Kotiinpaluu Utin hengessä — everstiluutnantti Jaro Kesänen otti vastaan UtJR:n komentajuuden

Jussi Lopperi

Eversti Ali Mättölä (kesk.) tarkasti joukkojaan viimeisen kerran  Utin jääkärirykmentin komentajana. Häntä seurasivat maavoimien komentaja kenraaliluutnantti Seppo Toivonen (toinen vas.) ja Utin uusi komentaja everstiluutnantti Jaro Kesänen (oik.).
Eversti Ali Mättölä (kesk.) tarkasti joukkojaan viimeisen kerran Utin jääkärirykmentin komentajana. Häntä seurasivat maavoimien komentaja kenraaliluutnantti Seppo Toivonen (toinen vas.) ja Utin uusi komentaja everstiluutnantti Jaro Kesänen (oik.).

Jussi Lopperi

Maavoimien komentaja kenraaliluutnantti Seppo Toivonen ojensi Utin jääkärirykmentin lipun rykmentin uudelle komentajalle everstiluutnantti Jaro Kesäselle. Toivonen jää tehtävästään eläkkeelle elokuun alussa.

Jussi Lopperi

Everstiluutnantti Kesäsen mukaan NH90-kuljetushelikopterien käytettävyys on olosuhteisiin nähden halutulla tasolla. Päivitykset kalustoon on kohta tehty.

Jussi Lopperi

Utin jääkärirykmentin väistyvä komentaja eversti Ali Mättölä (vas.) kokee jättävänsä seuraajalleen everstiluutnantti Jaro Kesäselle yhtenäiseksi hitsautuneen joukko-osaston.

Arvostelua herättäneiden NH90-kuljetushelikopterien käytettävyyttä on saatu parannettua, sanoo Utin jääkärirykmentin uusi komentaja everstiluutnantti Jaro Kesänen.

Hän otti rykmentin komentajan tehtävät vastaan pääesikuntaan siirtyvältä eversti Ali Mättölältä perjantaina.

Taannoin julkisuuteen nousi se seikka, että NH90-helikoptereista iso osa oli jatkuvasti huollossa tai muuten käytön ulkopuolella.

— Nykyisillä resursseilla käytettävyys on sillä tasolla, jolla me haluammekin sen olevan, ja käyttöönottovaiheesta siirrytään nyt operointivaiheeseen, Kesänen sanoo.

Virka-aputehtävät toteutetaan

Kesäsen mukaan loputkin vuonna 2001 tilatuista 20 kuljetushelikopterista saadaan päivitettyä ajanmukaiseen iskuun ensi vuoden aikana.

Hänen mielestään kireä taloustilanne ja määrärahojen vähyys eivät ole mahdollistaneet lentämistä NH90:llä siinä laajuudessa kuin alunperin kaavailtiin.

— Se on vaikuttanut lentotuntikohtaisen hinnan laskennalliseen suuruuteen. Jos olisi enemmän lentotunteja, yhden tunnin hinta olisi suhteessa pienempi.

Helsingin Sanomat kertoi aiemmin tänä vuonna, että NH90-kopterin lentotunnin hinta on noussut parissa vuodessa noin 7 000 eurosta lähes 16 000 euroon.

Tällä ei kuitenkaan ole Kesäsen mukaan heijastusvaikutuksia virka-apuun, jota NH90-kalustolla annetaan muille viranomaisille.

— Tälläkin viikolla meillä on ollut kolme tehtävää. Olemme toteuttaneet kaikki tehtävät, joihin meidät on käsketty.

Utissa luja yhteishenki

Utissa pitkän uran tehnyt eversti Ali Mättölä uskoo jättävänsä seuraajalleen hyvässä iskussa olevan joukko-osaston.

— Rykmentin toimintavalmius on nyt vaaditulla tasolla. Tämä joukko-osasto edustaa puolustusvoimien keihäänkärkeä.

Puheissaan rykmentille ja kutsuvieraille niin Mättölä kuin Kesänenkin hehkuttivat Utin henkeä.

— Sinä voit lähteä Utista, mutta Utti ei lähde sinusta, muisteli Mättölä vanhaa sanontaa.

Kumpikin ammattiupseeri on toiminut Utissa vuosikaudet erilaisissa tehtävissä.

Kesänen siirtyi Utista helikopteripataljoonan komentajan tehtävästä viime vuonna Mikkeliin maavoimien ilmailun päälliköksi. Hän on asuu Kouvolassa, joten kotiinpaluu on siltäkin osin totta.

Kesänen on ensimmäinen lentäjäkoulutuksen saanut Utin jääkärirykmentin komentaja. Uudessa tehtävässään hän aikoo jatkaa Mättölän ja tämän edeltäjien aloittaman työtä helikopteripataljoonan ja erikoisjääkäripataljoonan yhteistoiminnan hiomisessa.

— Utin jääkärirykmentti on yhtenäisempi ja valmiimpi joukko-osasto kuin koskaan ennen. Haluan jatkaa samalla linjalla.

Jyri Turunen

Jyri Turunen

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet