Anjalalaisen Mari’s Coffeen keikkajärjestäjä ei halua kasvattaa yleisöä: Soittoaikoja aikaistetaan vasta sitten, kun porukka tulee ajoissa baariin

Osa yleisöstä pitää puoliltaöin alkavia keikkoja liian myöhäisinä. Pub 23:n iltapäiväkeikat vetävät hyvin yleisöä.

AOP

Yleisö saapuu konsertteihin viime tingassa.
Yleisö saapuu konsertteihin viime tingassa.

Myöhäiset keikat ärsyttävät osaa musiikin ystävistä. Baarikeikat alkavat Kouvolassa usein kello 23:n ja puolenyön välillä. Mari’s Coffeessa Anjalassa soitto alkaa puoliltaöin.

— Ihmiset kyselevät joskus, miksi keikat pitää aloittaa niin myöhään, yrittäjä Mari Ansas sanoo.

Artistit haluavat esiintyä yleisölle, joka on mieluummin nousu- kuin laskuvaiheessa. Antti Puhakka

Mari’s Coffeen keikkatoiminnasta vastaa eri puolilla maata operoiva ohjelmatoimisto Goodrock. Tapahtumajärjestäjä Kim Parviaisen mukaan asiassa noudatetaan enemmistön tahtoa.

— Vanhemmat ihmiset toivovat, että keikat alkaisivat aikaisemmin. Puolet yleisöstä tulee kuitenkin ravintolaan vasta yhdentoista ja kahdentoista välillä. Sitten kun enemmistö on kapakassa kymmeneltä, ohjelmakin alkaa aikaisemmin, hän sanoo.

Bar Downtownissa ja House of Rockissa esiintyjät aloittavat kello 23. Amarillossa ja Bar Q:ssa keikat alkavat aikaisintaan puoliltaöin. Taverna Eskolanmäessä soitto alkaa kello 21—22.

Nuoret eivät valita

Ravintolat suosivat ennen myöhäisiä aloitusaikoja maksimoidakseen illan alkoholinmyynnin. House of Rockin ohjelmavastaavan Marko Hämäläisen mukaan kellonajalla ei ole enää myynnin kannalta merkitystä.

— Ihmiset tulevat joka tapauksessa paikalle vasta 10—15 minuuttia ennen keikkaa ja lähtevät heti sen päätyttyä.

House of Rock aikaisti konserttien alkamista tunnilla liki kymmenkunta vuotta sitten, jotta se saisi porukan aiemmin baariin. Yleisöltä on tullut kello 23:sta myönteistä palautetta.

Bar Q:n ohjelmavastaavan ja dj:n Tom Hyppäsen mielestä puolenyön aloitusaika ei ole myöhäinen, kun puhutaan neljään asti auki olevasta nuorten bilepaikasta. Asiakkaat valittavat aloitusajoista harvoin.

Myös Bar Q:n keikoille saavutaan viime tingassa.

— Keikkoja joudutaan joskus lykkäämään jopa lähemmäs yhtä, koska osa yleisöstä on vielä jonossa.

Kouvolalaisyhtye heittelee odotellessaan pesäpalloa

Bar Q:ssa keikkaileville artisteille ja bändeille aloitusaika on ollut kokemusten mukaan sopiva. Hyppänen sanoo, että eri genrejen esiintyjien välillä saattaa olla eroja.

— Bar Q on keskittynyt räppiin ja muuhun nuorisomusiikkiin. Moni meidän artisteistamme on jopa ehdottanut keikan aloittamista myöhemmin, jotta yleisöä on mahdollisimman paljon paikalla.

Peer Güntin laulaja-kitaristi Timo Nikki puhui tammikuussa Kouvolan Sanomissa varhaisten keikka-aikojen puolesta. Kouvolalaisen Have You Ever Seen The Jane Fonda Aerobic VHS? -yhtyeen kosketinsoittaja Erik Lintunen ei pidä puoltayötä mahdottomana aloitusaikana etenkään viikonloppuisin.

— Tietysti siinä on aina sitä odottelua, mutta sekin kuuluu hommaan. Jos keikka on Kouvolassa, soundcheckin jälkeen ehtii käydä vaikka kotona.

Lintusen mukaan odottelu on usein bäkkärihengailua ja jutustelua mahdollisten muiden esiintyjien kanssa.

Katja Juurikko

Erik Lintunen Have You Ever Seen The Jane Fonda Aerobic VHS? -bändin treenikämpällä.
Erik Lintunen Have You Ever Seen The Jane Fonda Aerobic VHS? -bändin treenikämpällä.

— Kesällä menemme joskus puistoon heittelemään pesäpalloa, jos räpylät ovat tulleet mukaan. Pieni lenkkikin on hyvä.

Aikaisilla keikoilla etkojuomat otetaan baarissa

Osa maan rock-klubeista on aikaistanut soittoaikojaan. Jyväskylän Lutakossa pääesiintyjä aloittaa kello 22. Helsingin Tavastia-klubilla keikat alkavat aikaisimmillaan kello 21.

Lahtelaisella Möysän musaklubilla pääesiintyjä kipuaa lavalle puoli kymmeneltä. Yrittäjä Antti Puhakan mukaan ”Mössön” yleisö ja esiintyjät ovat suitsuttaneet ratkaisua. Klubin vieraskirjassa esiintyjien suurimmat kiitokset koskevat juuri inhimillisiä soittoaikoja.

— Musaklubi menee kaikessa musiikki edellä. Artistit haluavat esiintyä yleisölle, joka on mieluummin nousu- kuin laskuvaiheessa.

Puhakka sanoo, että alkoholinmyynti on toki ravintolalle tärkeä. Hän on kuitenkin havainnut, että jos keikka alkaa yömyöhään, ihmiset vetävät pohjat kotona.

— Nyt yleisö tulee tuntia ennen keikkaa tänne ja juovat etkojuomat meillä.

Iltapäiväkeikka vetää väkeä

Möysän keikat aikaistettiin seitsemisen vuotta sitten. Puhakan mukaan musaklubi joutui tekemään alussa rutkasti töitä totuttaakseen ihmiset uuteen käytäntöön.

— Aikainen esiintymisaika herätti paljon ihmetystä. Nykyään yleisö tulee ajoissa paikalle.

Kouvolalaisessa Pub 23:ssa sama muusikko tai kokoonpano esiintyy monesti ensin perjantai-iltana kello 20 ja uudestaan lauantaina kello 15 ja 20. Keikkatoimintaa hoitavan promoottorin Timo Heikkilän mukaan ilmainen iltapäiväkeikka on ravintolassa viikon kohokohta.

— Yleensä se on kävijämäärällisesti paras, hän sanoo.

Heikkilän mukaan yleisö on kiitellyt aikaisia soittoaikoja. Ne houkuttelevat paikalle myös sellaisia kävijöitä, jotka eivät käy myöhään järjestettävissä konserteissa.

Donquijotet yrittävät muuttaa ihmisten elämäntapoja

Kim Parviaisen mukaan tapahtumajärjestäjät eri puolilla maata ovat jo pitkään miettineet, miten yleisö saataisiin aiemmin ravintolaan. Keinoa ei ole löytynyt.

Hän kutsuu keikka-aikojaan aikaistaneita baareja donquijoteiksi, jotka haluavat muuttaa suomalaisten ravintolakäyttäytymistä.

— Tapahtumajärjestäjän tehtävä ei ole muuttaa ihmisten elämäntapoja. Tämä on palveluammatti. Se on sama kuin Sauli Niinistö alkaisi kasvattaa uudenvuodenpuheessaan kansaa, monelta ravintolaan pitää tulla.