Kouvolan ja Porvoon välinen itärata on tulossa maakuntakaavaan ohjeellisena pääratana — ”Kaava on itärataa varten nyt niin vahva kuin se voi tässä vaiheessa olla”

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Harri Helminen (sd.) sanoo, että kaupunki ohjeisti kouvolalaisjäsenet pitämään tiukkaa linjaa ohjeellinen päärata -merkinnän puolesta.

Lumikki Haaja

Teuroisten kyläyhdistyksen puheenjohtaja Henry Vertanen pelkää, että hänen talonsa jää itäratalinjauksen alle. Maakuntahallitus päätti maanantaina, että itäratalinjaus merkitään maakuntakaavaan maakuntarajalta Korialle asti ohjeellisena pääratana.
Teuroisten kyläyhdistyksen puheenjohtaja Henry Vertanen pelkää, että hänen talonsa jää itäratalinjauksen alle. Maakuntahallitus päätti maanantaina, että itäratalinjaus merkitään maakuntakaavaan maakuntarajalta Korialle asti ohjeellisena pääratana.

Rautatieyhteys pääkaupunkiseudulta Porvoon kautta Kouvolaan merkitään Kymenlaakson maakuntakaavaan kokonaisuudessaan ohjeelliseksi pääradaksi.

Näin päätti maakuntahallitus maanantaiaamun kokouksessaan.

Maakuntajohtaja Jaakko Mikkolan esitys oli, että ohjeellinen päärata -merkintä olisi tullut vain Korian ja Elimäen Teuroisten välille. Teuroisten ja Koskenkylän väli maakuntarajalle asti olisi puolestaan merkitty yhteystarvenuolella.

Kaupunki ohjeisti kouvolalaisjäseniä

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Harri Helminen (sd.) kertoo, että asiaa punnittiin monelta kantilta.

Hänen mielestään maakuntakaava on tässä vaiheessa niin vahva itäradan rakentamisen kannalta kuin se ylipäätään voi olla.

— Meille annettiin kaupungilta ohjeistustakin, että pitää olla tiukka linja, eli että merkinnän pitäisi olla kauttaaltaan ohjeellinen päärata. Näin päätettiin, ja nähdäkseni merkintä sitoo alueet vielä tiukemmin radan rakentamiseen kuin pelkkä yhteystarvenuoli.

Äänestyksiä ei maakuntakaavan käsittelyssä tarvittu.

"Mikkola: Tämän päätöksen kanssa voimme elää"

Maakuntajohtaja Mikkolan esityksessä lähtökohtana oli, että ohjeellinen päärata -merkinnät tulevat sinne, jossa radan linjausvaihtoehtoja on vain yksi. Muilta osin olisi merkintänä ollut yhteystarvenuoli.

Teuroisten ja Koskenkylän välillä on ratakäytäväselvityksessä kaksi linjausvaihtoehtoa, itäinen ja läntinen.

— Nyt maakuntakaava menee lausunnoille. Tämän päätöksen kanssa voimme elää, vaikka nuoli olisi nähdäkseni ollut teuroislaisille helpottavampi merkintä. Kun merkintä on ohjeellinen päärata, rajoittaa se ehkä enemmän rakentamista Teuroisissa.

Mikkolan mukaan merkinnöillä ei käytännössä ole suurta eroa. Molemmat mahdollistavat radan rakentamisen.

Kaavaehdotus lausuntokierrokselle

Etelässä ohjeellinen päärata -merkintä tuli Haminan ja Vehkjärven välille. Yhteystarvenuolet merkitään väleille Vehkjärvi—Luumäki ja Hamina—Vaalimaa.

Kaavaehdotuksesta pyydetään seuraavaksi lausunnot, joiden antamisaika alkaa 21. lokakuuta ja päättyy 29. marraskuuta.

Lopullisesti maakuntakaavasta päättää maakuntavaltuusto ensi keväänä.

Luetuimmat