Kolme elokuvaa tulee tällä viikolla ensi-iltaan Kouvolassa: Denzel Washington palaa toimintatrillerissä oikeuden puolustajan rooliin

The Equalizer (Yhdysvallat, 2018). Ohjaus: Antoine Fuqua. Käsikirjoitus: Richard Wenk. Rooleissa: Denzel Washington, Pedro Pascal, Ashton Sanders, Bill Pullman, Melissa Leo. Kesto: 121 min. K-16.

Glen Wilson

Robert McCall (Denzel Washington) on vaarallinen mies, jos hänet onnistuu suututtamaan. The Equalizer -elokuvan jatko-osassa McCallin ystävän murhaajat saavat tuntea tämän nahoissaan.
Robert McCall (Denzel Washington) on vaarallinen mies, jos hänet onnistuu suututtamaan. The Equalizer -elokuvan jatko-osassa McCallin ystävän murhaajat saavat tuntea tämän nahoissaan.

Musiikkivideoiden tekijänä aloittanut Antoine Fuqua muistetaan ehkä parhaiten Training Day -elokuvasta, jonka jälkeen näyttelijä Denzel Washingtonista on pikkuhiljaa muodostunut ohjaajan vakionäyttelijä.

Washington ja Fuqua palaavat jo toiseen kertaan 1980-luvun The Equalizer -televisiosarjan valkokangasdramatisointiin. Hieman yllättäen kyseessä on 63-vuotiaan näyttelijän ensimmäinen jatko-osa. Se on pitkässä Hollywood-urassa jo pienoinen ihme.

Ensimmäinen The Equalizer oli melko tyylipuhdas ja rohkean maltillisesti etenevä toimintajännäri, joka pohjusti Robert McCallin (Washington) hahmoa: entistä huippukoulutettua valtion salaisten puuhien toimitsijaa, jonka pakko-oireinen häiriö toimii suorastaan supervoiman lailla. Pedantti mies pystyy lukemaan huoneen kaikkine pikkukohtineen niin tarkkaan, että voi asettaa sekuntikellolla ajan pahisten hoitelemiseen.

McCall kieltäytyi ennen — ehkä jostain menneisyyden sovittelevasta päätöksestä — käyttämästä tuliaseita. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö mies osaisi käyttää käsiään ja arkisia esineitä pelottavalla tarkkuudella. Pelkkä pyssy tuntuu aivan lelulta taitojen rinnalla.

Jatko-osa esittelee McCallin uutta elämää, johon kuuluu Lyft-auton kuljettaminen ja yksittäisten viattomien ongelmien korjaaminen, oli kyseessä sitten oma naapuri tai kirjakaupan yksinhuoltajaäiti.

Suurelta maailmalta pimennossa eläminen loppuu, kun entinen työkaveri ja paras ystävä Susan Plummer (Melissa Leo) murhataan. Taustalla on hämäriä CIA:n bisneksiä. McCall ilmestyy entisen komppaniatoverinsa Dave Yorkin (Pedro Pascal) elämään tämän suureksi yllätykseksi.

Joku koittaa peitellä salaisia iskuja.

Fuqua rakentelee aivan pätevästi toiminnallisen trillerin, mutta kompastelee lähes jokaiseen jatko-osien ongelmaan. Tarinaa pyritään laajentamaan, mutta se imee elokuvan maailmankuvailusta mehuja. Elokuvassa esitellään uusia hahmoja lähes pakonomaisesti.

Toimintakohtauksetkin ovat jääneet skaalan paisuttamisessa hieman tylsiksi. Ensimmäisen osan kekseliäisyys latistuu melko tavanomaiseen rytistelyyn.

Onneksi Denzel Washington kantaa hahmoaan sellaisella jylhyydellä, että hahmon pelottavan pätevyyden väkivallan maailmassa nielee mukisematta.

KOLME TÄHTEÄ

Hyvää: Denzel Washington.

Huonoa: Elokuva kohtaa monia jatko-osien ongelmia.

Erityistä: Päähahmo käyttää suomalaisen Suunto-yhtiön puolustusvoimille suunnittelemaa kelloa.

Hopper Stone

Kate McKinnon ja Mila Kunis näyttelevät ystävyksiä, jotka joutuvat keskelle kansainvälistä vakoojaselkkausta.
Kate McKinnon ja Mila Kunis näyttelevät ystävyksiä, jotka joutuvat keskelle kansainvälistä vakoojaselkkausta.

Kaksi tavista vakoojien verkossa

The Spy Who Dumped Me (Yhdysvallat, 2018).

Ohjaus: Susanna Fogel. Käsikirjoitus: Susanna Fogel, David Iserson.

Rooleissa: Mila Kunis, Kate McKinnon, Justin Theroux, Gillian Anderson, Hasan Minhaj, Ivanna Sakhno, Sam Heughan.

Kesto: 117 min. K-16

Audrey (Mila Kunis) on juuri eronnut poikaystävästään. Paras ystävä Morgan (Kate McKinnon) on jakamassa tämän eroangstia ja yrittää auttaa ylipääsemisestä oikean ystävän tavoin.

