Teatteriarvio: Peer Gynt häikäisee visuaalisuudellaan

Lasten Peer Gynt. Alkuperäisnäytelmä: Henrik Ibsen. Sovitus ja ohjaus: Tanjalotta Räikkä. Puvut: Tiina Helin. Valot: Essi Santala. Äänet ja musiikki: Nuutti Vapaavuori. Rooleissa: Anna Böhm, Arttu Soilumo, Inke Koskinen, Linnea Leino, Minea Lång, Santeri Niskanen ja Ville Mikkonen. Tampereen yliopiston Teatterityön linjan esitys Kuulas -lasten teatteritapahtumassa Pato Areenalla 19.5.2018

Jonne Renvall

Seitsemän näyttelijää hoitaa yli 40 roolia.
Seitsemän näyttelijää hoitaa yli 40 roolia.

Peer Gynt on poika, joka ajaa rehvastelullaan ja mahtailullaan muut pilkkaamaan häntä. Hän valehtelee ja kiusaa, eikä oikein tiedä, kuka oikeastaan haluaisin olla. Peer tempautuu mielikuvitukselliselle matkalle toinen toistaan eksoottisempiin paikkoihin.

Tanjalotta Räikän käsittelyssä Ibsenin klassikko on sovitettu lastennäytelmäksi.

Seitsemän energistä ja lahjakasta näyttelijää hoitaa kaikki roolit. Vaihdot tapahtuvat sulavasti ja hengästyttävällä tahdilla. Päähenkilön, jota esittää vuorollaan kuusi eri näyttelijää, erottaa hupparista.

Yleisö eläytyy täysillä mukaan visuaaliseen ilotulitukseen, jossa näyttävät kohtaukset seuraavat toinen toistaan.

Äänimaisema muuntuu tarinan paikkojen mukana luoden tunnelmaa. Nuutti Vapaavuoren musiikissa on hyödynnetty niin ikään hienosti Edward Griegin alkuperäismusiikin teemoja. Näyttelijät myös laulavat ja soittavat, mikä rikastaa kokonaisilmaisua.

Hienoa, että Kuulas on laajentunut Pato Areenalle.

Lavastus, puvut ja valot ovat esityksen huikeinta antia dialogin jäädessä paikoin taustalla soivien biittien jalkoihin.

Draamankaari taitaa jäädä paikoin abstraktiksi nuorimmille katsojille. Onneksi tarjolla on silmäkarkkia tasaisesti, ja hauskat hahmot härnäävät nauruhermoa.

Hienoa, että Kuulas on laajentunut Pato Areenalle. Tila oli onnistuttu muuntamaan upeasti teatteriksi. |

Hyvää: Huikean hieno visuaalisesti.

Huonoa: Dialogi jää paikoin äänitehosteiden jalkoihin.

Erityistä: Seitsemän näyttelijää hoitaa yli 40 roolia.