Kouvolalainen speedwaytähti Timo Lahti siirtyy Ruotsin pääsarjassa Gislaved Lejonen -joukkueeseen

Teemu Grönroos

Timo Lahti (vasemmalla) on ehtinyt ajaa kiireisien viime kausien aikana myös Kuusankosken kotiradalla Kymin kentällä.
Timo Lahti (vasemmalla) on ehtinyt ajaa kiireisien viime kausien aikana myös Kuusankosken kotiradalla Kymin kentällä.

Kouvolalainen 25-vuotias speedwayässä Timo Lahti siirtyy Ruotsin pääsarjassa Elitserienissä Gislaved Lejonen -joukkueeseen.

Siirto on Lahden uran ensimmäinen Ruotsissa, sillä hän aloitti ammattilaisuransa Hallstavikin Rospiggarnassa vasta 18-vuotiaana kaudella 2010. Tuolloin joukkue ajoi kakkossarja Allsvenskania.

Rospiggarna nousi Elitserieniin kaudelle 2014 ja Lahden ura Hallstavikissa huipentui kaudella 2016 Elitserienin mestaruuteen.

Nyt Lahdella on edessään uusi haaste.

— Kahdeksan vuotta samassa joukkueessa on nykyään aika harvinaista speedwayssa. Hallstavik on tullut vuosien varrella tutuksi kyläksi ja kotiradan tunnen unissanikin. Siksi tuntui siltä, että kehityksen kannalta olisi hyvä vaihtaa maisemaa ja haastaa itsensä oppimaan uutta, Timo Lahti miettii.

Gislavedin rata on pitkä ja nopea. Hallstavik taas on lyhyt ja tiukkakurvinen.

— Keväällä täytyy päästä harjoittelemaan mahdollisimman paljon uudella kotiradalla, jotta kausi saadaan toukokuussa Ruotsissa hyvin käyntiin.

Lahdella on sekä Suomen että Ruotsin passit. Lahti olikin viime kaudella viidenneksi paras ”ruotsalainen” koko Elitserienissä.

Elitserienin sääntöjen mukaan joukkueen seitsemästä kuskista kaksi pitää olla ruotsalaista. Lejonenin joukkueenjohtaja Anders Fröjd luottaakin nyt, että Lahdesta tulee joukkueen ykkösruotsalainen.

— Tunnen Timon jo useamman vuoden takaa, sillä hän ajoi johtamassani Griparnan Allsvenskan-joukkueessa. Hän on tärkeä lenkki sekä radalla että sen ulkopuolella, hehkuttaa Fröjd.

Joukkueenjohtajan mielestä Timo Lahden kehitys on ollut kahtena viime vuotena huimaa.

— Vuonna 2016 Hän oli ratkaisemassa mestaruutta Rospiggarnalle ja toivottavasti sama toistuu ensi vuonna. Meillä on tosi kova joukkue jolla lähdemme taistelemaan mestaruudesta, Fröjd uskoo.

Lahdella on vielä yksi kilpailu jäljellä Saksan sarjassa. Ensi kauden sopimusneuvottelut ovat kuitenkin jo pitkällä.

— Ensi kausi rakennetaan Ruotsin ja Puolan sarjojen ympärille. Se tarkoittaa, että ajan aina tiistaina Ruotsin Elitserieniä Lejonenin kanssa ja torstaina Allsvenskan Griparnassa. Sunnuntaisin ajetaan Puolassa, mutta sinne sopimuksia ei ole vielä tehty, Lahti kertoilee tulevista kiireistään.

Puolassa speedway on maan suosituin urheilulaji ja pääsarjaan osakilpailuja seuraa katsomossa noin 10 000 ihmistä.

— Sinne pääsy ja siellä menestyminen tulee olemaan uralla seuraava tärkeä askel. Neuvottelut ovat käynnissä, mutta saa nähdä onko järkevää vielä ensi kaudeksi mennä, Puolan kakkossarjassa ajava Lahti miettii.

Ensi kaudella Lahti ei aja yhtä montaa kisaa kuin tänä vuonna.

— Tarkoitus on ajaa noin 60 kisaa kesässä ja tähdätä huipputuloksiin. Tänä vuonna ajoin parhaimmillani 15 kisaa 14 päivässä eri maissa. Sitä virhettä en enää ensi kesänä tee.

Gislaved Lejonen 2018

Piotr Pawlicki, Puola, GP-sarjan kuljettaja.

Chris Holder, Australia, GP-sarjan kuljettaja.

Timo Lahti, Suomi/Ruotsi

Maksim Drabik, Puola, nuorten maailmanmestari.

Fredrik Jakobsen, Tanska, nuorten maajoukkuekuljettaja.

Kasper Woryna, Puola, nuorten maajoukkuekuljettaja

Yksi paikka joukkueessa on vielä auki.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.