Kouvolan teatterin vierailuesitys Monologit haastoi teatterikorkeakoulun opiskelijat esittämään tekstejä Tove Janssonista Antti Holmaan – "Ensin kokeilin, että henkilöllä olisi urheiluvaatteet ja hirveät varvastossut"

Kouvolassa esiintyneelle Otto Rokalle ja Matti Nykäsen rooliin valmistautuvalle Jussi-Petteri Peräselle teatteri oli pitkäaikainen haave, joka toteutui.

TeaK

Otto Rokka on esiintynyt Kouvolassa ennenkin Mikä?-teatterissa. Hänen monologistaan löytyy pakkomielteinen järjestäjätyyppi.
Otto Rokka on esiintynyt Kouvolassa ennenkin Mikä?-teatterissa. Hänen monologistaan löytyy pakkomielteinen järjestäjätyyppi.

Rakkaus esiintymiseen alkoi 27-vuotiaalla Jussi-Petteri Peräisellä lapsena Vilppulassa ala-asteen näytelmäkerhossa ja haitarinsoiton parissa.

Teatteri oli kaukainen haave, joka alkoi vaikuttaa realistiselta vasta neljä vuotta sitten. Kun Peräinen opiskeli filosofiaa Jyväskylän yliopistossa, häntä pyydettiin mukaan harrastajateatteriin ja muihin esiintymisiin.

– Teatteri imaisi minut kokonaan. En osaa selittää sitä. Siinä on aina ollut jotain maagista.

Peräinen haki Taideyliopiston teatterikorkeakouluun ja pääsi ensimmäisellä yrityksellä sisään.

– Tuntui ihmeelliseltä, että niin voi käydä. Todennäköisyys päästä sisään todella monen hakijan joukosta on niin pieni.

"Tiesin tekstiä lukiessani, että tämä on se jonka teen"

Kouvolan teatterin vierailuesityksen Monologit esittää seitsemän opiskelijaa teatterikorkeakoulun kolmannelta vuosikurssilta.

Ryhmä sai viime keväänä ohjeistuksen lukea suomalaista kaunokirjallisuutta, valita kirjan ja dramatisoida se yksinpuheluksi. Esityksessä kuullaan tekstejä muun muassa Tove Janssonilta, Laura Gustafssonilta ja Rosa Liksomilta.

Peräinen otti tehtäväkseen novellin Ihminen on onnellinen eläin Harry Salmenniemen kokoelmasta Delfiinimeditaatio ja muita novelleja.

– En varsinaisesti valinnut tekstiä. Se tuli minua vastaan ja tiesin lukiessani, että tämä on se jonka teen.

Peräisestä jokainen kuulija saa tulkita monologin tekstin itse. Hänelle se kuitenkin kertoo tunteiden, etenkin rakkauden kokemisen vaikeudesta ja myös taiteilijuudesta.

– Monologi itsessään on itseironinen. Siinä käsitellään huumorin keinoin omia vaikeitakin asioita.

Matti Nykäsen rooli luvassa

Valmistaessaan monologia Peräinen joutui muokkaamaan ja tiivistämään yli 20-sivuisen tekstin muutamaan sivuun. Paljon asioita joutui jättämään pois.

– Se teki monologista omanlaisensa teoksen. En pyri tuomaan koko novellia ja sen vivahteita esiin kymmenen minuutin aikana.

Työtä ohjasivat näyttelijäntyön osalta professori Elina Knihtilä ja puheen osalta lehtori Pihla Palteisto. Peräiseltä Knihtilä pyysi riisuttua ja vähäeleistä ilmaisua, joka olisi mahdollisimman lähellä häntä itseään.

– Elinan kanssa mietimme, mitä näyttelijän keinoja voisin käyttää. Kuinka voin saada esiin sen, mitä haluan sanoa. Pihlalta sain puheteknistä ja tekstilähtöistä opetusta.

TeaK

Jussi-Petteri Peräinen tiesi Harry Salmenperän novellia lukiessaan, että siinä on hänen monologinsa.
Jussi-Petteri Peräinen tiesi Harry Salmenperän novellia lukiessaan, että siinä on hänen monologinsa.

Opiskelu teatterikorkeakoulussa on ollut Peräisestä motivoivaa ja monipuolista. Opintoihin kuuluu näyttelijäntyön kurssien lisäksi muun muassa laulua, akrobatiaa, tanssia ja esittävän taiteen historiaa. Produktioita ja esityksiä tehdään kaksi tai kolme vuodessa.

