Äidinkielen opettajat kokoontuivat Kouvolaan, ja heillä on viesti vanhemmille: ”Antakaa lapsellenne lottovoitto rohkaisemalla heitä lukemaan"

Äidinkielen opettajia harmittaa, ettei heillä ole riittävästi aikaa henkilökohtaiseen kanssakäymiseen oppilaan kanssa.

Lumikki Haaja

Kouvolan yhteislyseon äidinkielen opettajat Marketta Kiviranta (vasemmalla) ja Minna Kujala korostavat lukemisen merkitystä.
Kouvolan yhteislyseon äidinkielen opettajat Marketta Kiviranta (vasemmalla) ja Minna Kujala korostavat lukemisen merkitystä.

Kirjaan tarttuminen on lottovoitto. Tällaisen viestin äidinkielen opettajat haluavat antaa vanhemmille.

— Loton päävoitto on illalla 15 miljoonaa euroa. Jokainen vanhempi voi antaa lottovoiton omalla esimerkillään ohjaamalla lastaan lukemaan, Kouvolan yhteislyseo äidinkielen opettaja Marketta Kiviranta perustelee.

Kouvolan kaupungintalolle kokoontui lauantaina lähes 130 äidinkielen opettajaa valtakunnallisille talvipäiville.

Joidenkin nuorten mielikuvissa lukeminen on vanhanaikaista.

— Lukeminen on modernia, koko ajan uusiutuvaa ja se on ajassa kiinni olevaa. Kirjallisuudesta löytyy vastauksia myös nuoria koskeviin teemoihin. Kun nuori tarttuu kirjaan, hän huomaakin lukemisen olevan palkitsevaa, äidinkielen opettaja Minna Kujala samasta koulusta sanoo.

Pitkät koulupäivät, harrastukset ja some haastavat nuoren löytämään aikaa lukemiselle

Kujalaa harmittaa sisustussuunnittelijat vallannut villitys.

— Kirjahylly ei ole enää sisustuselementti. Se on stailattu ulos olohuoneesta.

Opiskelija ei voi kahlata lukion äidinkielen kursseja lukematta kirjoja. Jokaiseen kurssiin kuuluu yksi kaunokirjallinen teos, jonka rinnalla joillain kursseilla on tietokirja.

Opettajat tiedostavat hyvin nuoren aikaa sieppaavat houkutukset. Pitkien koulupäivien päälle moni nuori kiirehtii harrastuksiin.

— Intensiiviset harrastukset, esimerkiksi jääkiekko, musiikki tai joku muu harrastus voivat viedä mennessään. Sosiaalinen media on myös koukuttavaa. Sosiaalista mediaa opettajat kuvailevat kaksiteräiseksi miekaksi.

— Toisaalta nuoret lukevat ja kirjoittavat somessa kokoa ajan. Se näkyy kuitenkin huonoina ja lyhyinä lauserakenteina, Kujala sanoo.

Heikko lukutaito on riippana oppimisille, jolloin opinnoista on vaikea selvitä

Lumikki Haaja, Lumikki Haaja

Lähes 130 äidinkielen opettajaa kokoontuu Kouvolassa tänä viikonloppuna.

Some jää Kivirannan mielestä kirjoitetun ja puhutin kielen välimaastoon.

— Se on uusi kielen käyttötapa. On tärkeää erottaa kielen käytön eri yhteydet, että oppii käyttämään oikeaa kieltä oikeassa yhteydessä.

Opettajia harmittaa, että heillä ole riittävästi aikaa henkilökohtaiseen kanssakäymiseen oppilaan kanssa.

— Aikaa on aivan liian vähän. Kuuden pakollisen ja kolmen valtakunnallisen syventävän kurssin lisäksi on koulukohtaisia kursseja, Kiviranta kertoo.

Kouvolan kaupunki on jonkin verran kannustanut vapaaehtoisten kurssien järjestämiseen.

— Kun koulussamme on 650 opiskelijaa, se tarkoittaa vähän parempia resursseja kuin ihan pienissä lukioissa. On esimerkiksi mahdollisuus tarjota kirjallisuuden diplomikursseja.

Nuoren heikolla lukutaidolla voi olla kauaskantoiset seuraamukset, äidinkielen opettajat muistuttavat.

— Opiskelija tuntee, että hänen on vaikea selviytyä. Kiusaus mennä nettiin katsomaan referaattia on suuria. Häneltä jää oppimatta asioita, kun hän ei jaksa ponnistella.

Äidinkielen opettajien talvipäivät jatkuvat sunnuntaina, jolloin teemana on muun muassa informaatiovaikuttaminen.