Jos paketti päätyy kymmeniä kilometrejä vikasuuntaan, kyseessä on inhimillinen virhe – Posti lisää noutopisteitä jouluksi

Lähtökohtaisesti paketit toimitetaan lähimpään pisteeseen, jos pakettiautomaatti on täynnä.

Jussi Lopperi

Korona-aika on lisännyt pakettiliikennettä ja joulun odotetaan vilkastuttavan sitä entisestään. Postin kausiapulainen Antti Vähälakka toi maanantaina paketteja Veturin asiamiespostiin.
Korona-aika on lisännyt pakettiliikennettä ja joulun odotetaan vilkastuttavan sitä entisestään. Postin kausiapulainen Antti Vähälakka toi maanantaina paketteja Veturin asiamiespostiin.

Postin Etelä- ja Kaakkois-Suomen aluepäällikkö Kari Niukkanen kertoo, että korona-aika on saanut ihmiset asioimaan entistä enemmän verkkokaupoissa. Tämä on lisännyt pakettiliikennettä selvästi.

Jos tilaajan verkkokaupassa toimituspaikaksi valitsema pakettiautomaatti on täynnä, tilaus ohjataan lähimpään vapaana olevaan paikkaan. Näin voi käydä myös, jos paketti on niin iso, ettei sille sopivia lokeroita ole vapaana.

– Emme halua juoksuttaa asiakkaita pitkiä matkoja. Silloin tällöin tulee viestejä paketeista, jotka ovat ohjautuneet vääriin paikkoihin. Postin virheet pyritään oikaisemaan, jos asiakas ottaa yhteyttä, Niukkanen sanoo.

Postin verkkosivuilta löytyvästä OmaPostista voi valita oman noutopisteen. Paketit toimitetaan sinne silloin, kun verkkokaupassa ei ole erikseen valittu toimituspaikkaa. Mikäli kumpaakaan valintaa ei ole tehty, paketti ohjataan kotiosoitetta lähinnä olevaan noutopisteeseen, mikäli siellä on tilaa.

Postin liiketoimintajohtaja Tommi Kässi sanoo, että jos postipaketti päätyy huomattavan kauas tilaajasta, kyse on usein inhimillisestä virheestä lajitteluprosessissa.

– Ei ole kovin yleistä, että paketti toimitettaisiin kymmenien kilometrien päähän.

Automaatin täyttyminen ei ole ainoa syy, miksi paketti saattaa päätyä noutopisteeseen. Esimerkiksi vaarallista ainetta sisältäviä paketteja ei pääsääntöisesti toimiteta automaatteihin. Samoin käy, jos vastaanottajan puhelinnumero ei ole Postin tiedossa eikä lokerokoodia pysty lähettämään tekstiviestillä.

Yrityksillä on mahdollisuus tilata Postilta jakelu- ja noutopalvelu, jolloin ne saavat kirjeet ja paketit toimitettuina omiin osoitteisiinsa.

Kässin mukaan palvelun hinta riippuu muun muassa kuljetettavan postin määrästä ja siitä, kuinka tiheästi lähetyksiä toimitetaan. Kuukausittainen hinta on joitakin satasia.

Noutopisteissä, joissa paketit kuitataan henkilökohtaisesti, tila ei lähtökohtaisesti lopu kesken.

– Näissä pisteissä kapasiteettia pystytään järjestelemään paremmin. Olemme myös laajentaneet pakettiautomaattiverkkoa 500 uudella automaatilla viime joulusesongin jälkeen.

Jouluruuhkaa pyritään suitsimaan myös väliaikaisten noutopisteiden verkostolla, joka vastaa 200 noutopisteen kapasiteettia. Paketteja toimitetaan väliaikaisiin pisteisiin vakituisten täyttyessä.

Kouvolassa tilapäisiä pisteitä on kaksi. Ne on sijoitettu Valkealan Kirppikselle ja Sippolan sivuapteekkiin. Pisteet avautuvat tiistaina.

– Ne on laitettu vakituisten noutopisteiden lähelle sinne, missä on arvioitu olevan tarvetta. Lähetyksiä ohjataan niihin jouluun asti. Niitä on mahdollista noutaa myös joulun jälkeen, Kari Niukkanen sanoo.