Kaavoitusbyrokratia jarruttaa Kimolan matkailuhankkeita

Yrittäjän mielestä Kimolan kanavan kaavoitusongelmiin herättiin liian myöhään.

Lumikki Haaja

Kimolan kanavan vuoksi Pyhäjärveltä on tehty uusi väyläreitti Voikkaalle asti.
Kimolan kanavan vuoksi Pyhäjärveltä on tehty uusi väyläreitti Voikkaalle asti.

Kimolassa ollaan tyytymättömiä tapaan, jolla Kouvola on edistänyt Kimolan kanavan yhteyteen liittyviä matkailutoimia. Kaava-asiat jarruttavat matkailuun liittyvien rakennuslupien etenemistä.

Esimerkiksi Kimolan kanavan sulun kohdalle saadaan täksi kesäksi korkeintaan sellainen kahvila, joka voidaan vetää paikalle pyörillä.

Rakennuslupaa kiinteälle kahvilalle ei ole haettu, sillä kaupunki sai vasta maaliskuussa kaavaan poikkeusluvan, joka sallii matkailullisen toiminnan sulun vieressä. Parhaillaan kaupunki valmistelee vuokrasopimusta, joka on tarkoitus kilpailuttaa yrittäjien kesken.

Vasta tämän jälkeen yrittäjä voi hakea alueelle rakennuslupaa noin 100 neliön rakennukselle. Kouvolan kaupungingeodeetti Sami Suoknuuti myöntää, että kiinteää rakennusta Kimolan sulkurakenteen viereen ei täksi kesäksi saada.

Kimolan kyläyhdistyksen puheenjohtaja Antti Mesiäinen vakuuttaa, ettei nyt olla myöhässä kyläläisten hidastelun vuoksi

– Alkuvaiheessa kaupungille esitettiin, mitä kylälle voisi tulla, mutta kaupunki pisti enemmän paukkuja Virtakiven suuntaan.

Yrittäjä Leena Väärälä-Vesa myöntää lukeneensa kuluneella viikolla kadehtien ilmoitusta, jonka mukaan Iitin puolella Vuolenkoskella valmistui uusi kahvila-ravintola. Jakokunta oli vuokrannut maan yrittäjälle vasta viime vuoden lopulla.

– Helpompaa olisi, jos olisimme Iitin puolella, Väärälä-Vesa toteaa.

Hän on yksi matkailupalvelujen tuottamista havittelevista yrittäjistä Kimolassa. Suunnitelmissa on vuokrasauna ja kokoustila, joita voitaisiin käyttää myös talvikaudella, kun kanava on kiinni.

Hanke seisoo. Rantakaavamuutosta osayleiskaavaan ei ole saatu. Vaikeuskerrointa on lisännyt viranomaisten tavoittaminen asian eteenpäin viemiseksi.

– Ongelma on se, että Kouvolan kaupungissa on liikaa päälliköitä. Kun yhdeltä kysyt, se sanoo, että ei kuulu minulle.

Väärälä-Vesan mielestä kaavoitus- ja rakennustoimet ovat Kimolan suhteen 3–4 vuotta myöhässä.

– Kanavasta on kuitenkin puhuttu tosissaan viimeiset 10 vuotta.

Päivi Virta-Salo

6470468.jpg

Kaupunginarkkitehti Anne Kangasniemi-Kuikka muistuttaa, että kaava-asioiden käsittely vie aina oman aikansa. Niiden valmistelu voisi kuitenkin olla Kouvolassa nopeampaa, mutta resurssit ovat rajalliset. Kangasniemen mukaan Kimolan tapaisilla isoilla kärkihankkeilla olisi aina syytä olla projektipäällikkö, jolla olisi kaikki langat käsissä.

Kouvola aloitti Kimolan kanavan tarveselvityksen syksyllä 2018. Virtakiven saunalla järjestetyssä tilaisuudessa kysyttiin yrittäjiltä, oliko näillä jotain mielessä Kimolan kanavan varalle.

Sen jälkeen ollut muitakin yhteistilaisuuksia, ja yrittäjien tarpeita on kyselty sähköpostein, puhelimitse ja paikalla käyden. Kaavoitusinsinööri Topi Suomalaisen mukaan asenne yrittäjien keskuudessa on ollut odottava.

Viime vuoden maaliskuussa pantiin vireille Pohjoisen Kymijoen rantaosayleiskaava, johon yrityskyselyjen perusteella haettiin pistemäisiä kohteita myös Kimolan kanavan alueelta. Tähän mennessä on selvinnyt, että alueella on ollut suunnitteilla 7 matkailuun liittyvää hanketta, jotka eivät vaadi kaavamuutoksia.

Kimolan sululle tulevan kahvilan rakentamiseksi kaupunki on saanut kaavaan poikkeusluvan, mutta Väärälä-Vesan saunahankkeen lisäksi käsiteltävänä on vielä kolme matkailuun liittyvää suunnitelmaa, jotka yritetään saada mukaan uuteen osayleiskaavaan.

Suomalaisen mukaan kohteille on mahdollista hakea myös poikkeuslupia, jotka liitetään myöhemmin vireillä olevaan osayleiskaavaan.

Pohjoisen Kymijoen rantaosayleiskaava saadaan kuulemisvaiheeseen syksyllä. Lainvoimaiseksi se saadaan aikaisintaan ensi vuonna.