Urheilijan kausi voi katketa urheiluvammaan — Kuusi vinkkiä terveenä pysymiseen

Kai Skyttä

Ihmisen biomekaniikan virheitä voi korjata yksilöllisesti räätälöidyillä harjoitteilla, joita tekevät muun muassa fysioterapeutit. Puutteet biomekaniikassa altistavat muun muassa rasitusvammoille.

Sanonta kuuluu, että urheilija ei tervettä päivää näe. Tapaturmatilastojen mukaan tämä näyttäisi pitävän paikkansa. UKK-instituutin mukaan Suomessa hoidetaan vuosittain noin 300 000 liikuntavammaa. Tämä on enemmän kuin muita tapaturmia.
Paljon olisi tehtävissä urheiluvammojen vähentämiseksi, sanoo liikuntalääketieteen erikoislääkäri Pippa Laukka.
— Kuntourheilijoilta unohtuvat jo monet perusasiat, kuten alku- ja loppuverryttelyt ja lihashuolto, Laukka kertoo.
Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla urheilija voi pysyä paremmin terveenä:

1. Nuku riittävästi
Uni on ihmisen fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin perusta. Väsyneenä myös tapaturmariski kasvaa.

2. Hanki kunnolliset varusteet
Kunnollisilla urheiluvälineillä loukkaantumisriski pienenee. Erityisesti huonosti iskua vaimentavat jalkineet ja kova liikkumisalusta altistavat rasitusvammoille.

3. Syö hyvin
Monipuolinen ravinto edistää kehonhuoltoa, jolloin harjoittelusta saa enemmän irti.

4. Torju flunssa
Erittäin aktiivisesti liikkuvilla on taipumusta sairastua hengitystieinfektioihin herkemmin kuin muulla väestöllä keskimäärin. Tautien ehkäisyssä tärkeitä on elintavat, ravitsemus, palautuminen sekä riittävä d-vitamiinin saanti.

5. Harjoittele monipuolisesti
Loukkaantumisriskiä vähentävät tasapainoa, koordinaatiota ja lihasvoimaa vahvistava harjoittelu.

6. Pidä biomekaniikka kunnossa
Biomekaniikka tarkastelee ihmiskehon liikkeitä ja liikkumisen mekanismeja. Esimerkiksi istumatyö voi aiheuttaa puutteita joihinkin lihaksiin tai lihasryhmiin. Aktiivisesti urheilevilla pienet ongelmat voivat johtaa loukkaantumisiin tai rasitusvammoihin.

Lähteet: liikuntalääketieteen erikoislääkäri Pippa Laukka ja UKK-instituutti

Lue lisää päivän lehdestä tai mobiilista.

Minna Muuronen

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet