Peruskuvaston taakse ja vielä kauemmas

Ville Hänninen: Keskipäivän miehiä — Kuvia Suomen historiasta. Art House 2016, 264 s.

Keskipäivän miehiä -kirja alkaa vauhdikkaasti. Sarjakuvamies Ville Hänninen vie lausetta kuin metrin mittaa. Virkettä lukiessa ei voi aavistaa, mitä seuraavassa tapahtuu.

Valitettavasti alun nerokkaat juoksutukset vähenevät kirjan edetessä. Loppupuolella Hännisen kädet taitavat olla jo hapoilla.

Usein kuvataiteilijan omassa ajassa tärkeät asiat muuttuvat seuraavassa hetkessä vanhoillisiksi.

Vaikka loppukiri jää kokematta, Hännikäisen esseesarja suomalaisista kuvittajista, piirtäjistä, graafikoista ja sarjakuvittajista on hieno katsaus suomalaiseen historiaan. Hännikäinen vie lukijaa sujuvasti isolla aikajanalla.

Viimeisessä esseessään hän luo katsauksen suomalaiseen kalliomaalaukseen, sen löytäjiin ja kivipintoihin jääneisiin himmeisiin kuviin.

Parhaimmillaan Hänninen on silloin, kun hän esittelee itselleen läheisiä taiteilijoita. Tarmo Koiviston (s. 1948) Mämmilä-sarjakuva nousee kirjaimista suorastaan väreinä lukijan silmiin. Kalervo Palsa (1947—1987) paljastuu mieheksi, joka hyödynsi tehokkaasti ulkomaista kuvastoa omassa tuotannossaan.

Tuntemattoman sotilaan kirjankannen suunnitellut Martti Mykkänen (1926—2008) nostetaan jalustalle. Siinä sivussa nousee myötävaloon kirjankuvittaja Daniel Medelplan (noin 1657—1737) kuin pilapiirtäjät Henrik Tikkanen (1924—1984) tai vaikkapa Erik Vasström (1887—1958) , joka 1910-luvulla onnistui piirtämään itsensä telkien taakse tsaarinvallan Suomessa.

Heikkinen muistuttaa esseissään nasevasti siitä, että kuvia katsoessa ei voi tietää, millaisten intohimojen vallassa niitä on aikanaan kirjoitettu. Usein kuvataiteilijan omassa ajassa tärkeät asiat muuttuvat seuraavassa hetkessä vanhoillisiksi.

Tämän kehityksen Hänninen kirjoittaa hienosti auki kertoessaan fennomaanisen Aarno Karimon (1886—1952) tarinan. Itsenäistyminen ja pari sotaa muuttivat Suomea niin, että fennomaanien kipinä sammui. |

Matti Tieaho

Hyvää: Vauhdikasta virkkeen luontia.

Huonoa: Veto loppuu jossain vaiheessa.

Erityistä: Hänninen muistuttaa, että myös kuvantekijät luovat historiaa.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.