Riskisijoitus Veturiin kannatti: Kino 123 keräsi puoli miljoonaa katsojaa viidessä vuodessa

Elokuvia katsotaan teattereissa enemmän kuin koskaan viimeksi kuluneen 30 vuoden aikana.

Matti Tieaho

Julius Lohman (vas.), Toivo Kleimola, Oliver Haimi ja Aku Raitanen kävivät katsomassa Kino 123:n juhlapäivänä Star Wars -elokuvan. Kleimolasta tuli samalla elokuvateatterin 500 000. asiakas.
Julius Lohman (vas.), Toivo Kleimola, Oliver Haimi ja Aku Raitanen kävivät katsomassa Kino 123:n juhlapäivänä Star Wars -elokuvan. Kleimolasta tuli samalla elokuvateatterin 500 000. asiakas.

Kino 123:ssa rikottiin torstaina puolen miljoonan kävijän raja. 13. syyskuuta 2012 avatun elokuvateatterin toimitusjohtaja Marko Hartama on tyytyväinen paitsi Kouvolan myös koko maan puolesta.

Jos ennusmerkit osuvat kohdalleen, suomalaisissa teattereissa rikotaan ennen vuodenvaihdetta 9 miljoonan kävijän raja. Yhtä paljon elokuvissa käytiin viimeksi vuonna 1983. Sen jälkeen kotivideot syöksivät elokuvissa käynnin syöksyyn.

1990-luvussa, laman jälkeen, notkahdus syveni entisestään. Huonoimmillaan suomalainen elokuvakulttuuri oli vuonna 1995. Teattereissa kävi vain 5,3 miljoonaa ihmistä.

Saman vuonna elokuvakääntäjä Hartama suomensi ensimmäistä kertaa pitkän elokuvan teatterilevitykseen.

Teatteri kauppakeskukseen

2000-luvulle tultaessa valkealalainen Hartama tutustui Kuusankoskella Veikko Viitaseen, joka oli aloittanut Kuusankoskella elokuvayrittäjänä vuonna 1985. Kaksikko tiesi, että elokuvateatterien tulevaisuus olisi kauppakeskuksissa.

He keksivät, että myös kauppakeskus Veturiin voisi perustaa elokuvateatterin. Aloite oli heidän.

—Se oli iso investointi. Olimme molemmat yksityishenkilöitä. Taustalla ei ollut mitään kansainvälisiä tai kansallisia ketjuja, Hartama sanoo.

Kauppakeskus sijoitti hankkeeseen miljoona euroa. Viitanen ja Hartama toiset miljoona euroa.

Kaksikon ennuste osoittautui oikeaksi: elokuvateattereiden tulevaisuus olisi kauppakeskuksissa, joihin pääsi kätevästi autolla ja joissa saattoi elokuvissakäynnin jälkeen tehdä ostoksia.

— Meillä kiireisintä ei ole perjantai-iltana vaan lauantaina iltapäivisin.

Kouvolan teatteri-innostus nousuun

Kun uusi elokuvayritys aloitti Veturin kauppakeskuksessa viisi vuotta sitten, kouvolalaiset kävivät väkilukuun suhteutettuna elokuvissa vähemmän kuin maassa keskimäärin. Aivan katteeton uhkakuva ei ollut sekään, että Finnkino olisi tullut Kouvolan teatterimarkkinoille.

Kuusankosken teattereissa kävi jo viisi vuotta sitten enemmän väkeä kuin keskustassa vielä olleissa Kino Kouvossa ja Kuvaportissa.

— Tarkoituksenamme ei ollut vallata markkinaosuutta, vaan kasvattaa kävijämäärää.

Kino 123 ja Studio 123 nostivat kävijät 130 000:een

Kino 123:n aloittaessa Kouvolan elokuvateattereissa kävi n80 000—90 000 asiakasta vuodessa. Elokuvissa kävijöiden määrä alkoi kasvaa, vaikka Kino Kouvo ja Kuvaportti lopettivat toimintansa vuonna 2014.

— Kävijämäärän nousi kolmessa vuodessa 130 000—140 000 kävijään, Hartama kertoo.

Väkilukuun suhteutettuna kävijämäärä Kouvolassa on suomalaista keskitasoa. Teatterilipuista satatuhatta ostetaan Kino 123:een, loput Studio 123:een.

Hartaman yhtiötoveri Viitanen omistaa Studio 123:n ex-vaimonsa kanssa.

— Olemme sisarteattereita, mutta eri yrityksiä, Hartama kertoo.

Teatterikeskukset ovat profiloituneet niin, että yleensä pienet elokuvat ja taide-esitykset käydään katsomassa Studiolla, valtavirtaelokuvat Kino 123:ssa.

Kotimainen elokuva kiinnostaa

Kino 123:n menestystä selittää myös elokuvakulttuurin nousu. Elokuvilla on mennyt hyvin viimeksi kuluneet kymmenen vuotta.

— Kotimainen elokuva on suositumpaa kuin koskaan sitten 1950-luvun kulta-aikojen.

Hartama muistuttaa, että elokuvia näytetään omalla riskillä, ilman julkista tukea.

— Riski on todellinen ja oikea. Jos ihmiset eivät kävisi elokuvateattereissa, tätä ei sitten kohta olisi.

Katsojia löytyy jokaisesta ikäluokasta

Toivo Kleimolalla, 14, oli torstaina hymy herkässä. Hänestä tuli Kino 123:n 500 000. asiakas. Puolen miljoonan kävijän rajapyykki ylittyi kello 16.27.

Kleimola halusi kavereidensa kanssa nähdä Star Wars — The Last Jedi -elokuvan.

— Nyt oli aikaa tulla katsomaan kavereiden kanssa elokuvaa, joka kiinnostaa.

Kino 123:n toimitusjohtaja Marko Hartama sanoo, että 15—25-vuotiaat ovat edelleen suurin katsojaryhmä elokuvateattereissa. Rinnalle on kirimässä myös kaksi muuta ryhmää: lapsiperheet ja aivan erityisesti isovanhemmat, jotka tuovat lastenlapsiaan elokuviin.

Kotimainen elokuva on suositumpaa kuin koskaan sitten 1950-luvun kulta-aikojen.

Tänä vuonna teattereissa on nähty myös joukkoa, joka kävi elokuvissa viimeksi 20—30 vuotta sitten. Tuntematon sotilas on vetänyt Kino 123:een jo reilusti yli 15 000 kävijää.

Yksi kasvava kävijäryhmä ovat ikääntyneet, jotka ovat löytäneet erityisesti iltapäivänäytöksiin.

Hartaman mukaan yrityksille järjestettävät yksityisesitykset oheispalveluineen ovat asia, jota Kouvolassa tullaan varmasti kehittämään.

— Yritysasiakkuudet ovat täällä vielä lapsenkengissä verrattuna pääkaupunkiseutuun, Hartama sanoo.

 

 

 

 

 

 

 

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet