Amerikkalaiset peltimallit esittelivät Tykkimäellä kauneuttaan: ”On tilaa ja urheilullinen ulkonäkö” — Katso kuumat kuvat Ford Mustang -tapaamisesta

Tykkimäen vuosittainen tapahtuma toi Mustang-harrastajat yhteen.

Katja Juurikko

Aijai, mikä kaunotar! Teppo Lehtinen, Jouni Hartikainen, Janne Sorsa ja Ari Haanjoki ihastelevat Sorsan viininpunaista Fastbackia. Vuosikerta on 1965.
Aijai, mikä kaunotar! Teppo Lehtinen, Jouni Hartikainen, Janne Sorsa ja Ari Haanjoki ihastelevat Sorsan viininpunaista Fastbackia. Vuosikerta on 1965.

Tykkimäen huvipuistossa nähtiin sunnuntaina amerikkalaisten peltimallien kauneusnäyttely. Ford Mustang -harrastajat toivat autonsa esille Tykkimäki Mustang Meet -tapahtumaan.

Katja Juurikko

Kärpäset hunajan ääressä. Mustangeilla on vetovoimansa.
Kärpäset hunajan ääressä. Mustangeilla on vetovoimansa.

Nuorekas auto lapsiperheille

Mustangien matka alkoi vuonna 1964 Yhdysvalloissa. Silloin tahdottiin tehdä suurille ikäluokille halpa auto, jollainen jokaisella olisi varaa ostaa. Nuorekas auto, jollaisen myös lapsiperheiden vanhemmat halusivat.

— Oli tilaa ja urheilullinen ulkonäkö. Lapset mahtuivat hyvin takapenkille ja vanhemmat eteen, kuusankoskelainen Mustang-mies ja tapahtuman järjestäjä Teppo Lehtinen kertoo.

Mustangeja myytiin ensimmäisinä valmistusvuosina ennätysmäärä. Niitä valmistetaan edelleen ja näyttelyssä oli esillä myös uusimpia malleja.

Katja Juurikko

Teppo Lehtisen keltainen Mach 1 on peräisin iloiselta 1970-luvulta.
Teppo Lehtisen keltainen Mach 1 on peräisin iloiselta 1970-luvulta.

Keväällä kädet rattiin ja talvella rasvaan

Autoharrastajat eivät rakasta Mustangeissa vain niiden ulkoista kauneutta, vaan myös sisäistä. Vanhemmat autot ovat varsinkin helppoja harrastaa.

— Olen pienestä pitäen tottunut ronklaamaan Mustangeja. Niissä on yksinkertainen tekniikka, ei ole ylimääräistä sälää niin paljon. Takavaloihinkin menee neljä johtoa, joten ne on helppo uusia, tapahtuman toinen järjestäjä Janne Sorsa kertoo.

Mustang-harrastus on helppoa osittain siksi, koska autoihin tehdään osia vieläkin. Keväällä hypätään iloisina rattiin, kun ilmat sallivat. Talvella tallissa maataan auton alla kädet rasvassa.

— Se on hyvää terapiaa töiden päälle, Jouni Hartikainen Kotkasta suosittelee.

Yleensä autonsa näyttelyyn tuovat pitävät ne myös hyvässä kunnossa.

— Näistä autoista voisi tutkia täältä ihan minkä vaan. Ikinä ei löydy mitään vikaa, Hartikainen kertoo.

Katja Juurikko

Kia Karmakainen Vihdistä halusi ehdottomasti oman Mustangin. Valkoinen GT Cabriolet on vuosimallia 1987
Kia Karmakainen Vihdistä halusi ehdottomasti oman Mustangin. Valkoinen GT Cabriolet on vuosimallia 1987

V8-moottori se tärkein

Kia Karmakaisen perheessä innostus heräsi, kun Karmakaisen isä osti edesmenneen työtoverinsa vanhan Mustangin. Nyt niitä on perheessä viisi. Tytär on seurannut vanhempiensa jalanjälkiä.

— Muilla oli Mustang, joten halusin sellaisen myös itselleni. Mieluusti avoauton, koska kesäkäytössä se on hyvä.

Lahdesta tullut Mika Tuhkonen ja hänen serkkunsa Marko Tuominen ihastelivat valkoista GT Convertible 2D:tä. Autonäyttely huvipuistossa oli mieluisa yllätys.

— Kauniit autot aina kiinnostavat, varsinkin jos niissä on V8-moottori. Diggaan hevosvoimia ja niitä tästä löytyy aika rajusti, Tuhkonen kertoo.

Mustangeja sai ihailla Tykkimäellä sunnuntaina kello neljään saakka. Sen jälkeen kaunottarilla lähdettiin kruisailemaan näytösajossa Kouvolan läpi Kuusankoskelle.

Katja Juurikko

Cowboy Paimiosta. Tapio Salminen istahti vuoden 1966 GT Convertiblensa rattiin.
Cowboy Paimiosta. Tapio Salminen istahti vuoden 1966 GT Convertiblensa rattiin.

Katja Juurikko

Sonja Hoppman tahtoisi jo kovasti huvipuistolaitteisiin, mutta isä Marko Hoppman löysi muuta viihdykettä.
Sonja Hoppman tahtoisi jo kovasti huvipuistolaitteisiin, mutta isä Marko Hoppman löysi muuta viihdykettä.

Katja Juurikko

Janne Sorsalla on Fastbackissaan myös pieni, mutta tehokas apukuski.
Janne Sorsalla on Fastbackissaan myös pieni, mutta tehokas apukuski.

Luetuimmat