Kouvolasta kansainväliseen peliskeneen ponnistanut Petri Purho loi yhtiökumppaneineen raivostuttavan Noita-pelin — ”Jos sinulla on ukkosmyrskyjä muodostava taikasauva, vesilammikossa seisominen saattaa olla huono idea”

Petri Purho aloitti pelaamisen pikkupoikana Kouvolassa. Nyt hänen Noita-luomuksensa niittää mainetta kansainvälisillä pelifestivaaleilla ja käyttäjien parissa.

Riv Lundahl

Petri Purho opiskeli Kouvolan seudun ammattiopistossa ohjelmistotekniikkaa. Opinnot Helsingin Metropoliassa jäivät kesken, kun Purhon Crayon Physics Deluxe -peli avasi tien ammattimaiseksi pelintekijäksi.
Petri Purho opiskeli Kouvolan seudun ammattiopistossa ohjelmistotekniikkaa. Opinnot Helsingin Metropoliassa jäivät kesken, kun Purhon Crayon Physics Deluxe -peli avasi tien ammattimaiseksi pelintekijäksi.

Voin tehdä pelejä jonkin aikaa ja mennä oikeisiin töihin, kun rahat loppuvat.

Näin ajatteli Kouvolasta Helsinkiin muuttanut Petri Purho, kun hänen Crayon Physics Deluxe -pelinsä oli juuri voittanut kansainvälisen indie-pelifestivaalin pääpalkinnon vuonna 2008.

— Vielä rahat eivät ole loppuneet, Purho sanoo.

Tällä hetkellä leivän Purhon pöytään tuo Nolla Games oy ja tuore pelijulkaisu Noita. Sen suosio on tekijän mukaan ollut yllättävän suurta pelin vaikeustasoon nähden.

Kansainvälisillä festivaaleilla menestynyt peli on saanut paljon positiivista palautetta myös käyttäjiltä.

— Syyskuun lopussa julkaistu peli on myynyt tosi hyvin.

www.noitagame.com

Petri Purho,  Arvi Teikari ja Olli Harjola ovat kehittäneet Noita-peliä yhdessä kuuden vuoden ajan.
Petri Purho, Arvi Teikari ja Olli Harjola ovat kehittäneet Noita-peliä yhdessä kuuden vuoden ajan.

Kun noita kuolee, peli palaa alkuun

Yksi suosion salaisuus lienee se, että se on raivostuttava. Noitahahmo nimittäin kuolee helposti, minkä jälkeen peli alkaa alusta.

— Se saattaa johtaa turhautumiseen ja hermostumiseen, mikä kuuluu pelin maailmaan.

Pelaaja oppii pelin sisäisestä logiikasta jatkuvasti uutta. Tietoa hyväksikäyttäen on mahdollista päästä aiempaa pidemmälle.

Purhon mukaan Noita on nostalginen matka menneeseen.

— Kun itse aloitin pelaamisen, en tiennyt miten pelit toimivat. Kavereiden kanssa juteltiin Sarkolan koulun pihalla ja yritettiin selvittää, miten päästäisiin eteenpäin. Tai sitten luettiin Pelit-lehteä.

Nykyään pelivinkit on helppo poimia verkosta, ja moni peli pyrkii auttamaan pelaajaansa eteenpäin.

— Silloin pelaamisesta häviää tietyn tyyppinen mysteeri ja vaaran tuntu. Noita on tavallaan vastareaktio nykyaikaan.

Noidan maailma on synkkä mutta näyttävä

Noidan visuaalinen ulkoasu rakentuu ylisuurista pikseleistä, jotka tuovat mieleen esimerkiksi vanhat Super Mario -videopelit.

Noita-pelissä jokainen pikseli on simuloitu erikseen. Asiat sulavat, jäätyvät, syttyvät tuleen tai räjähtävät näyttävästi.

Pelissä voi kuolla monin tavoin: pelaaja voi sytyttää noitahahmon vahingossa palamaan tai tukehduttaa tämän vesihöyryyn.

Noita voi kuolla myös sähköiskuun.

— Peli ei kerro, että sähkö johtaa vettä. Saatat tietää sen entuudestaan. Jos sinulla on ukkosmyrskyjä muodostava taikasauva, vesilammikossa seisominen saattaa olla huono idea.

Uusimmat uutiset