Kouvolan kaupunginvaltuusto oli yksimielinen Kullasvaaran kaavarungosta — Korpivaara ja Nyberg äityivät sanasotaan

Kouvolan RRT-terminaalin kehittämisen mahdollistavaa kaavarunkoa kiiteltiin. Nokittelua syntyi päätöstä edeltäneistä neuvotteluista.

Moises Garibay

Kouvolan kaupunki tarvitsee Kullasvaaran alueelta noin 25 hehtaaria uutta maata RRT-terminaalia varten.
Kouvolan kaupunki tarvitsee Kullasvaaran alueelta noin 25 hehtaaria uutta maata RRT-terminaalia varten.

Kouvolan kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina Kullasvaaran rautatie- ja maantieterminaalin eli RRT:n kaavarungon. Samalla hyväksyttiin kaavarunkoon liittyvä yleissuunnittelu.

Valtuustossa syntyi kipakka keskustelu kokoomuksen Pekka Korpivaaran ja demareiden Jukka Nybergin välille.

Korpivaara kiitteli virkamiehiä hyvästä yhteistyöstä ja asenteesta.

— Uskon, että tämä kaava on kaikkien kouvolalaisten etu. Valmistelussa otettiin hyvin huomioon Tykkimäen harrastajien näkökulmia.

Virkamiesten neuvotteluhalukkuus oli myös Nybergin mielestä koko ajan hyvä. Sen sijaan kaikkien päättäjien työskentely ei ollut hänen mieleensä.

— Jotkut neuvottelevat yleisönosastolla jotkut kaikessa hiljaisuudessa toisiaan kunnioittaen, Nyberg jyrähti.

"Pihalla kuin lumiukko"

Korpivaara vastasi Nybergin olleen neuvotteluista pihalla kuin lumiukko.

— Nyberg ei taida tietää, millaisia neuvotteluja tässä on käyty. Ei se nyt ihan noin yksinkertainen asia ollut. Tosiasiassa tässä käytiin useita sähköpostikeskusteluja. Nyberg ei ollut niissä mukana.

Nyberg ei niellyt Korpivaaran sanoja vaan lähti vastahyökkäykseen. Hänen mukaansa neuvottelutulos on kaikkien poliittisten ryhmien ja virkamiesten neuvotteluiden aikaansaannosta.

— Täytyy oikaista, että ilman poliittisten ryhmien selvää mielipidettä täällä ei tapahdu yhtään mitään. Näin se on mennyt. Näin tämä järjestelmä toimii.

Valtuuston puheenjohtaja Jouko Leppänen (kok.) sanoi olevansa Korpivaaran kanssa eri mieltä siitä, että poliitikkoja olisi pidetty pimennossa RRT-hankkeen käsittelyn yhteydessä.

— Tästä keskusteltiin erittäin paljon poliitikkojen kanssa.

Suninen: Rahtiliikenne kartalle

Suur-Kouvolan sitoutumattomien Jouni Suninen toivoi, että valtuutetut saisivat havainnollisen karttapiirroksen, jossa on nuolilla osoitettu rahtien saapumissuunnat.

— Olisi kiva ruveta näkemään mistä niitä rahteja tulee ja mihin ne menevät. Sopivasti muokattu Euroopan ja Aasian karttapiirros, jossa on nuolia niihin liittyvine tavaramäärineen.

Vesa Vainio (kd.) muistutti, että RRT-hanke pohjautuu aikaisempaan työhön, jolloin Kouvolassa päätettiin satsata logistiikkaan. Vainio muisteli, että aikanaan otettiin riskiä Aimo Ahdin, Sirkku Seilan ja Kari Taskisen johdolla.

— Vaikka alue oli pitkään hiljaiselossa. Nyt oli Kouvolan hyvä aika lähteä Kazakstanin kautta Kiinaan.

Perussuomalaisten Sheikki Laakso kertoi kuulleensa autourheiluväeltä paljon positiivista palautetta siitä, että heidän toimintansa voi jatkua Tykkimäen alueella.

Alkuperäisessä suunnitelmassa moottoriradat olisivat jääneet Kuutostien ja logistiikka-alueen välisen liityntäliikenteen vaatimien tie- ja raidevarausten jalkoihin.

Neuvottelujen jälkeen tekninen lautakunta päätyi ratkaisuun, jossa moottoriradat voivat jäädä alueelle.

Teknisessä lautakunnassa helmikuun lopussa käytiin keskustelua siitä, pitäisikö alueella sijaitsevan Tykkimäen moottoriurheilukeskuksen tulevaisuus varmistaa kaavamerkinnällä.

Lautakunnan päätökseksi tuli lopulta esittelijän ehdotus, jossa moottorirata-alueella ei ole omaa kaavamerkintää.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset