Konserttiarvio: Kuusankoskelta kotoisin oleva sopraanon Marika Höltän ääni helkkyi Kouvolan keskuskirkossa

Suuresta esiintyjäjoukkueesta huolimatta parhaiten Kouvolan keskuskirkon akustiikassa toimivat pelkällä orkesterilla esitetyt instrumentaalinumerot.

Moises Garibay

Solisteina kuultiin sopraano Marika Hölttää ja baritoni Riku Peloa. Arkistokuva.
Solisteina kuultiin sopraano Marika Hölttää ja baritoni Riku Peloa. Arkistokuva.

Kymi Sinfonietta: Joulua odotellessa
Kapellimestari Olari Elts, solistit sopraano Marika Hölttä ja baritoni Riku Pelo
Sonus-kuoro ja Kamarikuoro Kotka-Canto
Kouvolan keskuskirkko 12.12.2019

Joulukuussa konsertteja on runsaasti, ja lusikkansa tähän soppaan on pistänyt myös Kymi Sinfonietta, joka tarjoaa tänä vuonna peräti kolme erilaista ajankohtaan sopivaa ohjelmaa. Ja hyvä niin, sillä kuulijoita riitti viime viikon Lumiukko-konserttien tapaan tälläkin viikolla täyttämään Kouvolan keskuskirkon laakeat penkkirivit.

Höltän heleä koloratuuri soi upealla helppoudella. Ääni helkkyi valoisasti, kevennykset toimivat ja varsinkin konsertin alkupuolella suurimmatkin hypyt taittuivat notkeasti.

Joulua odotellessa -konsertin ohjelmisto oli koottu säveltäjämestarien Felix Mendelssohnin ja Wolfgang Amadeus Mozartin teoksista. Kumpikaan säveltäjä ei elänyt erityisen iäkkääksi mutta tässäkin mittakaavassa konserttiohjelmisto painottui herrojen valoisiin nuoruuden sävellyksiin, mikä leimasi konsertin tunnelmaa alusta loppuun.

Suuresta esiintyjäjoukkueesta huolimatta parhaiten Kouvolan keskuskirkon akustiikassa toimivat pelkällä orkesterilla esitetyt instrumentaalinumerot. Nuoruuden iloa oli tarjolla niin Mendelssohnin 15-vuotiaana tekemässä Es-duurisinfoniassa nro 6 kuin Mozartin reilu parikymppisenä kirjoittamassa pariisilaisessa sinfoniassa nro 31. Kenties musiikki ei ollut elämää suurempaa mutta mainiosti toimivaa ja soittajisto syttyi eloisaan menoon; kaunis sointi ja fraseeraus toimivat pienimpiä herkistelyitä myöten vaikka alttoviulusektio sekoittikin pakkaa.

Kotkalaisen Kamarikuoro Kotka-Canton ja kouvolalaisen Sonus-kuoron yhdistelmä jäi kokonaisbalanssissa orkesterin kanssa valitettavasti alakynteen. Se mikä soinnista kuului, oli kaunista ja varsinkin miesäänet ilahduttivat Mendelssohnin kantaatissa Vom Himmel Hoch. Silti kuoroa olisi suonut kuulevansa kautta linjan enemmän. Auttaisiko, jos keskuskirkon kuorolehterit olisivat korkeammalla ja kuoro pääsisi laulamaan etummaista riviään myöten orkesterin yli?

Illan solisteina lauloivat monessa teoksessa urakoinut sopraano Marika Hölttä ja Mendelssohnin kantaatissa laulanut baritoni Riku Pelo. Vaikka kuvittelen Pelon äänessä kuuluneen hitusen väsymystä, hän lauloi miellyttävän selkeästi ja fraseerasi kuljettaen musiikkia hienosti.

Höltän heleä koloratuuri soi upealla helppoudella. Ääni helkkyi valoisasti, kevennykset toimivat ja varsinkin konsertin alkupuolella suurimmatkin hypyt taittuivat notkeasti. Se minkä Hölttä taitaa keveydessä jäi vielä uupumaan syvyydessä, värisävyissä ja sitkossa. Linjat jäivät hienosta ylärekisteristä huolimatta musiikilliselta rakenteeltaan hahmottomiksi ja voima ei riittänyt viemään fraaseja vahvasti loppuun. Taitavalla nuorella laulajalla on kuitenkin jo paljon osaamista, joka toivottavasti kypsyy lahjoilla ja työllä hienoksi tulevaisuudeksi.

Hyvää: Konsertti yhdisti hienosti kymenlaaksolaista kuoro-osaamista

Huonoa: Väliaika kirkossa, ei kahvia eikä pullaa

Erityistä: Ohjelmassa kuultiin ylimääräiset kuoroteokset kummaltakin konsertin säveltäjältä