Tykkimäen puolustajien kaasu ei hirttänyt — Maltilla tehty kansalaisvaikuttaminen onnistui

Moottoriurheilukeskuksen säilyttämistä ajavat aktiivit päättivät heti alussa, että rakkikoiralinjalle ei lähdetä.

Jussi Lopperi

Tykkimäen moottoriurheilukeskuksen jatko on turvattu toistaiseksi. Yleiskaavassa koko Kullasvaaran alue on merkitty kuitenkin teollisuus- ja logistiikka-alueeksi. Arkistokuva on lokakuulta.
Tykkimäen moottoriurheilukeskuksen jatko on turvattu toistaiseksi. Yleiskaavassa koko Kullasvaaran alue on merkitty kuitenkin teollisuus- ja logistiikka-alueeksi. Arkistokuva on lokakuulta.

Kouvolalaiset moottoriurheilun harrastajat heräsivät viime kesänä painajaisen keskelle.

Tykkimäen moottoriurheilukeskus oli vaarassa jäädä logistiikka-alueen jyräämäksi.
Alkoi puolen vuoden taistelu.

Yksi aktiivisista Tykkimäen puolestapuhujista oli Kouvolan FK-Kerhon Janne Kapiainen. Hän sanoo, että kaupungilta kesällä tullut kirje pani asiat vauhtiin.

— Kirjeessä ei asiaa avattu kuin ihan pikkuisen. Tietoa piti ruveta itse penkomaan. Todettiin, että rata voidaan siirtää jonnekin. Ei ratoja noin vain siirretä, sillä sellainen on 10—15 vuoden urakka, hän tiivistää lähtökohdat.

Kouvolan Sanomat kertoi jo vajaa vuosi aikaisemmin syyskuussa 2016, että Kullasvaarassa suunnitellaan tulevaa ja Tykkimäen radoilla odotetaan tietoa jatkosta.

Kartingkerhon talkoolainen Janne Sutela sanoo, että viime kesänä tulivat ensimmäiset luonnokset logistiikka-alueen kehittämisestä.

— Suunnitelmissa radan päälle oli piirretty teollisuushalleja. Ei siinä aluksi ehditty kuin pelästyä kunnolla.

Alkujärkytyksen jälkeen Kouvolan FK-Kerhossa luonnosteltiin adressi moottoriurheilukeskuksen puolesta. Karting-radan kahviossa olleessa adressissa kerättiin nimiä koko Tykkimäen moottoriurheilukeskuksen säilyttämiseksi.

— Sheikki Laakso alkoi syksyllä kerätä omaa listaansa netissä. Nimiä adresseihin tuli ulkomaita myöten, Sutela kertoo.

Kaikkiaan erilaisiin vetoomuksiin ja adresseihin tuli Sutelan mukaan kolmisentuhatta nimeä.

— Antoi uskoa hommaan, kun Tykkimäen ratoja kehuttiin ympäri Suomea. Saatiin niin sanotusti hyvä pöhinä päälle. Joskin koko ajan pelkona oli, että pääsemme liian myöhään palavereihin keskustelemaan asiasta.

Janne Kapiainen sanoo, että tietoa tulevasta lirahteli vähän kerrallaan.
— Kun itse avasimme pakettia, huomasimme, että tämä on kamala juttu. Esimerkiksi raidevarauksen linjausvaihtoehtoja olisi ollut muitakin kuin moottoriratojen kohdalla.

Kouvolan kehitysjohtaja Petteri Portaankorva totesi lokakuun lopussa Kouvolan Sanomissa, että raidevarauksen siirtäminen toiseen paikkaan ei ole oikein mahdollista, mutta tarvittaessa se voidaan jättää kokonaan pois.

— Nämä ovat loppujen lopuksi valintakysymyksiä. Kyse on siitä, mitä Kouvolaan halutaan.

Toisin sanoen Portaankorva muistutti, että pallo on kaupunkilaisten valitsemilla luottamushenkilöillä.

