Härän sisällä kasvaa pahvinen Jerusalem — Kimmo Ylönen toi Kouvolaan teoksen, joka ei valmistu koskaan

Taiteilija luonnehtii härkäänsä iloiseksi ja värikkääksi teokseksi, jolla on iso sanoma.

Katja Juurikko

Kaikkihärkä on teos, jolla on iso sanoma.
Kaikkihärkä on teos, jolla on iso sanoma.

Olisi härkä, joka olisi puukaappi, jonka sisällä olisi kaupunki.

Tällainen ajatus pälkähti Kimmo Ylösen päähän, kun hän vuosia sitten istui puolinukuksissa bussissa.

— Piirsin häkkyrän saman tien klassisesti mustekynällä ruutupaperille. Sitten torkahdin, hän kertoo.

Myyttinen eläin, myyttinen kaupunki

Nyt puuveistos, jonka nimi on Kaikkihärkä, seisoo Kouvola-talon Kouta-galleriassa. Härän kyljet ja kupeet ovat avoinna niin, että katsoja näkee — pahvista rakennetun Jerusalemin.

Ylönen toteaa, että härkä on myyttinen eläin.

— Taruolento Minotauros oli puoliksi härkä, puoliksi ihminen. Härkä on tähtikuvio ja horoskooppimerkki.

Jos sellaisen eläimen selkään ja sisään aikoo rakentaa kokonaisen kaupungin, se voi olla ainoastaan yhtä myyttinen Jerusalem. Paikka, jota juutalaiset, kristityt ja islamilaiset pitävät pyhänä.

Jerusalem oli keskellä

Ylönen itse ei ole uskonnollinen, mutta uskonnot kiinnostavat häntä. Häntä kiinnostavat myös vanhat kartat ja ylipäänsä ajatus maailman kartoittamisesta.

— Keskiajan kartoissa Jerusalem oli aina keskellä. Koko maailmankuva perustui siihen kaupunkiin.

Ylönen huomauttaa, että yhteen maailmanaikaan tehtiin lähes yksinomaan taidetta, joka jollakin tavalla kuvitti Raamattua. Jerusalem oli tyypillinen näky.

— Mutta eiväthän ne taiteilijat olleet siellä päin käyneetkään. Italialaisissa maalauksissa pyhä maa näyttää Toscanalta ja saksalaisissa maalauksissa hansakaupungilta. Jerusalem oli siis kaikille oma.

Ylösen Jerusalem perustuu ilmeeltään keskiaikaisiin karttoihin sekä Giotton ja Fra Angelicon maalauksissa esiintyviin kaupunkeihin.

Härkä täynnä muistoja

Ylönen (s. 1970) on Paraisilla asuva kuvataiteilija, joka valmistui taidemaalariksi Kankaanpään taidekoulusta vuonna 1996.

Kannattaa olla kiinnostunut vähän kaikesta, mutta ei tarvitse uskoa kaikenlaisia hömpötyksiä. — Kimmo Ylönen

Viimeksi kuluneiden seitsemän vuoden ajan Kaikkihärkä on ottanut tilansa ja täydentynyt hänen työhuoneessaan. Hän on koonnut kaupungin osia myös taiteilijaresidensseissä Balilla ja Mäntässä sekä Suomen Ateenan-instituutissa.

Ylösen mukaan Jerusalem on ikuisesti keskentekoinen.

Hän on piilottanut härkään omia muistojaan. Siellä on samanlainen talo, jossa hän asui osallistuessaan taidetapahtumaan Makedoniassa. Pahvi-Jerusalemin seinissä Ylönen on käyttänyt mummolansa vanhoja tapetteja. Yhden tornin hän on rakentanut espanjalaisista, Legojen tapaisista 1970-luvun palikoista.

Nyt Ylönen on nikkaroinut härkään laatikoita, joihin on tulossa ”pyhimyskrääsän kokoelma”.

Taiteilija luonnehtii härkäänsä iloiseksi ja värikkääksi teokseksi, jolla on iso sanoma.

— Maailma on monitulkintainen. Haluan sanoa, että kannattaa olla kiinnostunut vähän kaikesta, mutta ei tarvitse uskoa kaikenlaisia hömpötyksiä.

Vaijeria mukana kaiken varalta

Kaikkihärkä kohtaa yleisön nyt kolmannen kerran.

Ensi kerran se oli esillä Galleria Koneessa Hämeenlinnassa vuonna 2017.

— Silloin härkä oli juuri ja juuri sellaisessa kunnossa, että sen saattoi viedä näytteille. Jännitti, koska en ollut vielä kertaakaan testannut, pysyykö se seisaallaan. Minulla oli kaiken varalta mukana vaijeria, jota ei sitten lopulta tarvinnutkaan.

Kimmo Ylösen Kaikkihärkä Kouta-galleriassa Kouvolan taidemuseossa 13.10. saakka.

Luetuimmat

Kommentoidut