– Opettajat ovat koulussa nimenomaan opiskelijoita varten. Siellä on ollut turvallista ja mukavaa opiskella.

Näytteleminen on laji, jota pitää tehdä sydämestä. Se ei välttämättä tuo mainetta ja mammonaa.

Myös opintojen ulkopuolisia töitä on Peräiselle jo kerääntynyt. Ensi kesänä hän esittää Matti Nykästä Ränssikievarin kesäteatterissa Jyväskylässä.

Järjestäjän rooli lähti varvastossuista

Lahdesta kotoisin oleva 26-vuotias Otto Rokka valitsi monologinsa aiheeksi Antti Holman romaanin Järjestäjä.

Valintansa perusteena Rokka kertoo haluavansa usein käsitellä normista poikkeavia asioita, joita muut eivät ota työn alle.

– Minulle teksti kertoo omien asioiden ja seksuaalisuuden peittelystä. Siitä, mitä ihmiselle tapahtuu, jos hän laittaa itsensä vakan alle.

Aiheena on pakkomielteinen henkilö, joka on pakkomielteisesti rakastunut. Hän pitää siitä, että asiat menevät kuten hän haluaa. Yhtäkkiä ne eivät menekään.

Pukusuunnittelun esitykseen on tehnyt Hanna Hakkarainen, mutta opiskelijat saivat vaikuttaa ulkonäköönsä paljonkin. Rokka lähti hakemaan järjestäjäänsä jämäkkyyttä. Siksi hänellä on päällään puku pikkutakkia lukuun ottamatta.

– Ensin kokeilin, että hänellä olisi päällään urheiluvaatteet ja hirveät varvastossut. Se lähti ihan väärään suuntaan.

Tekstin tapahtuma virtaavat mielessä

Opetuksessa Elina Knihtilä haastoi Rokkaa ottamaan esitykseen tarkan asenteen. Niin hän voisi lavalla hallita tilannetta rauhassa.

– Tein töitä sen eteen, että kaikki mitä puhun ja miltä näytän, on mielessäni kirkkaana kuvana.

Monologi alkaa siitä, kun päähenkilö menee toisen asuntoon. Kun Rokka astuu lavalle, hän näkee heti mielessään, miltä asunto näyttää. Missä jokainen huonekalu tai vaate lattialla on.

Kun kerronta menee eteenpäin ja toiseen paikkaan, hän siirtää keskittymisensä siihen.

– Sillä tavalla tekstikin virtaa luontevasti eteenpäin.

TeaK

Kouvolan teatterissa Monologit esittää seitsemän opiskelijaa Taideyliopiston teatterikorkeakoulun kolmannelta vuosikurssilta. Kuvassa koko vuosikurssi.
Kouvolan teatterissa Monologit esittää seitsemän opiskelijaa Taideyliopiston teatterikorkeakoulun kolmannelta vuosikurssilta. Kuvassa koko vuosikurssi.

Kouvolassa takana aiempia esityksiä

Kiinnostus teatteriin lähti Rokalla Tiirismaan lukiossa tehdystä musikaalista. Musiikki kiinnosti ammattina pitkään, kunnes hän tajusi, että siinä on hyvä moni muukin.

– En jaksanut harjoitella niin paljon. Ehkä oli parempi pitää musiikki harrastuksena, että se pysyy myös kivana toimintana.

Kouvolassa Rokka on esiintynyt aiemmin Mikä?-teatterissa vuonna 2017. Hän näytteli Kouvolasta lähtöisin olevan Lotta Jäppisen teoksessa Itsensäpaljastelija ja sovitti Jäppisen kanssa esityksen musiikin.

Teatteri on vienyt sydämen, vaikka näyttelijän ammatti on Rokan mielestä haastava. Vakituisia paikkoja on ammattiteattereissa vähän, ja monet tekevät töitä freelancereina. Kaikki eivät silti halua pitkiä kiinnityksiä, jotta he saavat itse vaikuttaa siihen mitä tekevät.

– Näytteleminen on laji, jota pitää tehdä sydämestä. Se ei välttämättä tuo mainetta ja mammonaa.

Juttu muokattu 17.2.: Esitettävä monologi on muokattu Harry Salmenniemen tekstistä, ei Harry Salmenperän.

Luetuimmat