Jännitteitä ihonväristä

Get Out (Yhdysvallat, 2017) Ohjaus ja käsikirjoitus: Jordan Peele. Rooleissa: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Milton ”Lil Rel” Howery, Betty Gabriel, Marcus Henderson, Lakeith Stanfield. Kesto: 104 min. K-16. Kino 123.

Justin Lubin

Chris (Daniel Kaluuya) löytää itsensä keskeltä hyvin erikoista yhteisöä kohua herättäneessä kauhuelokuvassa.

Chris (Daniel Kaluuya) on lahjakas valokuvaaja. Rose (Allison Williams) on tämän tyttöystävä, joka haluaa viedä poikakaverinsa näytille vanhemmilleen maaseudulle. Chris on musta mies. Rose on valkoinen nainen.

Tapaamisessa on jännitystä, mutta Rose vakuuttaa, etteivät tämän vanhemmat Dean (Bradley Whitford) ja Missy (Catherine Keener) ole rasisteja. Perillä odottaakin mitä kaunein maalaisromanttinen kartano.

Get Out tarjoaa psykologiseen jännitykseen luottavaa kerrontaa.

Palvelusväki koostuu mustaihoisista työntekijöistä, mutta valkoihoinen perhe todistelee olevansa tasa-arvoinen ja ajan hermolla. Nämä ovat suorastaan aivan ihastuneita Chrisistä, mutta hyvin omituisella tavalla.

Keskellä ei mitään sijaitseva koti ja erikoista värinää huokuvat paikalliset saavat nopeasti Chrisin tuntemaan itsensä melko tukalaksi. Kyse ei ole siitä mitä sanotaan, vaan sävystä. Häiriintynyttä oloa ei auta arvostetun psykologi-äidin pyytämätön hypnoositerapia.

Ohjaaja Jordan Peele on tunnettu parhaiten Key & Peele -duosta. Kaksikon sketsiohjelma esitteli jo hyvin genretuntemusta ja dramatiikan tajua. Samalla kun Keegan-Michael Key laajentaa uraansa komedianäyttelijänä, on Peele selvästi halunnut pureutua syvemmälle satiiriin. Hampaat menevät niin syvälle, että kirpaisee.

Get Out ottaa afroamerikkalaisen kokemuksen samoin tavoin, kuin Stepfordin naiset kuvasi naisen osaa murentuvassa esikaupunkiunelmassa. Peelen visio on vain selkeästi nykyaikaisempi. Ja huomattavasti ahdistavampi.

Kyseessä on homogeenisen yhteiskunnan uhkakuva. Aihe joka harvoin on ollut ajankohtaisempi kuin nyt. Mitä jos etuoikeutetuimmat saisivat päättää, miltä maailma näyttää? Vaikuttaa kaikkeen käyttäytymistämme myöten?

Tarjolla oleva ryöpytys onnistuu kekseliään konseptin kautta väistämään poliittisen saarnauksen. Yllätyselementit eivät ole vain säikkyjä, vaan taidokkaasti rakennettuja ansoja, joihin katsojan on helppo kompastua. Salakavalasti tukala tunne takaraivossa muuttuu pakokauhuksi.

Monimutkaisen reseptin toteuttaminen ei onnistuisi ilman taitavien näyttelijöiden antaumuksellisia roolitöitä. Pääjoukon lisäksi suurimman vaikutuksen tekee perheen kodinhoitajaa pienessä roolissa näyttelevä Betty Gabriel.

Tämän kaksijakoinen rooli pukee yksiin nahkoihin elokuvan perusidean. Epäinhimillisen viileä ulkokuori murtuu ajoittain syvään ahdinkoon. Vaikutelma on kylmäävä.

Get Out tarjoaa psykologiseen jännitykseen luottavaa kerrontaa. Se on älykäs tuntumatta luontaantyöntävältä. Pelottava turvautumatta helppoihin konsteihin. Toisinaan asetemat voivat jopa hekotuttaa.

Peelen kunniaksi elokuva ei vain luota vain ihonvärin tuomaan jännitteeseen käsikirjoituksessaan. Elokuva loistaisi joka tapauksessa. Katsojan ei tarvitse samaistua tai olla edes kiinnostunut hyvin ajankohtaisesta alavireestä tunteakseen elokuvan verkkaisesti kasvavaa pahaenteisyyttä. |

Timo Alho

NELJÄ TÄHTEÄ

Hyvää: Nokkelasti kasvava jännitys.

Huonoa: Toisinaan hieman alleviivaava.

Erityistä: Elokuva on jo ansainnut budjettinsa lähes 40 kertaisesti takaisin.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat