Kouvolan ja Porvoon välille kaavailtuun itärataan tulee aikalisä — Liikenneministeri Sanna Marin haluaa selvittää Kouvolan ja Kotkan linjauksen paremmuuden

Ensi keväänä valmistuvassa selvityksessä annetaan vastaus siihen, vedetäänkö itäinen ratayhteys Kouvolan vai Kotkan kautta.

Minna Heikura

Itärata Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan vai rantarata Helsingistä Kotkan kautta itään? Asiasta tehdään selvitys, jonka pitäisi valmistua ensi keväänä.
Itärata Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan vai rantarata Helsingistä Kotkan kautta itään? Asiasta tehdään selvitys, jonka pitäisi valmistua ensi keväänä.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kertoi hetki sitten, että itäisen ratahankkeen edistämisessä otetaan aikalisä.

Tuumaustauon aikana tehdään selvitys siitä, vedetäänkö itäinen yhteys Helsingin lentoasemalta Porvoon kautta Kouvolaan vai Helsingistä Kotkaan kaavaillun rantaradan linjausta myöten. Kolmantena vaihtoehtona on jo rakennettu Lahden oikorata.

Marinin mukaan selvitys valmistuu ensi keväänä. Tuolloin siis tiedetään, vedetäänkö itäinen ratayhteys Kouvolan vai Kotkan kautta.

Marinin mukaan Itärata ei ollut vielä valmis päätettäväksi.

— Itäradan osalta aikataulu on erilainen, sillä emme vielä tiedä, mitä linjausta Itäradan kohdalla toteutetaan. Sitä selvitetään parhaillaan.

Hän sanoo, että keväällä 2020 on mahdollista tehdä päätöksiä Itäradasta.

— Tulen ministerikaudellani edistämään Itärataa. Se on hallitusohjelmassa ja sitä ei ole unohdettu, Marin sanoi tiedotustilaisuudessa.

Marin totesi, että Turun tunnin junan ja Suomi-radan hankeyhtiöiden perustamiseksi käynnistetään neuvottelut.

Hankeyhtiöiden toimialana ja tehtävänä on hankkeiden suunnittelu ja rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

Hankeyhtiöiden perustaminen edellyttää sitä, että niihin tulee omistajiksi myös muita hankkeesta hyötyviä julkisyhteisöjä tai julkisesta omistettuja yhteisöjä.

Valtio lähtee mukaan Suomi-radan ja Turun tunnin radan hankeyhtiöihin yhteensä yli 130 miljoonalle eurolla. Varsinaiset ratainvestoinnit maksavat useita miljardeja euroja.

Kello 12.51: Lisätty Lahden oikorata -linjaus.

Kello 13.20: Lisätty Marinin kommentteja.

Luetuimmat

Kommentoidut