Kouvolalainen Erja Levikari kaiversi kivestä kantaaottavat tekokynnet, kausalalainen Mikael Alanko maalasi Godzillan inspiroiman maailman – Molemmat valittiin Amos Rexin näyttelyyn Helsinkiin 1 600 teoksen joukosta

Kuvataide: Laaja kevätnäyttely Generation 2020 esittelee teoksia yli 80 taiteilijalta. Levikarilta on mukana kaksi teosta, Alangolta kolme.

Anu Kiljunen

Yksi Erja Levikarin pääaineista on korutaide. Pidempään hän on kuitenkin opiskellut maalausta.
Yksi Erja Levikarin pääaineista on korutaide. Pidempään hän on kuitenkin opiskellut maalausta.

Taiteilijan varhaistuotanto syntyi lypsypyyhkeisiin ja käytettyihin kirjekuoriin.

Erja Levikari (s. 1995) asui maatilalla Jaalassa. Pikkutyttö piirsi pyyhkeisiin permanenttitusseilla ja kirjekuoriin väriliidunpätkillä.

Kun hän varttui, perhe muutti Valkealaan. Levikari jatkoi taiteen tekemistä ja inspiroitui etenkin läheisestä luonnosta.

Tänä keväänä hän valmistuu kuvataiteilijaksi LAB-ammattikorkeakoulussa Lappeenrannasta ja valmistelee opinnäytetyötään, joka perustuu lupaan koskettaa.

Teoksia yli 80 taiteilijalta

Levikari on yksi nuorista taiteilijoista, jotka on valittu mukaan Helsingin Amos Rex -taidemuseon laajaan kevätnäyttelyyn Generation 2020. Se esittelee teoksia yli 80 taiteilijalta. Työt valittiin avoimessa haussa yli 1 600 teosehdotuksen joukosta.

Levikari haki mukaan, koska sisko vinkkasi.

– Olin juuri lähdössä Belgiaan vaihto-opiskelijaksi, ja tehtävänä oli aika paljon muitakin paperitöitä. Välillä ehdin unohtaa koko näyttelyn, hän myöntää.

Keväällä hän sai sähköpostiviestin, jonka toisessa kappaleessa luki: "Onneksi olkoon, sinut on valittu."

– Tämä on minulle todella iso juttu. Odotan innolla sitä, että näen myös muiden töitä.

Jussi Lopperi

Mikael Alanko inspiroituu muun muassa elokuvista ja historia-aiheisista tietokirjoista.
Mikael Alanko inspiroituu muun muassa elokuvista ja historia-aiheisista tietokirjoista.

Kuvitteellisen maailman lentävät värit

Miltä näyttelyyn pääseminen tuntuu Kausalassa kasvaneesta Mikael Alangosta?

– Ihan hyvältä. Aina, kun minulta kysytään, miltä tuntuu, sanon, että ihan hyvältä, hän sanoo ja naurahtaa.

Alanko (s. 2001) luonnehtii näyttelyesitteessä itseään oman maailmansa luojaksi, vapaudeksi ja rauhan rakentajaksi, jossa on kymmenen annosta metallia, viisi teelusikallista sähköä ja ripaus ydinvoimaa.

Hän inspiroituu elokuvista, japanilaisista animaatioista ja historia-aiheisista tietokirjoista.

Häneltä lähtee Amos Rexiin kolme maalausta, joista yksi viittaa japanilaiseen hirviöön Godzillaan. Alanko maalasi kuvitteellisen maailman.

– Työssä värit vain lentelevät. Sen voi kuvitella myös seinänä, jolla on värejä, hän sanoo.

Kun Alanko oli pieni, hän – miljoonien muiden lasten tapaan – piirteli seinille.

– Tekisi mieli piirtää vieläkin, mutta en uskalla. Ihan mielelläni maalaan kankaalle ja paperille.

Amos Rex

Mikael Alangon teos sijoittuu kuvitteelliseen Godzilla-maailmaan.
Mikael Alangon teos sijoittuu kuvitteelliseen Godzilla-maailmaan.

Hakeminen oli opettajan idea

On olennaista maalata juuri värejä.

