Arvio: Rakkaudella, Béatrice on pehmoista ranskalaisdraamaa

Rakkaudella, Béatrice (Sage femme, Ranska, 2017). Ohjaus ja käsikirjoitus: Martin Provost. Rooleissa: Catherine Frot, Catherine Deneuve, Olivier Gourmet, Quentin Dolmaire. Kesto: 118 min. K7.

Michael Crotto

Béatrice (Catharine Denevue) saapuu vuosikymmenien takaa sekoittamaan ja piristämään Clairen (Catherine Frot) elämää.
Béatrice (Catharine Denevue) saapuu vuosikymmenien takaa sekoittamaan ja piristämään Clairen (Catherine Frot) elämää.

Aiemmin näyttelijänä tunnettu Martin Provost on luonut itselleen uran ohjaajana ja käsikirjoittajana lähinnä naisia kuvaten. Ranskalaisen elokuvat ovat dialogipainotteisia ja luottavat kokeneiden näyttelijöiden vetovoimaan.

Rakkaudella, Béatrice jatkaa tavanomaisesti Provostin filmografiaa. Kyseessä on varmaotteinen ja hienosti näytelty elokuva, josta kuitenkin puuttuu paljon. Lopputulos on enemmän hahmotutkielma kuin kokonaisvaltainen elokuvakokemus.

Claire (Catherine Frot) on kokenut kätilö. Työ on hänelle elämää, ja ammattilaisen tiukan ulkokuoren taakse on vaikea kurkistaa.

Elämä lohkeilee, kun aikuistuva poika Simon (Quentin Dolmaire) on muuttamassa kotoa, ja kuvioihin palaa edesmenneen isän rakastaja Béatrice (Catherine Deneuve).

Claire tuntee tuskaa menneisyydestä ja haluaa saada Béatricen ymmärtämään sen. Naiset lähestyvät elämää niin erilaisista näkökulmista, että yhteyden tekeminen tuntuu aivan mahdottomalta.

Luvassa on paljon tunteellisia keskusteluja, melodramaattisia siirtymiä ja, tottakai, lopulta yhteyden löytäminen. Tarinan koko kaari on alusta alkaen melko selkeästi nähtävillä.

Catharine Frotin hahmo muuttuu elokuvan aikana kylmästä elämäniloiseksi. Roolisuoritus on hieno, mutta vaatii melko vähän energiaa Frotin tasoiselta näyttelijältä. Catherine Deneuvella on särmää ja leikikkyyttä, seurapiirien vanhentuneena kuningattarena.

Hahmot ovat alussa niin vastakkain, ettei heistä saa kunnolla otetta. Kun lämpiäminen tapahtuu, muuttuvat sävyt turhankin makeiksi.

Rakkaudella, Béatrice ei ole ranskalaista draamaa parhaimmillaan. Se tuntuu tyytyvän kovin vähän kahden naisen yhteyden kuvaamisessa. Kaikkea tuntuu leimaavan alavireinen energia. Romanttista ranskalaista kuvastoa ja tunnelmointia on levitetty päälle lisäämään elokuvan karismaa. |

Timo Alho

★★

Hyvää: Perusvarmat pääosien naiset.

Huonoa: Alavireinen ja kliseinen.

Erityistä: Catharine Frot ja Catharine Denevue ovat kumpikin kaksinkertaisia parhaan naisnäyttelijän César-palkinnon voittajia.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.