Kun aluksi Tykkimäen moottoriurheilukeskus ja logistiikkakeskus olivat vastakkain, radan puolustajien taktiikaksi tuli pyrkiä molempia hyödyttävään yhteistyöhön.
Yksi merkittävistä tapahtumista oli teknisen lautakunnan vierailu rata-aktiivien luona lokakuun lopussa.

— Sovimme alusta alkaen, että emme lähde radan puolustamisessa rakkikoiralinjalle. Toimme esille sen, että moottoriurheilu on myönteinen asia logistiikkahankkeelle. Kummatkin voivat hyötyä toisistaan, Janne Kapiainen sanoo.

Tapaamisessa sovittiin, että olisi tarpeen järjestää aktiivien ja teknisen puolen viranhaltijoiden tapaaminen.

Kapiainen sanoo, että valtuutettu Pekka Korpivaaran (kok.) mukaantulo radan puolustajaksi oli sekin merkittävä asia.
— Myös Kouvolan FK-Kerhon perustajajäsen Veli Hyyryläinen teki ison työn, samoin Sutelan Janne.

Yrittäjä Veli Hyyryläinen oli rakentamassa Tykkimäen moottoriurheilukeskusta. Hän totesi lautakuntatapaamisessa, että kilpailuja ei Kouvolaan enää saada, jos tieto radan epävarmasta tulevaisuudesta leviää.

Marraskuun alkupuolella tekninen johtaja Hannu Tylli isännöi tilaisuutta, johon saapui yhdeksän moottoriurheiluaktiivia.

Paikalla olivat Sutelan, Kapiaisen ja Hyyryläisen lisäksi Tykkimäen ratayrittäjä Sami Halonen, kaupunginvaltuutettu Sheikki Laakso (s-ks.) ja rallicross-kuski Toni Lukander, yrittäjä Riku Seppä, Kuljetus Tuurin toimitusjohtaja Jari Tuuri ja Jari Vilen Kouvolan FK-Kerhosta.

— Kerroimme perustelut sille, että Kymi Ring on oma hankkeensa eikä vaihtoehto Tykkimäelle. Halusimme tuoda julki senkin, että Tykkimäen radat eivät ole minkäänlainen uhka logistiikkahankkeelle, Sutela kertoo.

Pian ensimmäisen tapaamisen jälkeen järjestettiin toinen, johon osallistuivat Halonen, Hyyryläinen, Lukander ja Sutela. Isäntänä oli yleiskaavapäällikkö Marko Luukkonen.

Ennen joulua aktiivit saivat helpottavan tiedon: kaupunki aikoo kehittää Kullasvaaran aluetta siten, että moottoriratoja ei tarvitse purkaa.
— Olemme löytäneet sellaisen ratkaisun, jossa rautatie- ja katulinjaukset eivät haittaisi moottoriratatoimintaa. Asiaa tutkitaan vielä. Kaavarunko saadaan teknisen lautakunnan käsittelyyn arviolta helmikuussa, yleiskaavapäällikkö Marko Luukkonen totesi viikko sitten.

Teknisen lautakunnan puheenjohtaja Janne Wall (kesk.) sanoo, että kyseessä on puhtaasti viranhaltijaesitys.

— Luottamushenkilöpuolelta annoimme kuitenkin selvän signaalin, että kompromissi olisi hyvä löytää.

Wall sanoo, että kansalaisvaikuttaminen toimii parhaimmillaan näin.

— Ei kukaan kiusallaan mitään tee. Asialliseen palautteeseen saa yleensä asiallisen vastauksen. Tämä on esimerkki siitä, että vuoropuhelu kantaa hedelmää.

— Onhan se jonkinlainen työvoitto. Olennaista oli se, että teknisen lautakunnan jäsenet ottivat asian ja perustelut vastaan, Janne Kapiainen sanoo.

Tekninen johtaja Hannu Tylli sanoo, että tekniselle lautakunnalle lähtevä esitys mahdollistaa ratojen toiminnan toistaiseksi.

— Valtuuston päättämässä yleiskaavassa koko alue on kuitenkin edelleen teollisuus- ja logistiikka-aluetta.