Kuusankoskelainen Vilma Keisala on kaksi persoonaa, elektronisen musiikin artisti Vilkke ja oopperalaulaja Vilma – Toinen heistä julkaisi juuri ensimmäisen singlensä I'm the One

Vilken ensimmäisen singlen voi löytää Spotifysta ja muilta digitaalisilta kanavilta. Musiikkipiirit Suomessa ovat Vilma Keisalasta haastavat – joka tyylilajissa on vaikeaa löytää töitä.

Katja Juurikko

Vilma Keisala eli Vilkke on kuunnellut elektronista musiikkia koko ikänsä. Tänä kesänä se kulminoitui hänen julkaistessaan kappaleen elektronisen musiikin artisti Vilkkenä.
Vilma Keisala eli Vilkke on kuunnellut elektronista musiikkia koko ikänsä. Tänä kesänä se kulminoitui hänen julkaistessaan kappaleen elektronisen musiikin artisti Vilkkenä.

Kuusankoskella syntyneestä Vilma Kerttuli Keisalasta tuli Vilkke, koska samanlaista artistinimeä ei ollut kenelläkään muulla.

Elektronisen musiikin artisti haki muutama vuosi sitten laulukilpailuun nimellä Vilke, yhdellä k:lla kirjoitettuna. Myöhemmin hän huomasi, että Suomessa on jo samanniminen duo.

– Otin mukaan k:n toisesta nimestäni, joka tulee mummoltani. Hän menehtyi ennen kuin synnyin. Vanhempani halusivat antaa palan hänestä minulle nimessäni, 35-vuotias laulaja kertoo.

Kuusankoskelta Pohjanmaalle, musiikkiopistosta Kouvolan oopperaan

Lapsena Keisala lauloi Kuusankosken seurakunnan lapsikuorossa, kävi musiikkiluokkaa ja otti oppitunteja sellon ja pianon soitossa.

Tänä päivänä hänen klassisen laulunopettajan tutkintonsa Metropolia-ammattikorkeakoulussa on loppukonserttia vaille valmis.

Opiskellessaan aikuisena medianomiksi Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Keisala jatkoi lauluharrastusta mutta ihmetteli, miksi hänen äänensä käheytyi.

– Tein varmaan jotain väärin. Halusin oppia hallitsemaan ääntäni ja terveen laulutavan.

Etelä-Pohjanmaan musiikkiopistossa Keisala löysi "klasariklangin", oman voimakkaan oopperalaulajan äänensä.

– Se, että minusta kuorolaisena tuli sellainen ääni, oli mielenkiintoista. Halusin jatkaa.

Kuusankoskelle takaisin muutettuaan Keisala jatkoi opintoja Seppo Kuopan, Emilia Vesalainen-Pellaksen ja Riku Pelon johdolla Pohjois-Kymen musiikkiopistossa.

Musiikkiopiston oopperatuotannoissa hän lauloi kuorossa ja esitti vuonna 2015 pienen roolin Joonas Kokkosen oopperassa Viimeiset kiusaukset. Keisala harjoitteli tosissaan ja haki korkeakouluihin.

– Vaati muutaman hakukerran, että pääsin opiskelemaan Metropoliaan. Se alkoi olla viimeisiä hetkiä. Mietin, että kohta alan olla liian vanha.

Katja Juurikko

Äänialaltaan Keisala on mezzosopraano. Hän on tehnyt rooleja muun muassa Marko Aution lastenoopperassa Prinsessa Adalmiina, jota esitettiin myös Kouvolassa ja Vuohijärvellä.
Äänialaltaan Keisala on mezzosopraano. Hän on tehnyt rooleja muun muassa Marko Aution lastenoopperassa Prinsessa Adalmiina, jota esitettiin myös Kouvolassa ja Vuohijärvellä.

I'm the One oli syntymäpäivälahja

Elektroninen musiikki kutsui, koska Keisala oli kuunnellut sitä koko ikänsä, etenkin tanssia harrastaessaan. Musiikissa eri tyylisuunnat eivät sulje hänestä toisiaan pois.

– Voisi ennemmin kysyä, mitä tyylilajeja ei ole nykypäivänä yhdistetty.

Onneksi olen halunnut koko elämäni tehdä monenlaisia asioita. En näe pelkästään yhtä suuntaa. — Vilma Keisala

Säveltämisen hän aloitti yhdeksän vuotta sitten. Ensimmäinen julkaistu single I'm the One syntyi alun perin akustiseksi piristykseksi ystävän 40-vuotissyntymäpäiville.

Myöhemmin Keisala pyysi muusikko Saku Liimataista tekemään hänen kanssaan siitä elektronisen tanssikappaleen.

– Kappale kertoo siitä, kuinka suuri merkitys omilla valinnoilla ja asenteella on omaan elämään. Sen sanoma ja teksti ovat minulle todella tärkeitä.

Laulaja miettii itse, onko hänen laulunsa lopulta elektronista tanssimusiikkia. I'm the One rullaa eteenpäin teksti ja laulu edellä, ei musiikki, kuten edm:ssä yleensä.

– Musiikki voi tarjota hyvän fiiliksen. Ajattelin, että nyt olisi tilaa ilolle ja hyvä saada ihmiset tanssimaan.

"Mansikkahymy" julkaistaan jonain päivänä

Seuraava julkaistava kappale on vuonna 2011 sävelletty Strawberry Smile. Sovittua aikataulua ei tosin ole.

Keisalasta sen minkä tekee, on hyvä tehdä omalla parhaalla mahdollisella tavalla. Kun ei tarvitse kiirehtiä, tulos on parempi.

Jos Vilkke astuu keikkalavoille jonain päivänä, hän ehkä yhdistää elektronisen ja akustisen musiikin. Elektroninen tyyli ei välttämättä ole kaikkialla suosituinta.

– Nykyään julkaistaan yleensä ensin singlet ja sitten katsotaan, onko tilausta albumille. Ehkä voisin julkaista fyysisen EP:n, mutta digitaalinen puoli jyrää näinä päivinä.

Suomen musiikkipiirit ovat pienet

Tällä hetkellä Keisalan tavoitteena on työskennellä musiikin parissa monipuolisesti: opettaa laulua, tehdä oopperaa ja järjestää tapahtumia.

– Suomen musiikkipiirit ovat pienet. Joka tyylilajissa on vaikeaa löytää töitä.

Pelkästään Vilkkenä uraa tekeminen voisi Keisalasta olla haastavaa, koska pop-musiikissa artisteja on paljon. Klassisen musiikin kuulijat taas ovat Suomessa marginaalissa.

Äänelläkin on musiikissa yleensä viimeinen käyttöpäivä. Keisala huomauttaa, että ikä tulee väistämättä jossain vaiheessa vastaan, mutta jotkut laulajat konsertoivat vielä kahdeksankymppisinä.

– Onneksi olen halunnut koko elämäni tehdä monenlaisia asioita. En näe pelkästään yhtä suuntaa. Kun pääsee tekemään montaa asiaa, ne tukevat toisiaan.

Luetuimmat