Napalla rautatien ylittävä Kuutostien silta kaipaisi kipeästi korjausta, mutta rahaa ei ole eikä välttämättä tule — ELY-keskus: ”Tällä hetkellä meillä on siltojen uusimiseen rahaa nolla euroa”

Aktiivisen viime vuoden jälkeen maantiesiltojen peruskorjaukseen ei ole kaakossa lisärahaa näköpiirissä vuosiin, ellei tuleva hallitus sitä myönnä. Nyt rahaa on juuri ja juuri siltojen ylläpitoon. Rautatiesiltoja silti uusitaan Kouvolassa.

Moises Garibay

Harjunjoen ylittävä Savonradan silta on remontissa.
Harjunjoen ylittävä Savonradan silta on remontissa.

Tänä vuonna ja näillä näkymin myös lähivuosina Kouvolan seudun maantiesiltoja ei isommin uusita. Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen tienpidon suunnitteluyksikön päällikön Kari Halmeen mukaan rahat ovat toistaiseksi loppu.

— Tällä hetkellä meillä on siltojen uusimiseen rahaa nolla euroa. Julkisen talouden rahoitus näyttää tiukalta seuraavan kolmen vuoden ajan.

Hän sanoo, että viime vuonna edellisen hallituksen korjausvelkaohjelma mahdollisti isompia siltaremontteja.

— Pian aloittavasta hallituksesta riippuu, saadaanko aikaan vastaavanlainen korjausvelkaohjelma infrastruktuurin parantamiseksi.

Varaa vain pienimuotoiseen ylläpitoon

Tälle vuodelle Kaakkois-Suomessa vireillä on vain pieniä ylläpitokorjauksia.

— Muun muassa Tornionmäen risteyssillan pilarit Tykkimäessä korjataan ja valtatie 15:n Käyräjoen ylittävän sillan laakerointia vaihdetaan.

Halmeen mukaan koko Kaakkois-Suomessa ei juuri nyt ole vireillä yhtään varsinaista maantiesillan isompaa remonttikohdetta. Ei, vaikka tarvetta olisi ja suunnitelmatkin olisivat valmiina.

Esimerkiksi Kuutostiellä Napan tietämillä rautatien ylittävä silta olisi remontin tarpeessa.

— Suunnitelmat sillan uusimiseksi ovat olemassa. Sen kustannusarvio on 11 miljoonaa euroa, johon toistaiseksi ei ole tiedossa rahoitusta.

Katja Juurikko

Valtatie 6:n rautatien ylittävä silta Korian lähellä kaipaisi korjausta. Rahaa ei ole. Arkistokuva.

ELY-keskus seuraa säännöllisesti lujuusmittauksilla joitakin isompia ja vanhentumaan päin olevia siltoja Kouvolan seudulla.

Seurannassa ovat Halmeen mukaan Myllykosken ja Ummeljoen kohdalla Kymijoen ylittävä Keskikosken museosilta, Iitissä sijaitseva Virran silta ja Keltissä joen ylittävä Kuutostien silta.

Viimeksi mainitun arkkurakenteita remontoitiin vastikään, mutta myös kansirakenne kaipaisi toimenpiteitä. Siltarakenteillakin on oma parasta ennen päiväyksensä, hän sanoo.

— Teräs väsyy ajan mittaan. Esimerkiksi Keltin isolla sillalla on enintään kymmenen vuotta käyttöikää jäljellä eikä sen uusiminen ole ihan pieni juttu. Keskikosken silta ei tällä hetkellä ole kriittisessä tilassa eikä sitä ole sisällytetty siltojenkunnostusohjelmaan.

Rautatiesiltoja remontoidaan

Vaikka maantiesiltoja ei ELY-keskuksen rahoitusvajeen takia isommin uusitakaan, rautatiesilloista vastaava Väylävirasto urakoi niitä kuntoon Kouvolan seudulla tänä vuonna.

Kouvolassa kunnostetaan parhaillaan neljää vanhaa ratasiltaa, joista suurimmat kohteet ovat Harjunjoen ratasilta Multamäessä ja Kalsonlahden kohdalla Vuohijärventien varrella.

Siltojen korjaus alkoi maaliskuun puolivälissä. Työt kestävät marraskuun loppuun. Kahden sillan kunnostustyöt maksavat yhteensä 3,5 miljoonaa euroa.