Lapset ja nuoret löysivät yhteisen rytmin filharmonikoiden kanssa —  Japanin filharmonisen orkesterin workshop laittoi Kouvolan musiikinopiskelijat taputtamaan ja laulamaan

Japanin filharmonisen orkesterin jäsenet vetivät Kouvolan nuorille musiikinharrastajille workshopin konserttipäivänä.

Katja Juurikko

Mutsumi Inami johti nuorille suunnattua workshopia keskiviikkona Kuusankoskitalon Voikkaa-salissa. Tilaisuudessa musisoi Japanin filharmonisesta orkesterista koottu jousikvartetti.
Mutsumi Inami johti nuorille suunnattua workshopia keskiviikkona Kuusankoskitalon Voikkaa-salissa. Tilaisuudessa musisoi Japanin filharmonisesta orkesterista koottu jousikvartetti.

Kuusankoskitalon Voikkaa-salissa jalat ja kädet taputtavat tuttua tahtia yleisön vielä hakiessa istuimiaan. Queenin We will rock you -kappaleen rytmiin ei tarvita tulkkia, vaan kaikki osaavat sen esimerkistä.

Lasten ja nuorten päästyä istumaan alkaa Japanin filharmonisesta orkesterista koottu jousikvartetti soittamaan tuttua hittikappaletta.

Nuorille musiikinopiskelijoille suunnattu workshop syntyi ylikapellimestari Pietari Inkisen ideasta. Inkinen on Pohjois-Kymen musiikkiopiston kasvatteja. Kun filharmonikot saapuivat Kouvolaan, halusi Inkinen tarjota jotain myös nuorille.

— Inkinen otti yhteyttä meihin jo vuosi sitten ja kysyi, innostaisiko tällainen idea oppilaita. Luulen, että kokemus on monille meidän oppilaista erittäin hieno, Pohjois-Kymen musiikkiopiston rehtori Jukka Kumpulainen kertoo.

Workshopin aika kello neljältä iltapäivästä on sen verran hankala monille musiikkiopiston nuorista opiskelijoista, että kutsua jatkettiin myös Kouvolan alueen musiikkiluokille. Salin täyttävätkin lopulta kuutisenkymmentä nuorta ikävuosilta 8—12 vuotta.

Taputusta, laulua ja Suvivirsi

Workshopia johtaa pasuunaa soittava Mutsumi Inami. Hän kertoo japaniksi, mitä lasten seuraavaksi pitäisi tehdä, ja tulkki kääntää asiat lennosta nuorille suomeksi. Pian sali taputtaa rytmistä kuviota. Pian opetellaan toinen kuvio, ja salin eri puolisot taputtavat kahta erilaista rytmiä päällekkäin.

— Tätä kutsutaan minimalistiseksi musiikiksi, Inami kertoo tulkin välityksellä yleisölle.

Pian Inami houkuttelee nuoret laulamaan yksinkertaista melodiaa. Sali jaetaan taas kahteen puoliskoon, ja pian nuoret laulavatkin melodiaa jo kaanonissa.

Jousikvartetti pääsee pian ääneen. Ensin selvitetään nuorilta mikä vuodenaika on menossa. Sitten japanilaiskvartetti soittaa kaikille suomalaisille tutun kappaleen, Suvivirren. Sitä seuraa Vivaldin Neljän vuodenajan kevät. Lopulta kvartetti soittaa japanilaisen kevätlaulun, jonka lopussa yleisö laulaa japaniksi.

Vajaan tunnin mittaisessa workshopissa nuoret saavat kysyä kysymyksiä. Kuinka on mahdollista soittaa noin nopeasti? Minkä ikäisenä aloititte soittamisen? Kuinka paljon Japanin filharmonisessa orkesterissa on jäseniä? Kaikki kysymykset saavat vastauksen tulkin välityksellä.

Osallistuminen oli parasta

Lopuksi paikalle tulee ylikapellimestari Pietari Inkinen, joka kiittää yleisöä ja kutsuu kaikki kuuntelemaan täyden orkesterin harjoituksia Kuusankoski-saliin.

Elimäeltä paikalle tulleet Pohjois-Kymen musiikkiopistossa alttoviulua soittava 12-vuotias Luukas Kaskimaa ja viulua soittava 9-vuotias Usva Kaskimaa pitivät workshopia kiinnostavana.

— Parasta oli päästä itse osallistumaan. Ei tarvinnut vain katsella koko ajan, Usva Kaskimaa kertoo.

Katja Juurikko

Jousikvartetti soitti muun muassa Suvivirren ja Vivaldin Neljästä vuodenajasta kevään. Kuvasta puuttuu alttoviulisti.
Jousikvartetti soitti muun muassa Suvivirren ja Vivaldin Neljästä vuodenajasta kevään. Kuvasta puuttuu alttoviulisti.