Elimäkeläiset isä ja poika tekivät mittakaavaltaan puolikkaan Dodge Chargerin — Katso video

Christian ja Sebastian Strömbergin projekti herätti paljon kiinnostusta jo ensimmäisessä näyttelyssään Lahdessa.

Lukas Pearsall

Vuoden 1969 Dodge Charger on Sebastian Strömbergin suosikkiauto, joten se valikoitui nopeasti Strömbergien yhteiseksi projektiksi. Perheessä on ollut amerikkalaisia autoja vuosikymmenien ajan, ja Sebastian Strömberg on kasvanut rakentelukulttuuriin isänsä matkassa.
Vuoden 1969 Dodge Charger on Sebastian Strömbergin suosikkiauto, joten se valikoitui nopeasti Strömbergien yhteiseksi projektiksi. Perheessä on ollut amerikkalaisia autoja vuosikymmenien ajan, ja Sebastian Strömberg on kasvanut rakentelukulttuuriin isänsä matkassa.

Vuoden 1969 Dodge Charger on haluttu harrastepeli. Virtaviivainen muskeliauto on monille tuttu muun muassa tv-sarjasta Dukes of Hazzard ja Steve McQueenin Bullitt-elokuvasta.

Jos video ei näy, katso se täältä.

Strömbergien Charger ei nyt suoranaisesti muskeleilla koreile. Pellin alta löytyy noin neljä hevosvoimaa. Koneena toimii kuitenkin ehta jenkkimoottori, Clinton.
— Kyse on ruohonleikkuri-tyyppisestä moottorista, joka on Yhdysvalloissa todella yleinen, 51-vuotias Christian Strömberg kertoo.
— Aiemmin se piti vetää narusta käyntiin, 12-vuotias Sebastian Strömberg jatkaa.
— Niin. Patentoin siihen käynnistinmoottorin, kun en halua reumaisilla käsillä tempoa konetta käytiin, Christian Strömberg vitsailee.

Strömbergien Charger on rakennettu 1:2 mittakaavaan alkuperäiseen autoon nähden. Christian Strömberg sai idean auton rakentamisesta, kun hänellä oli varastossa auton akselit ja moottori, jotka olivat perintöä hänen omalta isältään.
— Isä tykkäsi rakennella kaikenlaista. Hän teki minulle lapsena sähköllä toimivan jeepin. Syntyi ajatus, että voisimme rakentaa kulkupelin Sebastianille.

Lukas Pearsall

Reilun 200 kilon painoista autoa liikuttaa 4 hevosvoiman Clinton-moottori. Auton huippunopeus on kävelyvauhti.

Projekti alkoi neljä vuotta sitten, jolloin Sebastian Strömberg oli vielä kahdeksanvuotias. Autoprojektille kävi, kuten niille on tapana käydä. Hanke lähti käsistä.
— Ideoimme autoa yhdessä poikani kanssa. Aina kun yksi idea oli toteutettu, tuli jo jotain uutta. Lopulta auton kanssa meinasi tulla kiire, ja otin jopa talviloman saadakseni sen valmiiksi syyskuiseen Lahden Jenkkiautonäyttelyyn, Christian Strömberg sanoo.
— Eikä auto ole vieläkään valmis. Itse haluaisin siihen joskus komeammat vanteet, Sebastian Strömberg kertoo.

Sebastian Strömberg on oppinut hitsaamaan projektin aikana, toiminut isän apukäsinä ja osallistunut muun muassa sisustuksen rakentamiseen.
— Hoidin rälläkkähommat itse sekä peltien tekemisen. Pellit on tehty meidän autotallissa ihan käsipelillä tarkoilla sapluunoilla. Suurin työ oli ovien, lokareiden ja luukkujen mallaamisessa, Christian Strömberg sanoo.

Lukas Pearsall

Auton sisustus ei ole yksi yhteen alkuperäisen Chargerin kanssa. Esimerkiksi penkit on pitänyt laittaa lattiaan kiinni, jotta ohjaamoon mahtuu kuljettaja.

Lisäksi pientä puuhaa on riittänyt, kun Strömberg innostui rakentamaan ylimääräistä. Autoon ei esimerkiksi pitänyt alkuun tulla ovenkahvoja tai toimivia lukkoja. Nyt nekin löytyvät autosta, kuten myös toimivat valot, kojetaulu ja cd-soitin. Takakontissa on pieni bassokaiutin.
— Autossa ei voi olla sisällä, kun subbari jytisee, Sebastian Strömberg sanoo.

Ei uskoisi, mutta molemmat Strömbergit mahtuvat pienen Chargerin kyytiin. Pitkille matkoille sillä ei ole lähdetty, sillä auto ei kulje kuin kävelyvauhtia. Toistaiseksi.
— Suunnitelmissa olisi tehdä autoon parannuksia muun muassa moottoripuolelle. Nyt vaihteita ei ole kuin kaksi: eteen ja taakse. Auto liikkuu isäni rakentamilla hydraulimoottoreilla, joihin Clinton antaa voiman, Christian Strömberg kertoo.

Lukas Pearsall

Molemmat Stömbergit mahtuvat pienen Chargerin kyytiin.

Pieni Charger oli ensimmäistä kertaa yleisön nähtävänä Lahden näyttelyssä. Siellä auto palkittiin pääsyllä näyttelyn kymmenen parhaan auton joukkoon. Strömbergeillä ei ole vielä tarkkoja suunnitelmia auton varalle. Ilmeisesti auto saattaa olla taas esillä ensi vuonna.
— Palaute autosta on ollut pelkästään positiivista. Ruotsin ison jenkkinäyttelyn järjestäjät olivat siitä jo kiinnostuneita, joten ensi kesänä saattaa olla matka edessä, Christian Strömberg sanoo.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.