– Jäin jo päiväkodissa koukkuun väreihin. Omin värini on punainen. Ehkä se johtuu siitä, että synnyin punaisena. Keskosena, hän sanoo.

Jäin jo päiväkodissa koukkuun väreihin. — Mikael Alanko

Alangon mukaan Amos Rexin näyttelyyn hakeminen oli hänen opettajansa idea.

Alanko aloitti kuvataiteen tekemisen vuonna 2018, kun hän lähti opiskelemaan Nastolaan Kaarisilta ry:n ylläpitämään taide- ja toimintakeskukseen. Se tarjoaa erityistä tukea tarvitseville henkilöille kulttuuripainotteista ohjattua päivätoimintaa ja erityisopetuksena ammatillisiin perusopintoihin valmentavaa koulutusta.

Kannanotto naisihanteeseen

Amos Rexin näyttelyn taiteilijat ovat 15–23-vuotiaita. Järjestäjien mukaan teokset vievät katsojan muun muassa kehollisuuden, seksuaali-identiteetin, ilmastonmuutoksen, teknologian, hyvinvoinnin, mielikuvituksen sekä käsityö- ja kuvataideperinteen äärelle.

Erja Levikarilta tulee näyttelyyn kaksi teosta.

Extra Strong Nails (2018) on kaiverrettu vaaleanpunaisesta opaalista. Levikari innostui opintojensa aikana kivien työstämisestä ja pohti, miten ohueksi materiaalia voi työstää.

Voisiko siitä tehdä jopa tekokynnet?

Erja Levikari

Erja Levikari: Extra Strong Nails (2018).
Erja Levikari: Extra Strong Nails (2018).

Teos ottaa kantaa naisihanteeseen. On näytettävä tietynlaiselta sosiaalisessa mediassa ja sen ulkopuolisessa maailmassa. Kynsien tulee olla vahvat ja kauniit. Ja muoviset.

– Siinä ei ole mitään väärää, mutta onhan se suppea näkökanta. Kaikkien ei tarvitse mahtua siihen.

Teos sijoittuu korutaiteen kentälle, samoin toinen Levikarin mukaan valittu työ Placebo (2019). Se koostuu lumelääkkeistä ja langoista.

Lääkkeet toivat hänen mieleensä helmet, mutta niitä ei voinut lävistää poraamalla. Levikari päätyi kiinnittämään ne lankaan liimalla.

Siinä missä opaalikynnet eivät kestäisi käytössä, tätä kaulakorua ei ole luotu kaulalle.

– Korutaide eroaa muotoilusta, se ei ole niin käyttäjälähtöistä.

Elisa Levikari

Erja Levikari: Placebo (2019).
Erja Levikari: Placebo (2019).

Kun uskaltaa, saa palkinnon

Näyttely Helsingissä on osa valtakunnallista Taidetestaajat-hanketta, joka vie kaikki Suomen kahdeksasluokkalaiset kulttuurielämysten pariin ympäri maata.

Yksi näyttelyn teoksista on sellainen, jota taidetestaajat pääsevät muokkaamaan ja muovailemaan.

Erja Levikari pitää tavattoman tärkeänä sitä, että yleisö saa kokea myös taidetta, johon voi kajota.

Hänen oma opinnäytetyönsä – moniaistillinen, kosketeltava installaatio – tulee tänä keväänä esille ryhmänäyttelyyn Imatran taidemuseoon.

– Teos on seinämä, joka on täynnä yllätyksiä. Materiaalit eivät ehkä olekaan sitä, mitä odotti. Kun uskaltaa, saa palkinnon.

Myöhemmin hän haluaa pitää yksityisnäyttelyn samalla teemalla: saa koskea.

Näin siksi, että kosketukselle on kysyntää.

– Kosketettavan teoksen parissa ihmiset viettävät tavallista enemmän aikaa. Mitä enemmän aikaa teoksen parissa viettää, sitä suuremmaksi kasvaa sen arvo ja merkitys.

Anu Kiljunen

Näin syntyvät esineet Levikarin opinnäytetyöhön.
Näin syntyvät esineet Levikarin opinnäytetyöhön.

Generation 2020 -näyttely Amos Rexissä Helsingissä 12.2.–10.5.