Kouvolan ja Kotkan sävellyskilpailussa on finalistien mielestä hienoa, että vain yksi ei korjaa koko pottia: ”Kilpailu on tosi reilu” — Finaalissa on viisi erilaista teosta, joissa muun muassa humpsahdetaan kaninkoloon ja kilautetaan Jumalalle

Uuno Klami -sävellyskilpailun loppusuoralle päässeet pitävät kaikkia voittajina.

Linda Varoma

Finalistit Roberto Sansuini, Andrea Portera, Pertti Jalava, Tomi Räisänen ja Cristopher Culpo.
Finalistit Roberto Sansuini, Andrea Portera, Pertti Jalava, Tomi Räisänen ja Cristopher Culpo.

Italialainen säveltäjä Roberto Sansuini kiittelee Uuno Klami -sävellyskilpailua. Se on hänen mielestään vakavasti otettava kilpailu, eikä siinä ole ikärajaa.

Hänellä on perustelu ikärajattomuuden tärkeydelle:

— Säveltäjä on kuin viini, Sansuini sanoo.

Viinihän paranee vanhetessaan.

Yksi voittaa, kaikki ovat hyviä

Sävellyskilpailun finalistit Sansuini, ranskalainen Christopher Culpo, suomalainen Pertti Jalava, italialainen Andrea Portera ja suomalainen Tomi Räisänen pääsivät keskiviikkona seuraamaan, kun Kymi Sinfonietta harjoitteli heidän teoksiaan. Niin ikään he pääsevät kuulemaan omansa ja toistensa teosten kantaesityksen kilpailun loppukonserteissa Kotkassa ja Kouvolassa.

Muiltakin kuin Sansuinilta satelee kiitoksia kilpailulle. Culpo myötäilee ikärajattomuuslausumaa. Jalava iloitsee, että voittaja ei korjaa koko pottia, vaan palkinnot jakautuvat monelle.

Säveltäjien mielestä on hienoa, että orkesteri esittää kahdesti kaikki finaaliin päässeet teokset. Niin ikään osaksi palkintoa sopii se, että Yle radioi finaalin perjantaina Kotkassa.

— Me olemme kaikki voittajia. Kilpailu on tosi reilu, Jalava sanoo.

Kilpailijoiden näkemystä täydentää sopraanosolisti Valentina Coladonato:

— Yhden täytyy voittaa, mutta muut ovat samanveroisia.

Neljässä on solisti

Loppukilpailun viisi teosta ja viisi säveltäjää karsiutuivat 283 sävellyksestä, joiden tekijät edustavat 38:aa eri kansallisuutta. Kaikissa muissa paitsi Sansuinin teoksessa on orkesterin lisäksi solisti.

Culpon kolmiosainen Mundus Imaginalis -teos perustuu pianon ja jousten vuoropuheluun, heijastusten ja varjojen dialogiin. Solisti on pianisti Risto-Matti Marin. Marin ei ollut tiistain tiedotustilaisuudessa.

— Hän on kyllä luvannut tulla konserttiin, Culpo ilmoitti kasvot vakavina ja nauroi sitten päälle.

Jalavan kolmiosaisen alttoviulukonserton solisti on Oleg Larionov. Konserttoa on kuvailtu niin, että siinä on kertova tunnelma, joka ilmenee välillä rivakkana ja toisinaan unenomaisena ja viipyilevänä.

Porteran neliosaisessa Klecaophonic Lieder -teoksessa laulaa Valentina Colodonato. Teos kuvaa alitajunnan symboleita ja matkaa kohti tiedostamatonta.

Yhden täytyy voittaa, mutta muut ovat samanveroisia. — Valentina Colodonato

Räisäsen Portal on marimbakonsertto, ja sen solistina on Heigo Rosin. Teoksessa on kaikuja populaarikulttuurista eli viittauksia muun muassa Liisa Ihmemaassa -teokseen, Matrix-elokuvaan ja Harry Potteriin.

Osa säveltäjä-solistipareista on ennestään tuttuja. Jotkut kättelivät ensi kertaa Kotkassa.

Sansuinin Four Tales for Small Orchestra on siis sävelletty vain orkesterille. Neljän tarinan teoksessa jokainen osa ilmentää erilaista luonnetta ja tunnelmaa.

Tällaisia teoksia

Culpon työssä yhdistyvät klassinen ja jazzmusiikki sekä vapaa improvisointi. Hän on säveltänyt kamari- ja sinfoniamusiikkia, vokaali- ja oopperamusiikkia ja tanssin ja teatterin musiikkia.

Mundus Imaginalis -nimi viittaa aktiivisen mielikuvituksen maailmaan. Ensimmäinen osa rakentuu koraalista. Toinen osa on passacaglia, 3/4-tahtilajissa esitettävä hovitanssi. Kolmannessa osassa pianon ääntä varjostavat jousien staattiset klusterit, ja siinä on myös sooloviulu, jonka ääni tulee kuin muualta.

Jalavalla on erilaisille kokoonpanoille sävelletty laaja tuotanto. Hänen kaksi päätyylilajiaan ovat kamari- ja orkesterimuisiikki ja jazz.

Alttoviulukonsertossa on hatunnosto Béla Bartókin suuntaan: Jalava aloittaa oman konserttonsa orkesteriosuuden samaan tapaan.

Säveltäjä uskoo, että solistin ja orkesterin välinen draama riittää ilman juoniehdotuksiakin eli teos ei tarvitse kuvaavaa nimeä. Konserton lopussa musiikki häipyy ohueen yläpilveen ja tarina siirtyy ulottumattomiin.

Räisäsellä on noin 90 nimikettä sisältävä teosluettelo. Hän on käyttänyt sävellyksissään muitakin kuin orkesteri-instrumentteja.

Portal on marimbakonsertto. Teoksen portaalit viittaavat populaarikulttuuriin, kuten elokuviin. Portit aukeavat muun muassa Harry Potterin, Ihmemaan Liisan ja Taikuri Ozin maailmaan. Konserton aloittaa kuva koikkelehtivasta kanista ja Liisasta. Mukana on myös puhelimen äänitaajuusvalintoja, ja säveltäjän mukaan teoksessa kilautetaan jopa Jumalalle.

Sansuini antoi ymmärtää, että säveltäjä vain paranee vanhetessaan. Hänet on kyllä palkittu myös nuorena, muun muassa kansainvälisessä Valentino Bucchi -sävellyskilpailussa.

Four Tales for Small Orchestra on neljän sävellyksen sarja. Jokainen osa on tavallaan lyhyt karakterikappale, jonka tarkoituksena on ilmaista viitteellisesti nimen tunnelmaa. Tarinat kertovat kentaurista, unesta, zen-mestgarin oppilaalleen esittämästä kysymyksestä ja kuolleen rakkaan henkilön muistosta.

Porteran tuotannossa on yli 160 sävellystä.

Hän esitteli Klecksophonic Lieder -teostaan jopa muistikirjansa piirrosten avulla.

Teos perustuu spekulaariseen musiikkiin. Spekulaarinen heijastuvuus on luonnossa oleva ilmiö. Portera käyttää teoksessaan heijastusta alkaen siitä, kuinka peilinuotit heijastavat orketerin tuottamia ääni-ilmiöitä. Laulaja kertoo musteläikkäkirjassa kuvatusta luomisprosessista. Viimeisessä osassa laulu loppuu äkisti — kaikki olikin vain laulajan unta.

Finaalikonsertit soivat Kuusankoskitalossa torstaina kello 19 ja Kotkan Konserttitalossa perjantaina kello 19.

Luetuimmat

Kommentoidut