Uusi silta Lapinsalmelle maksaisi yli sata tuhatta euroa, kaarimallikin mahdollinen — ”Rahoituksen saaminen ei ole ihan pikkujuttu”

Riippusillan olisi pitänyt kestää turvaohjeita suurempi määrä ihmisiä, Metsähallituksen kenttäpäällikkö sanoo. Sillalla oli onnettomuushetkellä yhdeksän ihmistä. Silta on todennäköisesti pois käytöstä koko kesän.

Tapani Iivanainen

Ainakin 40 prosenttia Repoveden kävijöistä kulkee Lapinsalmen riippusillan kautta, kenttäpäällikkö Auvo Sapattinen Metsähallituksesta arvioi. Puistossa käy vuosittain 172 000 vierailijaa. Arkistokuva on vuodelta 2015.

Metsähallitus alkaa välittömästi pohtia, miten Lapinsalmen pettänyt silta korvataan tai korjataan. Tämän kesän aikana Lapinsalmen yli ei todennäköisesti pääse kulkemaan.

— Nopeasti emme voi tehdä mitään. Selvitämme kustannusarviot joko nykyisen korjaamiselle tai uuden rakentamiselle, kenttäpäällikkö Auvo Sapattinen Metsähallituksesta kertoo.

Sapattisen mukaan uuden sillan rakentaminen maksaisi yli sata tuhatta euroa.

— Rahoituksen saaminen ei ole ihan pikkujuttu.

Mahdollista on, että Lapinsalmelle tulisi riippusillan sijaan esimerkiksi kaarimallinen silta.

— Tämän tarkemmin en ota asiaan kantaa. Riippusilta tosin on ollut se Repoveden juttu.

25 millimetrin paksuinen teräs petti

Riippusillan kannatinvaijerin teräksinen kiinnitysankkuri murtui sunnuntaina aamupäivällä, ja silta kallistui voimakkaasti. Ankkuri on 25 millimetriä paksusta teräksestä tehty ja valettu betonin sisään.

Lukijan kuva / Kari Niemi

Sillan kiinnitysvaijeri irtosi ankkuristaan sunnuntaina. Kuvassa näkyy, miten betonin sisään valettu teräsankkuri on katkennut ja suoristunut.

— Kyseisen ankkurin mahdollista kulumista ei pysty silmämääräisesti havainnoimaan.

Riippusilta on nyt käyttökiellossa.

Sapattinen ei tiedä, miksi ankkuri murtui.

Silta on valmistunut vuonna 1987. Metsähallitus vastaa sillan kunnossapidosta ja on tarkastanut sen joka vuosi silmämääräisesti. Vuonna 2012 silta tarkastettiin perusteellisesti yhdessä Kouvolan kaupungin rakennustarkastajien kanssa.

— Silloin todettiin, että silta on käyttökunnossa.

"Sillan olisi pitänyt kestää yhdeksän ihmistä"

Sillalla oli onnettomuushetkellä yhdeksän ihmistä. Mukana oli myös lapsia.

Sapattisen mukaan sillan olisi pitänyt kestää yhdeksän ihmisen paino, vaikka puistossa on ohjetaulut, joiden mukaan sillalla saa olla yksi henkilö 10 metrin välein. Silta on noin 50 metriä pitkä.

— Silloille lasketaan niin suuret toleranssit, että ne kestävät varmasti enemmän ihmisiä kuin meidän asettamat turvasäännökset ohjeistavat. Tuliko rakenteille sitten ikä vastaan, en tiedä.

Puiston kävijämäärät ovat kasvaneet voimakkaasti sillan rakentamisen jälkeen. Sillan valmistumisen aikoihin vuosittaiset kävijämäärät olivat 20 000—30 000 henkeä, Sapattinen sanoo. Nykyään puistossa vierailee noin 172 000 ihmistä vuosittain.

— Sillan kuormitus on kasvanut koko ajan.

Juttua korjattu klo 15.25. Silta tarkastettiin Kouvolan kaupungin rakennustarkastajien kanssa vuonna 2012, ei 2015.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset