöskään ole kovin bisnesorientoituneita. Siksi konseptin on tarkoitus hioutua niin, että se on sekä hinnaltaan että vaatimuksiltaan mahdollinen jokaiselle taiteentekijälle.

– Se on ikään kuin elementtipitsalista: mitä voit käyttää missäkin ja mitä se vaatii.

Ensimmäinen video jo julki

Idea taiteiljan käyttöön suunnatusta verkkotyökalupaketista eli Naroman mielessä jo ennen koronapandemiaa. Puutarhasuunnittelijanakin työskentelevällä Naromalla oli viimein aikaa pysähtyä idean äärelle, kun taidenäyttelyt, puutarhatapahtumat ja messutoiminta hyytyivät.

– Selvittelin, mitä kaikkia keinoja taiteilijalla olisi käytettävissä teostensa esilletuomisessa, miten asiat on järkevä toteuttaa ja mitä ne vaativat tekniikalta tai taiteilijan osaamiselta.

Vielä hän ei ole keksinyt, miten esimerkiksi piparin tuoksun saisi leijailemaan näyttelyvieraan nenään.

Ennen kuin Naroma laittaa tuotteensa myyntiin, hän testaa konseptia oman taiteensa kautta.

– Sitten katson, löytyykö kiinnostusta. Tarvetta ainakin näyttää olevan.

Studio Henna Viren

Naroma työskentelee myös puutarhasuunnittelijana.
Naroma työskentelee myös puutarhasuunnittelijana.

Virtuaalinen tuli perinteisen näyttelyn rinnalle

Naroma jatkaa myös tavallista näyttelytoimintaa. Hänen teoksiaan on parasta aikaa esillä Kouvolan keskustassa Alppien kahvila ja konditoriassa. Vuoden loppupuolella on tulossa lisää näyttelyitä esimerkiksi Keski-Suomessa ja Helsingissä.

– Ilokseni olen huomannut ihmisten myös ostavan teoksiani.

Naroma käyttää teostensa pohjana kankaalle painettuja, käsittelemättömiä valokuvia. Hän rikastaa kuvia akryyliväreillä, lasilla, kivillä ja hiekalla, jolloin teoksiin syntyy kolmiulotteinen vaikutelma.

– Muokkaan kuvan teemasta haluamani kokonaisuuden lisäämällä, poistamalla tai muuttamalla sen elementtejä.

Kahvilan seinälle on ripustettu parikymmentä teosta, joissa matkataan Pariisiin, Nizzaan, Bordeaux’hon ja Toulouseen.

– Ranska on jostain syystä ollut minulle aina hyvin tärkeä ja rakas maa. Isäni sanoisi, että sieluni on kovin ranskalainen ja siinä hän on aivan oikeassa.

Merja Naroman taidenäyttely 1.–28. elokuuta Alppien kahvila ja konditoriassa.

Kommentoidut