Elokuva-arvio: Myöhäisillan väsynyt kuningatar — Late Night osoittaa, ettei sukupuolilla ole elokuvanteossa väliä

Mindy Kaling on kirjoittanut nasevan komedian uraantuneesta talk show -emännästä (Emma Thompson).
Mindy Kaling on kirjoittanut nasevan komedian uraantuneesta talk show -emännästä (Emma Thompson).

Late Night (Yhdysvallat, 2019).

Ohjaus: Nisha Ganatara. Käsikirjoitus: Mindy Kaling.

Rooleissa: Emma Thompson, Mindy Kaling, Hugh Dancy, John Lithgow.

Kesto: 102 min. Sallittu.

Amerikkalaisen myöhäisillan televisiossa on aina ollut yksi huomattava piirre: kyseesä on ollut aika poikien klubi. Läpi myöhäisillan show’n formaatin ensimmäisten vuosikymmenien juontajan rooli kuului kerrallaan vain yhdelle miehelle — kuuluisimmin Johnny Carsonille. Tämän siirtyessä eläkkälle alkoi tämän seuraajan paikasta pitkä ja verinen taistelu, jonka kaikuja tunnetaan yhä.

Yksikään nainen ei varmasti olisi tullut kenellekkään edes mieleen.

Vaikka kenttä on television avautumisen aikana muuttunut kirjavammaksi, ei isoimmissa pöydissä vielläkään naisia näy.

Kirjoittaja-näyttelijä Mindy Kaling esittää elokuvassaan mielenkiintoisen lähtötilanteen. Emma Thompsonin näyttelemä Katherine Newbery on pyörittänyt show’taan jo vuosia. Jo niin pitkään, että koko hommasta on tullut automaattista showbisnestä.

Naisjuontaja on yhä ollut ympäristönsä ja aikansa tuotos.

Kaikki alkaa muutua, kun uhka ohjelman loppumisesta ja uusi — monimuotoisuuspanostuksella palkattu — kirjoittaja saavat Newberyn tajuamaan tilanteensa.

Naisjuontaja on yhä ollut ympäristönsä ja aikansa tuotos. Ei uudistaja taikka sukupuolensa majakkamainen edustaja.

Yhdessä uuden kirjoittajansa kanssa Newbery alkaa kehittämään modernimpaa ja räiskyvämpää show’ta. Samalla heidän välilleen syntyy aito ystävyys.

Naisvetoisella työjoukolla toteutettu komedia ei ole miehiä pelottava feministinen essee, vaan täydellinen osoitus siitä, ettei tekijöiden sukupuolilla lopulta ole juurikaan väliä.

Kaikki tarjoillaan hyvin rytmitetyssä ja hauskassa paketissa, joka vetoaa varmasti laajaan yleisöön.

NELJÄ TÄHTEÄ

Hyvää: Pääkaksikko. Nokkela näkökulma showbisnekseen ja työkulttuuriin.

Huonoa: Vitsejä jooden ymmärtämiseksi pitäisi ehkä tuntea talk show -historiaa.

Erityistä: Kaling on aiemmin kirjoittanut muunmuassa Konttori -komediaa ja ja luomaansa The Mindy Projectia.

Luetuimmat

Kommentoidut