Corona-oluen menekki kasvanut Kouvolassa – Alkon myynti tasaantunut viikonlopuista arkipäiville, perinteisen perjantaipullon asema horjuu

Alkoholinkulutus: KSO:n kaupallinen johtaja Ari Hyytiä arvelee, että matkustajatuonnin väheneminen näkyy alkoholin menekissä kotimaassa.

Katja Juurikko

Veturin K-Citymarketissa Corona-oluen myynnissä näkyi kasvua maaliskuun alussa.  Verkko-ostosten keräilijä Viivi Mauno Corona-hyllyillä.
Veturin K-Citymarketissa Corona-oluen myynnissä näkyi kasvua maaliskuun alussa. Verkko-ostosten keräilijä Viivi Mauno Corona-hyllyillä.

Kouvolan K-Citymarketin kauppias Lasse Keränen kertoo, että koronavirusepidemian alkuaikoina Corona-oluen menekki kasvoi hetkellisesti.

– Nyt sitä menee taas normaalisti. Se saattoi aluksi olla hauska ostos joidenkin mielestä, mutta nyt se ei varmaan enää kenenkään mielestä ole sitä, Keränen sanoo.

Keräsen mukaan alkoholin kokonaismyynti ei ole juurikaan kasvanut tai vähentynyt poikkeusolojen aikana. Kertaostokset ovat nykyään suurempia.

– Ihmiset käyvät harvemmin kaupassa, niin pakkauskoot ovat isompia kuin ennen.

Matkustajatuonti vähentynyt

Kaupallinen johtaja Ari Hyytiä Kymen seudun osuuskaupasta KSO:sta kertoo, että alkoholin menekki on kasvanut KSO:n kaupoissa koronapandemian ja poikkeusolojen aikana jonkin verran. Syyksi hän arvelee pikemminkin matkustajatuonnin vähentymisen kuin kulutuksen kasvun.

– Nyt ne verotulot jäävät Suomeen, hän toteaa.

Hyytiän mukaan myös Corona-oluen myynnissä on ollut kasvua jo koko vuoden, mutta maaliskuussa ehkä hieman enemmän kuin aiemmin.

Katja Juurikko

Harjoittelija Aleksander Laihinen työskenteli punaviinihyllyjen ääressä torstaina kauppakeskus Veturin Alkossa.
Harjoittelija Aleksander Laihinen työskenteli punaviinihyllyjen ääressä torstaina kauppakeskus Veturin Alkossa.

Alkon Etelä-Suomen aluepäällikkö Pirjo Hirvonen kertoo, että koronakriisin alettua Alkon myyntitilastoissa näkyi kasvua.

– Alussa oli vilkkaampaa, mutta nyt myynti on tasaantunut.

Hirvosen mukaan kotikaranteenissa ja etätöissä oleminen on vaikuttanut siihen, milloin alkoholituotteita myydään.

Nyt ne verotulot jäävät Suomeen. — Ari Hyytiä

Perinteisen perjantaipullon hakemisen sijaan Alkon asiakkaat käyvät asioimassa aiempaa useammin alkuviikosta.

– Kävijämäärä on tasaisempaa viikon mittaan. Kun ihmiset ovat nyt paljon kotona ja tekevät harvemmin ruokaostoksia, se näkyy tilastoissa.

Hanapakkausten myynti kasvanut

Koronan aiheuttaman karanteenin vaikutuksesta alkoholin kulutuksen kasvuun on vielä liian aikaista tehdä arvioita, Hirvonen sanoo.

– Myynnin määrä on jotakuinkin aiemmalla tasolla. Ainoa, millä ehkä on ollut vaikutusta, on matkustajatuonnin ehtyminen.

Myymälöiden kävijämääriin poikkeustilanne sen sijaan on vaikuttanut.

– Keskustoissa olevat myymälät ovat hiljentyneet. Asiointi on siirtynyt ruokaostosten yhteyteen kauppakeskusten ja markettien myymälöihin.

Katja Juurikko

6400880.jpg

Kun ruokaa ja muita tarvikkeita ostetaan enemmän kerralla asiointikertojen vähentämiseksi, se on heijastunut myös Alkon tuotteiden kysyntään.

– Viinin hanapakkauksia on ostettu enemmän, samoin kuin väkeviä viinoja. Kuohuviinejä on myyty normaalia vähemmän.

Pääsiäisen alla Alkoista haetaan tänäkin vuonna pyhän ruokapöytään sopivia tuotteita.

– Punaviini on se, mitä pääsiäisenä ostetaan.

Luetuimmat