Kumpikaan ei kuitenkaan tiedä, että poikaystävä Drew (Justin Theroux) on oikealta ammatiltaan vakooja ja joutunut pulaan, joka voi johtaa pahiksia takaisin kotiovelle.

Audrey ja Morgan joutuvat reissulle Wieniin ja Prahaan ja mukaan kansainväliseen selkkaukseen. Kaksikko selviää sählingillä, sinnikkyydellä ja sattuman varassa hengenvaarallisista tilanteista.

Toiminnan tasokkuus yllättää, mutta ikävän paljon huumorista nojaa siihen, että Kunis ja McKinnon juoksevat kirkuen pakoon vaaratilanteita.

Kumpikin näyttelijöistä on tunnettu lähinnä televisiokomedioiden puolella. Kunis on kuuluisa näytellessään tahallisen ärsyttävää hahmoa 70’s Show’ssa ja McKinnon on tunnettu Saturday Night Live -sketsihahmoistaan ja -imitaatioistaan. Kummallakin on kykyjä, mutta paljon niistä valuu hukkaan ripeästi etenevässä seikkailussa.

Hahmoista tehdään välillä myös aivan liian tyhmiä ihan silkasta komediallisen hetken luomisesta. Agenttikliseiden kierrättäminen alkaa olla jo niin yleistä, että moni vitsi jää uppoamatta ihan tuoreuden puutteesta. Tätä pyritään korvaamaan yllättävän äkillisillä väkivallan ryöpsähdyksillä, jotka tuntuvat olevan ehkä väärässä elokuvassa.

Parhaimmat hetket elokuva tarjoilee silloin, kun se levähtää hieman ja antaa näyttelijöidensä lähestyä hahmoja hauskan dialogin avulla.

KAKSI TÄHTEÄ

Hyvää: Pätevät toimintakohtaukset.

Huonoa: Outoa väkivallan ja huumorin yhdistelyä.

Erityistä: Kunis ja McKinnon ovat kumpikin olleet ääni Family Guy -animaatiossa.

Brio Films

Ajasin (Dhanus) hyvä idea piiloutua Ikean vaatekaappiin vie hänet suurelle seikkailulle.
Ajasin (Dhanus) hyvä idea piiloutua Ikean vaatekaappiin vie hänet suurelle seikkailulle.

Maailmaa syleilevä seikkailu

Fakiiri joka juuttui vaatekaappiin (The Extraordinary Journey of the Fakir, Ranska/Yhdysvallat/Belgia/Singapore/Intia/Kanada/Italia, 2018).

Ohjaus: Ken Scott. Käsikirjoitus: Romain Puértolas, Luc Bossi.

Rooleissa: Dhanush, Gerard Jugnot, Berenice Bejo, Erin Moriarty.

Kesto: 95 min. K-7.

Romain Puértolasin menestyskirjaan perustuvan komediallisen draamaseikkailun aavistaa jo alkumetreillä lämmittävän sydäntä, vaikka se onkin niin ilmiselvästi ylimakea.

Modernia maailmaa ja eri kulttuurien kohtaamisia esittelevä tarina haluaa olla samaan aikaan ajankohtainen ja puolustaa humaanisuutta, mutta silti tehdä sen kaiken niin höyhenen kevyesti, ettei se vahingossakaan loukkaisi ketään.

Aja (Dhanush) on intialainen fakiiri. Äitinsä kuoleman jälkeen hän päättää lähteä Pariisiin sulkeakseen menneisyydestä yhden luvun. Aivan kuin kohtalon johdatuksena Aja tapaa paikallisessa Ikeassa Marien (Erin Moriarty), jonka kanssa hän luo nopeasti yhteyden, ja kaksikko sopii seuraavan tapaamisen.

Valitettavasti Aja joutuu kommelluksien kautta melkoiselle seikkailulle läpi Euroopan. Matkan aikana hän tutustuu ihmisiin joka elämän laidalta.

Aiemminkin ”elämänmakuisia” komedioita ohjannut Ken Scott tietää miten tarina pidetään kepeästi jaloillaan. Selvän yhteyden moderneihin Forrest Gump-, Amélie- ja Satavuotias joka karkasi ikkunasta ja katosi -klassikoihin tuntee. Toisinaan kerrontatyyli on vaarassa lipsahtaa tekopirteyden puolelle.

Ken Scott tietää, miten tarina pidetään kepeästi jaloillaan. — Timo Alho

Kevyen kerronnan kautta haluttaisiin luultavasti kertoa jotakin merkityksellistä, mutta lopulta päädytään vain luomaan maailmamme hyvätahtoista romantisoimista.

KOLME TÄHTEÄ

Hyvää: Hyvää tarkoittava maailmankuva.

Huonoa: Vaarassa lipsahtaa tekopirteyteen.

Erityistä: Osa näyttelijöistä jouduttiin vaihtamaan elokuvan kuvausten alkaessa.