Pieni pirulainen, omistajansa näköinen koira ja reilulla kädellä paljetteja — Naivismi viehättää suomalaisia, näyttely on nyt esillä Kouvolassa

Katja Juurikko

Reijo Kivijärvi, Marja-Muusa Hämäläinen ja Helena Törmälä ripustivat tällä viikolla näyttelyä Kouvolan Onnenkukkoon.
Reijo Kivijärvi, Marja-Muusa Hämäläinen ja Helena Törmälä ripustivat tällä viikolla näyttelyä Kouvolan Onnenkukkoon.

Mikä yhdistää arvostettua ranskalaistaiteilijaa Henri Rousseauta (1844—1910) ja Kouvolan Onnenkukossa avautunutta näyttelyä? Oikea vastaus on naivismi.

Picassonkin ihailema Rousseau lienee taidesuunnan tunnetuimpia nimiä. Kouvolassa esittäytyy taiteilijoita, joiden teoksia on totuttu näkemään naivismikatselmuksissa eri puolilla Suomea ja maailmaa.

Ihmisiin vetoavat töiden kirkkaat, selkeät värit ja mukava tunnelma. Pauliina Laitinen-Littorin

Naivistisissa töissä on usein huumoria, myönteisyyttä, lapsekkuutta ja koristeellisuutta. Monilla taiteilijoilla, kuten Kouvolassa mukana olevalla Stig Janssonilla, on myös vahvaa surrealistista otetta.

Tarinat ennen kaikkea

Näyttelyn taiteilijoita ovat myös muun muassa soinilainen Reijo Kivijärvi, kouvolalainen Helena Törmälä ja Suomen naivistit ry:n puheenjohtaja, varkautelainen Marja-Muusa Hämäläinen.

Kivijärvi korostaa tekemisen iloa. Hänen mukaansa ilman sitä ei synny tarinaa, ja tarinat ovat usein keskeisiä naivistisissa töissä.

Kivijärven teoksissa on kunniassa vanhan ajan maalaiselämä komeine perinnetaloineen. Maalauksiin on päätynyt myös kohtauksia kyliltä. Vaikkapa pappa, joka toimittaa asiaa naapurille tienposkessa, tai koipeaan nostavat koira, jonka omistaja on aivan koiransa näköinen.

Törmälä on tuonut esille sekatekniikkatöitä, joiden koristeellisuudessa ei ole tekijänsä mukaan äärtä eikä laitaa. Töiden materiaaleina on muun muassa lankaa, helmiä ja paljetteja.

Hämäläinen taas kerrostaa töihinsä merkitystä toisensa perään. Tyttö tanssii nuoralla, mutta mitä tekee pieni pirulainen maanpinnassa?

Hän luonnehtii naivismia sydämen taiteeksi, joka ei liikoja mieti perspektiivejä ja kultaisia leikkauksia.

— Naivistisen teoksen tekeminen on silti hyvin vaikeaa. Tämän minulle on kertonut moni muuta tyylisuuntaa edustava kuvataiteilija.

Selkeät värit vetoavat

Taidemarkkinoiden asiantuntija Pauliina Laitinen-Littorin sanoo, että naivistiset työt menevät yleensä hyvin kaupaksi.

Ne ovat usein kooltaan keskikokoisia tai hieman tavallista pienempiä. Lisäksi ihmisiin vetoavat töiden kirkkaat, selkeät värit ja mukava tunnelma.

Laitinen-Littorin kertoo naivismin olevan tasaisen suosittua Suomessa ja erityisesti Itä-Euroopassa. Silti Suomessakin sen suosio on ollut välillä suurempaa ja välillä pienempää.

— Esimerkiksi 1980- ja 90-luvuilla naivismista pidettiin kovasti, kun taas 2000-luvun alkupuolella suosio oli vähäisempää. Nyt on jälleen viitteitä suosion kasvusta kotimaisilla taidemarkkinoilla.

Laitinen-Littorinin mukaan suomalaisten taidemaku liikkuu koko ajan idän ja läntisen kulttuurin välimaastossa.

— Olemme kuitenkin menossa kohti länsimaista taidemakua eli sellaista, jossa tunnelma on kevyempi ja positiivisempi ja värit valoisampia ja värikkäämpiä.