Liikenneviraston pelastuspäällikkö Atte Kanerva: ”Säiliövaunun repeäminen on äärimmäisen harvinaista”

Jussi Lopperi

Säiliön repeämiseen johtava onnettomuus on Liikenneviraston pelatusjohtajan Atte Kanervan mukaan hyvin harvinaista.
Säiliön repeämiseen johtava onnettomuus on Liikenneviraston pelatusjohtajan Atte Kanervan mukaan hyvin harvinaista.

Vetyperoksidia sisältäneen junavaunun repeäminen on Liikenneviraston pelastuspäällikön Atte Kanervan mukaan tavattoman harvinaisia.

— Säiliövaunu tai kontti repeää äärimmäisen harvoin. Varsinkin raskas vaunukalusto kestää aikamoisia iskuja, Kanerva sanoo.

Yksi vaunuista kaatui ja puhkesi, jolloin maahan pääsi valumaan noin 15 000 litraa laimentamatonta vetyperoksidia.

Kanervalla on vahvat epäilykset onnettomuuden syistä.

— En ota kantaa siihen kantaa, koska Onnettomuustutkintakeskus tutkii ja tiedottaa onnettomuudesta. Joudumme odottamaan Onnettomuuskeskuksen raporttia, myös rautatieliikenteen ohjaamisesta Liikennevirastossa vastaava Kanerva sanoo.

Yleensä vaarallisiin aineisiin liittyvät onnettomuudet ovat pieniä yksittäisiä venttiilivuotoja.

— Kouvolassa tapahtuneen onnettomuuden kaltaisia ei satu joka vuosi.

Pelastussuunnitelmia päivitetään tarpeen mukaan

Olosuhteet onnettomuudelle eivät olleet pahimmat mahdolliset.

— Kouvolassa vaunusta päässyt aine, vetyperoksidi, ei ollut älyttömän vaarallista ja se oli helppo hallita paikallisesti. Vaara-alue oli noin 50 metriä vaunusta eikä alueen välittömässä läheisyydessä ole asutusta.

Liikennevirasto on Kanervan mukaan varautunut Kouvolan kaltaisiin onnettomuuksiin. Kouvolalle, kuten muillekin isoille ratapihoille on tehty pelastussuunnitelma.

— Meillä on oma pelastusorganisaatio. Teemme hyvin tarkkoja ratapihakohtaisia pelastussuunnitelmia yhteistyössä rautatieyritysten ja pelastustoimen kanssa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi valvoo ja hyväkyy pelastussuunnitelmat.

Torstai-illan onnettomuus saattaa johtaa muutoksiin. Niillä voi olla vaikutuksia ratapihoilla tai niillä toimivissa yrityksissä.

— Päivitämme pelastussuunnitelmia huomioiden kyseisessä onnettomuustyypissä mahdollisesti ilmenneen uhkatekijän. Riskit kartoitetaan ja ne pyritään kumoamaan.

Kanerva korostaa Kouvolan merkittävyyttä vaarallisten aineiden ratapihana.

— Kouvolan kautta kulkee myös paljon Venäjän suunnan liikennettä, joka viivähtää siellä hetken.

Lakisääteisiä isoja harjoituksia ratapihalla järjestetään kolmen ja pienempiä harvemmin. Viime vuonna Kouvolassa järjestettiin isompi harjoitus.

Kyösti Suolanen

Kyösti Suolanen

Luetuimmat