Taas se alkaa: Savonlinnan Oopperajuhlakuoroa on kehuttu parhaaksi maailmassa.

|

Tuija Pauhu, Tuija Pauhu

Oopperajuhlakuoron naisia Faustin alkupuolen sadonkorjuujuhlakohtauksessa. Faust-ooppera tarjoaa paitsi hittiaarioita myös vaikuttavia kuorokohtauksia. Ensi-ilta on lauantaina.
Oopperajuhlakuoron naisia Faustin alkupuolen sadonkorjuujuhlakohtauksessa. Faust-ooppera tarjoaa paitsi hittiaarioita myös vaikuttavia kuorokohtauksia. Ensi-ilta on lauantaina.

Olavinlinnan Kongressisaliin virtaa epätavallisesti pukeutunutta väkeä. Kaapuja, pitkiä hameita, leveitä hihoja, keskiaikaistyyppisiä päähineitä. Kaikki mustaa tai harmaata tekonahkaa ja -karvaa, verkkoa, hakaneuloja, erilaatuisia kankaita. Monen mustaan pintaan on painettu tekstejä.

Kimmo Viskarin suunnittelema Faust-oopperan puvustus 90-luvun lopulta on kestänyt aikaa.

Tuija Pauhu, Tuija Pauhu

Leena Liimatainen (vas.)  laulaa talvella Kansallisoopperan kuorossa, kesällä Savonlinnan Oopperajuhlakuorossa. Nuorten kuorolaisten into tarttuu Olavinlinnassa huomaamatta. Käynnissä perjantaiaamun äänenavaus Kongressisalissa.
Leena Liimatainen (vas.) laulaa talvella Kansallisoopperan kuorossa, kesällä Savonlinnan Oopperajuhlakuorossa. Nuorten kuorolaisten into tarttuu Olavinlinnassa huomaamatta. Käynnissä perjantaiaamun äänenavaus Kongressisalissa.

Teokset, solistit ja kapellimestarit vaihtuvat, mutta kuoro pysyy. — Leena Liimatainen

Savonlinnan Oopperajuhlakuoro valmistautuu Faustin harjoituksiin. Salissa ovat kaikki 80 laulajaa, eli yksi maailman parhaista oopperakuoroista. Tätä kuoroa kriitikot ympäri maailmaa ylistävät vuodesta toiseen.

On äänenavauksen aika. Mitä korkeammalle avausharjoitus kipuaa, sitä voimakkaammin ääni kaikuu.

Tuija Pauhu, Tuija Pauhu

Faust-tarinan alkuperäinen tapahtuma-aika, myöhäiskeskiaika, näkyy tyyliteltynä Kimmo Viskarin suunnittelemissa asuissa, myös kengissä.
Faust-tarinan alkuperäinen tapahtuma-aika, myöhäiskeskiaika, näkyy tyyliteltynä Kimmo Viskarin suunnittelemissa asuissa, myös kengissä.

Kuoroviskaali Jan Salvén muistuttaa tärkeästä asiasta:

— Lavalta kuuluu kaikki katsomoon. Älkää astuko kantapäillä, vaan varpailla, aina, pehmeästi, sanoo Salvén ja näyttää mallia.

Kun Matti Hyökki aloittaa varsinaisen Faust-harjoituksen, täyttyy kiviseinäinen sali kuoron pauhusta. Ehkä liikaakin.

— Älkää laulako niin kovaa, selkeys on tärkeämpää. Sanat esille!

— Ei mitään dorkafortee. Tiedätte, mitä tarkoitan. Please, no dummie forte, sanoo Hyökki, aina myös englanniksi, koska oopperajuhlakuorossa on paljon ulkomaalaisia, erityisesti virolaisia ja venäläisiä.

Solistit harjoittelevat lavalla samaan aikaan, ja kuoro käy läpi kaikki teoksen komeat kuorot. Viimeisenä soi hitti, miesten Sotilaskuoro. Sen aikana naiset siirtyvät jo Linnanpihalle odottamaan läpimenoa.

Sopraano Leena Liimatainen laulaa työkseen Kansallisoopperan kuorossa.

— En ole Oopperajuhlakuoron ainoa kuoro-ammattilainen. Paljon on myös Estonia-oopperan laulajia, lisäksi Sibelius-Akatemian laulunopiskelijoita. Nuoret ovat niin innoissaan ja heittäytyvät niin täysillä tekemään, että vanha konkarikin innostuu. Se käy ihan huomaamatta, yhtäkkiä onkin fiiliksissä itsekin, nauraa Liimatainen.

— Talvisin kuoro harjoittelee viikonlopun joka kuukausi. Savonlinnassa aloitettiin kesäkuun puolivälissä. Tämä on tiukka rutistus: pitkät harjoitukset aamuin illoin, neljä teosta todella lyhyessä ajassa. Ensi-iltojen jälkeen helpottaa, kerto Liimatainen.

Kuoro harjoittelee aina linnassa.

— Tämä on meidän kotimme. Teokset, solistit ja kapellimestarit vaihtuvat, mutta kuoro pysyy, nauraa Liimatainen.

— Minä olen laulanut kaikkia näitä oopperoita aikaisemmin, joten osasin osuuteni jo valmiiksi. Pääsen siinä mielessä helpolla. Ihailen ja ihmettelen nuoria, joille kaikki teokset ovat uusia. He joutuvat harjoittelemaan omat osuutensa itse talven mittaan, se on valtava työ. Nostan hattua.

Olavinlinnassa naiskuoron tilat ovat kahdessa kerroksessa Kijlin tornissa, mieskuoron Suvorovin esipihan suuressa teltassa. Esityksissä on kuorolla usein aikaa odotella lavalle pääsyä.

— Jos on hyvä sää, ryntäämme silloin takalaiturille nauttimaan illasta. Joku paistaa makkaraa, joku tekee käsitöitä. Minä yleensä lörpöttelen toisten kanssa. Sateella ovat naiset Kijlissä, miehet teltassaan, kertoo Liimatainen.

Kuoronjohtaja Matti Hyökki saa kiitosta:

— Hän on oivaltanut, että positiivisella otteella saa parempaa tulosta. Se tyyli kantaa. Kaikilla on hyvä olla, mikä kuuluu laulussakin, sanoo Leena Liimatainen ja kiiruhtaa kohti Olavinlinnan lavaa.

Savonlinnan oopperajuhlat 2018

Savonlinnan Oopperajuhlat juhlistaa tänä kesänä Giacomo Puccinia, jonka syntymästä on kulunut 160 vuotta. Oopperajuhlien tämän vuoden uutuus on Pjotr Tšaikovskin Patarouva, jonka ohjaaja Jere Erkkilä on sijoittanut 1890-luvun Pietariin.Tšaikovskin Patarouva ja Charles Gounod’n Faust aloittavat juhlat 6.7.Esityksiä 6.7.—4.8.

Luetuimmat

Kommentoidut