Miten käy, kun kaksi kriitikkoa arvioi saman konsertin? — Iitin musiikkijuhlien avajaiskonsertissa soittivat Iitin oma tähti Laura Mikkola, Baywatchissakin näytellyt Linda Lampenius ja Apocalypticassa hevilettiä heiluttava Perttu Kivilaakso

Hurmaantuneet kuulijat osoittivat Iitin musiikkijuhlien avajaiskonsertin lopussa suosiotaan seisten.

Juhana Salminen

Linda Lampenius (vasemmalla), Laura Mikkola ja Perttu Kivilaakso esiintyivät musiikkijuhlien avajaiskonsertissa Iitin kirkossa. Kuva harjoituksista.
Linda Lampenius (vasemmalla), Laura Mikkola ja Perttu Kivilaakso esiintyivät musiikkijuhlien avajaiskonsertissa Iitin kirkossa. Kuva harjoituksista.

Iitin musiikkijuhlat, avajaiskonsertti
Tuomas Ylinen, sello. Eero Lehtimäki, klarinetti. Risto Lauriala, piano. Jeni Packalen, mezzosopraano.
Laura Mikkola, piano. Linda Lampenius, viulu. Perttu Kivilaakso, sello.
Iitin kirkko 13.6.2019

Kriitikko Jukka Kumpulainen: Loisteliasta, raisua ja vähän vaisuakin

Tšaikovskin Pianotrio ei todellakaan ole sävellyksellisesti historian paras pianotrio, mutta sen väkevä tunneilmaisu, värikäs freskomaisuus ja huikea taituruus tekevät siitä erityisen tarttuvan.

Siis jos esitys onnistuu.

Laura Mikkola, Linda Lampenius ja Perttu Kivilaakso esittivät tämän teosjärkäleen kunnioitettavan taidokkaasti ja railakkaan dynaamisesti. Kukin sai vuorollaan näyttää osaamistaan huomattavan vaikean teoksen parissa.

Jotain jäi vielä saavuttamatta. Taiteilijoina melko erilaiset muusikot löytänevät jatkossa vielä paremmin yhteisen linjan. Nopeiden jaksojen tempot olivat ajoittain päätä huimaavat, mikä ei ollut eduksi teoksen tunnesisällölle.

Seisaaltaan suosiota osoittanut yleisön valtaosa kuitenkin nautti kuulemastaan.

Laura Mikkolan esittämät David Chailloun teokset olivat illan tähtihetki. Chaillou on onnistunut luomaan tutun kuuloisista aineksista upeasti soivaa pianotekstiä. Laura Mikkola oli niiden parissa pelkkää timanttia, transsendentti taituri ja mestarillinen soinnin rakentaja.

Konsertin alkupuoli ei antanut yhtä paljon. Tuomas Ylinen soitti Bachin Soolosellosarjan nro 1 hyvällä intonaatiolla ja tanssikaraktäärit tiedostaen, mutta ei pystynyt johdattamaan kovin syvälle.

Eero Lehtimäki ja Risto Lauriala soittivat Schubertin Ave Marian kauniisti mutta eivät kovin vapautuneesti.

Jeni Packalén lauloi kaksi Schubertin liediä herkästi. Lauriala väritti pianon ääressä välillä osuvasti, välillä raskassoutuisesti.

Lauriala väläytti ajoittain hienoa Schubert-ymmärtämystä säveltäjän niin sanotun pienen A-duuri-sonaatin parissa. Esimerkiksi ensiosan pääteema soi hienosti. Valitettavasti hänen seesteisyyttä kaivannut soittonsa kuulosti jossain määrin viimeistelemättömältä.

Hyvää: Laura Mikkolan loistelias pianismi.

Huonoa: Tason vaihtelu.

Erityistä: Chailloun pianoteosten ensiesitykset säveltäjän ollessa läsnä.

Kriitikko Päivi Stenvall: Valoa, vauhtia ja visionäärejä

Iitin musiikkijuhlien avajaiskonsertista lähti kotiin kuin elokuvateatterista mainion leffan jälkeen; mielelle oli tarjottu aimo annos hivelevää kauneutta, visionäärisiä tulevaisuuden näkyjä, kiihkeitä takaa-ajoja ja raastavaa surua.

Konsertin avannut Bachin ensimmäinen soolosellosarja soi Tuomas Ylisen käsissä pätevästi mutta ilottomasti. Kaikkiaan konsertin alkupuoli soi kuitenkin lumoavan valoisissa tunnelmissa. Schubertin tuttu Ave Maria sai upea tulkinnan klarinetisti Eero Lehtimäen hyppysissä. Yhteistyö Risto Laurialan kanssa oli levollisen musikaalista ja klarinetille ominaiset pitkät linjat soivat pehmeästi ja kauniisti. Voisiko teosta päättää enää kauniimpaan morendoon kuin mitä Lehtimäki loihti?

Myös Schubertin pianosonaatti A-duuri hurmasi valoisalla lapsenmielellään. Nuoruuden säihkettä soiva teos syttyi hetkessä ja katosi yhtä nopeasti. Diskantin juoksutukset helmeilivät kauniisti Laurialan käsissä eikä voinut välttyä ajatukselta, että juuri tämä eläväinen ja hetkessä elävä teos sopi taiteilijalle mainiosti. Jeni Packalen tulkitsi Schubertin lauluteokset levollisen kauniisti, vaikka balanssi pianon kanssa ei aina ollutkaan optimaalinen.

Konsertin ehdottomiksi helmiksi nousivat ranskalaisen David Chailloun pianoteokset, jotka saivat nyt ensiesityksensä Suomessa. Laura Mikkolan tekninen ja taiteellinen briljanssi loi valtavia avaruudellisia ja kolmiulotteisia näkyjä, jotka olivat taituruudessaan pysäyttäviä. Kolmannen teoksen vahva rytminen vääntö tuntui sisuksissa asti.

Kerrassaan upea kokonaisuus!

Konsertin päätteeksi kuullusta Tsaikovskin pianotriosta ei vauhtia puuttunut. Laura Mikkolan, Linda Lampeniuksen ja Perttu Kivilaakson kokoonpano sukelsi turboahdettuun teokseen pää edellä. Muusikoiden taituruus ja yhteispeli vaikutti mainiolta, kappaleen sävelkieli on rikasta ja tunnelmallista.

Tästäkin huolimatta kyyti oli sen verran vauhdikasta, että teoksen sisäinen tarina jäi hahmottumatta.

Hyvää: David Chailloun pianoteosten upeat ensiesitykset.

Huonoa: Runot olivat ilmeinen osa Schubertin lauluteoksia, mutta tekstejä ei löytynyt käsiohjelmasta.

Erityistä: Laura Mikkola tuo uutta ohjelmistoa Suomeen; Iitin konserteissa soi lukuisia kanta- tai ensiesityksiä.

Luetuimmat

Kommentoidut