Yrittäjä Amanda Kareenkoskella oli haave, jota hän piti ”ihan utopiana ja aivan överinä” — Nyt hän on saanut liikuttua kyyneliin, kun Kymi Sinfonietta on valmistellut konserttiaan Kuusankosken Pato-areenalle

Red House -konserttisarjan ensimmäisessä osassa soivat tällä viikolla muun muassa New Yorkin äänet.

Jussi Lopperi

Lyömäsoittaja Vladimir Belov ylistää Pato-areenan ilmapiiriä.
Lyömäsoittaja Vladimir Belov ylistää Pato-areenan ilmapiiriä.

Vesi nousee silmiin, kun orkesterin jäsenet hakeutuvat istumapaikoilleen ja ryhtyvät virittämään soittimiaan.

Amanda Kareenkoski ei pysty pidättelemään kyyneleitä, sillä täyttymässä on harras ja hauras unelma: Kymi Sinfonietta konsertoi Kuusankosken Taideruukissa.

— Aikoinaan haaveena oli saada tänne Egotrippi ja Ismo Alanko. Egotrippi on esiintynyt meillä jo pari kertaa, Alanko saapuu joulukuussa, Pato Eventsin toinen yrittäjä Kareenkoski sanoo.

Sinfonietta-haavettaan hän piti ”ihan utopiana ja aivan överinä”.

Ja siinä he nyt ovat, 41 muusikkoa valmistautumassa Red House -konserttinsa harjoituksiin satavuotiaan tehdaskiinteistön entisessä keskusvarastossa, joka tunnetaan nykyään nimellä Pato-areena.

Testausta jo keväällä

Kymi Sinfonietta päätti tehdä musiikkimatkan, sillä orkesterin eteläisessä pääpaikassa eli Kotkan konserttitalossa on käynnissä remontti.

Toimitusjohtaja Riikka Luostarinen kertoo orkesterin käyneen testaamassa Pato-areenan akustiikkaa jo keväällä.

Tila toimi erinomaisesti. Ennen kaikkea Pato-areena istuu Red House -konserttisarjan henkeen. Orkesterin taiteellisella neuvonantajalla, kapellimestari Olari Eltsillä on ollut visio kokonaisesta festivaalista punatiilirakennuksissa.

Nyt alkuun Red House on kuitenkin tiivis sarja: kaksi konserttia Kouvolassa, kaksi Kotkassa.

Jussi Lopperi

Kymi Sinfoniettan konsertti Pato-areenalla on Amanda Kareenkosken (vasemmalla) toiveiden täyttymys. Kymi Sinfoniettan toimitusjohtaja Riikka Luostarinen kertoo, että orkesteri kävi testaamassa Pato-areenan akustiikkaa keväällä.

New York äänitehosteina

Sarjan ensimmäisen osan lisänimi on Suurkaupungin sykettä. Se tarjoaa tällä viikolla muun muassa yhdysvaltalaisen minimalistin Steve Reichin (s. 1936) teoksen City Life, jossa kuuluvat New Yorkin äänet.

Konsertin äänisuunnittelijana vierailee Kansallisoopperan apulaisnäyttämöpäällikkö Petteri Laukkanen, taustavelho, joka yhdistää soinnilliseksi kokonaisuudeksi sähköiset ja akustiset soittimet sekä äänitehosteet.

— Kun soittaja painaa jotakin kosketinta, kuuluu juuri sille äänelle kohdistettu efekti, kuten puhetta, huudahduksia tai auton torvi, hän kertoo.

Tässä konsertissa orkesteri on mikitetty. Esimerkiksi säveltäjä Reich on ohjeistanut tarkasti, miten hänen teoksensa kuuluu vahvistaa.

— Vahvistamisesta on myös apua siinä mielessä, että konserttipaikka ei ole ihan perinteinen, Laukkanen sanoo.

Hän kehuu maanantain harjoitusten kuulostaneen hyvältä. Hän lupaa, että itse konsertti myös näyttää hyvältä.

— Tiedossa on visualisointia ja poikkeuksellisen tilavaikutelman luomista valojen avulla.

Jussi Lopperi

Konsertin äänisuunnittelijana vierailee Kansallisoopperan apulaisnäyttämöpäällikkö Petteri Laukkanen

Avarakatseinen tila

Kapellimestari Elts toteaa, että Pato-areenalla vallitsee kuiva akustiikka, jollaista orkesterit eivät yleensä rakasta. Mutta nytpä onkin tarkoitus rakentaa studiomainen akustiikka ja esittää kappaleita, joissa on mukana erityisen paljon tekniikkaa.

Pato-areena ei ole akateeminen ympäristö vaan risteyspaikka. — Olari Elts

Elts halusi konserttipaikaksi avarakatseisen tilan, jossa klassiseen musiikkiin keskittynyt orkesteri voi vähän hullutella — ja rakentaa samalla uusia siltoja.

— Pato-areena ei ole akateeminen ympäristö vaan risteyspaikka. Uskon, että kun esiinnymme paikoissa, joissa emme yleensä esiinny, yleisölläkin on konserttiin tullessaan vähän erilainen asenne. Tässä salissa syntyy uutta synergiaa, hän sanoo.

Lyömäsoittaja Vladimir Belov on samoilla linjoilla. Hän kehuu Pato-areenan ilmapiirin olevan mainio ja sopivan erinomaisesti nyt esitettäville teoksille.

Jussi Lopperi

Alttoviulisti Eero Kesti valmistautui maanantaina harjoituksiin.

Alttoviulisti Eero Kesti lisää, että muusikoille on virkistävää päästä kokeilemaan uusia esiintymispaikkoja.

— Itse tykkään tällaisista vanhoista miljöistä, jotka laitetaan uuteen käyttöön. Se on aina loistava juttu.

Ensimmäisen Red House -konsertin ohjelmassa on uudemman musiikin klassikoita. Steve Reichin Runner- ja City Life -teosten lisäksi kuullaan Magnus Lindbergin Red House ja Johan Adamsin Viulukonsertto, jonka solistiosuuden soittaa brittiläinen Chloë Hanslip.

Konserttisarjan toisessa osassa ensi viikolla nähdään Grigori Kozintsevin ja Leonid Traubergin ohjaama mykkäelokuva Uusi Babylon (1929) ja kuullaan Dmitri Šostakovitšin siihen säveltämä musiikki Kymi Sinfoniettan live-säestyksenä.

Red House -konserttisarja: I ”Suurkaupungin sykettä” Karhuvuoren urheilutalossa Kotkassa 4.9. ja Kuusankosken Taideruukin Pato-areenalla 5.9. kello 19. II ”Mykkäfilmin lumoa — Uusi Babylon” Karhuvuoren urheilutalossa 11.9. ja Pato-areenalla 12.9. kello 19. Taiteilijatapaamiset kello 17.45.

Luetuimmat