Salattu numero ei tallennu Kymsoten takaisinsoittopalveluun – Rokotusaikaa haluavan vaihtoehdoiksi jäävät nettivaraus tai sitkeä soittaminen

Kolme työntekijää soittaa Kymsotessa päätoimisesti rokotuspuheluja.

Liisa-Ilona Tanninen

Influenssarokotusten soittoruuhkaa on saatu purettua, mutta jonossa on vielä joitakin satoja takaisinsoittoja.
Influenssarokotusten soittoruuhkaa on saatu purettua, mutta jonossa on vielä joitakin satoja takaisinsoittoja.

Ajan varaaminen Kymsoten puhelinnumerosta voi epäonnistua, jos soittajalla on salattu puhelinnumero. Tällöin numero ei tallennu takaisinsoittojärjestelmään eikä puhelua Kymsotelta kuulu, vaikka automaatti ilmoittaa numeron tallettamisesta.

Ellei salatun numeron omistaja onnistu saamaan vastausta varausnumerosta, vaihtoehdoksi jää ajan varaaminen netistä.

Salatun numeron ongelmaan kiinnitettiin huomiota Kouvolan Sanomien Napakat-palstalla. Kymsoten palvelupäällikkö Marja-Terttu Nuorivuori toteaa, ettei asia ole noussut aiemmin esille.

– Tämä voidaan ottaa jatkossa huomioon, kun asiasta tiedotetaan.

Ajanvarausnumero on ollut kovassa käytössä. Soittoja on tullut marraskuun aikana lähes 11 000. Niistä yli puolet, noin 5 700, on ajanvarauksia influenssarokotukseen.

– Maanantaiaamu kello 8 on tilastollisestikin kaikkein ruuhkaisin aika. Kaikki haluavat soittaa silloin mietittyään asiaa viikonlopun yli, Nuorivuori sanoo.

Monet yrittävät soittaa uudelleen, jos eivät saa vastausta ensimmäisellä kerralla. Tämä lisää soittojen kokonaismäärää.

Nuorivuori kertoo, että tällä hetkellä kolme työntekijää huolehtii päätoimisesti rokotusaikojen takaisinsoittopuheluista. Lisäksi terveysasemien hoitajat auttavat soitoissa aina työtilanteen salliessa.

Jonossa oli maanantaina vielä muutamia satoja soittoja. Nuorivuoren mukaan rokotusaikaa haluavalle soitetaan vähintään kahdesti, ellei häntä tavoiteta ensimmäisellä kerralla.