Elokuvakooste: Kääntöpiste tarjoaa uusia alkuja kylmässä Pohjolassa

Kääntöpiste (Suomi, 2018). Ohjaus ja käsikirjoitus: Simo Halinen. Rooleissa: Laura Birn, Samuli Vauramo, David Nzinga, Andreas af Enehielm, Sara Paavolainen, Wäinö Pylkkönen, Mazdak Nassir. Kesto: 104 min. K12.

Jere (Samuli Vauramo) saapuu yllättäen Veran (Laura Birn) elämään Ouluun sjoittuvassa draamaelokuvassa.
Jere (Samuli Vauramo) saapuu yllättäen Veran (Laura Birn) elämään Ouluun sjoittuvassa draamaelokuvassa.

Ouluun sijoittuvan Kääntöpiste-elokuvan ohjaaja Simo Halinen on ymmärtänyt, että Suomesta löytyy omalaatuista eksotiikkaa ja kansainvälisesti samaistuttavia aihepiirejä.

Ennenkin karuja maisemia hienosti vanginnut kuvaaja Henri ”Hena” Blomberg ottaa kaiken irti loppumattomista öistä ja niiden valoista sekä Perämeren päätähuimaavista jää- ja luminäytöksistä. Elokuvan luoma maailma tempaa katsojan heti mukaansa saaden uskomaan, että tässä maailmassa mitä tahansa voisi tapahtua.

Taas kerran Lawrence osoittaa, mistä hänelle maksetaan isot taalat.

Harvoin elokuvia ohjaava mutta aina mielenkiintoinen Halinen on luonut tähän mennessä parhaansa. Elokuvan tuotantoarvot ja tarina ovat yhä selkeämmin tarkoitettu myös Suomen ulkopuoliselle yleisölle. Poissa on suomalaisen elokuvan perisynti — uskottavuuden empiminen.

On hienoa nähdä, että tarinoiden ja teemojen kanssa ollaan rohkeita piittaamatta siitä, kuinka millintarkasti ne sopivat johonkin kuvitteelliseen mielikuvaan Suomen yhteiskunnasta. Se ei myöskään tarkoita sitä, että Kääntöpisteen maailma olisi jollain tavalla falski tai tekemällä tehty.

Se on hyvin suomalainen, vaikka siinä paljon englantia puhutaankin.

Kääntöpiste kertoo kolmesta ihmiskohtalosta, jotka kietoutuvat toisiinsa sattuman kautta. Henkilödraamaa terästetään sopivalla tujauksella jännityselokuvaa ja road-movieta. Panokset tuntuvat alusta saakka korkeilta. Vaaran tuntu tekee ihmisten luomista yhteyksistä varjeltavan arvoisia.

Francis (David Nzinga) ja Jere (Samuli Vauramo) ovat kumpikin omanlaisellaan pakomatkalla pohjoiseen suuntaavassa yöjunassa. Matkan aikana tapahtuu jotakin, mikä yhdistää kaksi eri lähtökohdista saapunutta miestä toisiinsa. Nämä päätyvät Veran (Laura Birn) elämään. Nainen on halunnut eroon tyttärensä isästä, mutta tämän äkillinen katoaminen lopulta aiheuttaa hämmennystä.

Mitä lähemmäksi hahmot liikkuvat toisiaan, sitä kiinnostavammaksi ja tiivistunnelmallisemmaksi elokuva muuttuu. Suuri kunnia kuuluu Suomen karismaattisimpiin elokuvanäyttelijöihin kuuluville Laura Birnille ja Samuli Vauramolle sekä ruotsalaiselle David Nzingalle. Näiden välille muodostuu kiinnostavia suhteita.

Halisen käsikirjoitus on harkittu loppuun asti. Parilla kerronnan elementillä ihmiskuvauksiin on saatu latausta, joka taas puolestaan ajaa eteenpäin yhä voimakkaammin suhteiden kehittymistä. Fyysisesti purkautuvat kohtaukset ajavat tunteet kotiin.

Simo Halinen on luonut tähän mennessä parhaansa.

NELJÄ TÄHTEÄ

Hyvää: Pääosan esittäjät. Käsikirjoitus. Kuvaus.

Huonoa:

Erityistä: Elokuvassa kuullaan Chisun coverversio Johnny Cashin I Walk the Line -kappaleesta.

Murray Close

Jennifer Lawrence näyttelee nuorta naista, josta muokataan seksiä aseena käyttävä vakooja.
Jennifer Lawrence näyttelee nuorta naista, josta muokataan seksiä aseena käyttävä vakooja.

Väkivaltaa ja seksiä

Red Sparrow

(Yhdysvallat, 2018).

Ohjaus: Francis Lawrence. Käsikirjoitus: Justin Haythe, Jason Matthews.

Rooleissa: Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Jeremy Irons, Matthias Schoenaerts, Ciarán Hinds, Mary-Louise Parker, Charlotte Rampling.

Kesto: 141 min. K16.

Jennifer Lawrence ja ohjaaja Francis Lawrence (ei sukua) ovat Nälkäpeli-elokuvien jättimenestyksen jälkeen yhdistäneet taas voimansa. Red Sparrow on kylmä, väkivaltainen ja melko pitkä vakoojajännäri.

Dominika (Lawrence) on balettitanssija, joka päätyy pakon edessä Venäjän hallituksen salaiseen koulutusohjelmaan. Hänen persoonallisuutensa pyyhitään ja tilalle luodaan murtumaton viettelijä.

Kohteena oleva CIA-toimija Nash (Joel Edgerton) saa kuitenkin yhä yhteyden aivopesun takana olevaan ihmiseen. Dominikalla on omat juonensa.

Rautaesiripun aikaan viitta- ja tikarileikit kutkuttivat, koska ne olivat usein henkilökohtaisia tarinoita epäonnisesta ja vastahakoisesta sankarista, joka kohtasi kansainvälisesti kattavan valheiden verkon.

Red Sparrow elää nykyajassa, jolloin venäläisten sekaantumisilla luodaan aivan erilaista mielenmaisemaa.

Elokuvalla on vaikeuksia yhdistää kahden eri aikakauden tiedustelukuvausta toisiinsa. Aluksi elokuva shokeeraa seksuaalisuuden aseistamisella ja valtion omistamien nuorten kohtaloilla. Sitten Red Sparrow viskaa moraalisaarnat harmaine kuvineen muuttuen puhtaaksi hedonismiksi ja verenhimoiseksi väkivallaksi.

Yllättäen jälkimmäinen lähestymistapa toimii paremmin. Kun elokuva hetkeksi unohtaa hyväksikäytön arvet, voi se irrotella vakoojatrillerin parhailla antimilla. Se vain vaatii katsojalta lähes ynseää suhtautumista elokuvan päähenkilöihin.

Neljä Oscar-ehdokkuutta kahdeksassa vuodessa ansainnut Jennifer Lawrence on käynyt läpi paljon. Viime vuoden Mother! ja Red Sparrow tuntuvat laskelmoiduilta irtiotoilta aiempaa rohkeampiin rooleihin.

Taas kerran Lawrence osoittaa, mistä hänelle maksetaan isot taalat. Hän pelastaa Red Sparrowin unohdukselta.

KOLME TÄHTEÄ

Hyvää: Suurin elokuva Lawrencen kykenevillä harteilla.

Huonoa: Kuvaa kyseenalaisesti väkivallan ja seksin suhdetta.

Erityistä: Kirja, johon elokuva perustuu, on ensiosa trilogiasta.