Päiväajovalo ei ole riittävä Suomen oloissa

Poliisi ja katsastaja neuvovat autoilijoita huomioimaan syksyn hämärän ja sateet.

Raimo Eerola

Yhä useammin liikenteessä näkyy ajoneuvoja, joissa ei huonoissakaan keliolosuhteissa ole takavalot toiminnassa.
Yhä useammin liikenteessä näkyy ajoneuvoja, joissa ei huonoissakaan keliolosuhteissa ole takavalot toiminnassa.

Euroopan ajovalosäännöksien myötä myös Suomeen tuli kummajainen, päiväajovalojärjestelmä, jossa ajoneuvon takavalot eivät pala lainkaan.


Perä pimeänä pelkillä päiväajovaloilla autoileva on riski itselleen ja muille näkyvyyden ollessa rajoitettu.


Päiväajovaloa, joka pitää takavalot pimeinä, perusteltiin säästösyistä. Autoalan ammattilainen ei tätä pidä perusteltuna.


– Säästöt ovat minimaaliset, sanoo katsastusmies Risto Serola.


Serola ei käsitä, miksi päiväajovalo hyväksytään Suomen liikenneolosuhteissa. – Espanjan kirkkaisiin päiviin ne sopivat, mutta eivät meidän olosuhteisiimme.

Syyskeleillä ajovalot päälle


Autossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomio- eli päiväajovaloja. Pelkillä päiväajovaloilla saa ajaa vain valoisaan aikaan näkyvyyden ollessa hyvä.


Päiväajovaloilla varustettujen autojen kuljettajien olisi Serolan mielestä muistettava myös ajovalojen käyttö silloin, kun keli sitä vaatii.


– Ajovalot päälle syyskeleillä. Pelkät päiväajovalot eivät riitä hämärässä ja sateessa, sanoo Serola.


Tärkeää on nähdä liikenteessä, mutta tärkeätä on tulla myös nähdyksi.

– Lumisateessa tai uuden lumen pöllytessä ei takana tuleva näe ajoneuvoa, jossa on takavalot pimeinä, painottaa Serola. – Mielestäni takavalojen pitäisi olla aina ehdottomasti päällä. Kaikki kehitys autoteollisuudessa ei ole aina ajanut liikenneturvallisuutta eteenpäin.

Tarkoituksena myös näkyä


Ajoneuvon näkyvyyttä liikenteessä korostaa myös poliisi.


– Valojen tarkoituksena on näyttää kuljettajalle tie, mutta myös se, että ajoneuvo näkyy liikenteessä, sanoo komisario Jukka Tylli Kaakkois-Suomen poliisilaitokselta.


Iltojen pimetessä näkeminen ja näkyminen ovat vain korostuneet.

– Talviolosuhteissa ajoneuvossa pitäisi mielestäni olla aina ajovalot päällä. Myös takavalot, painottaa Tylli.


Sadekeleillä ja sumussa Tyllin mielestä ajoneuvossa olisi oltava ajovalot päällä myös kesällä.


Poliisi ei ole Tyllin mukaan vielä sakottanut autoilijoita pimeillä takavaloilla ajelusta, mutta huomautuksia liikenteessä on jaettu.

Jokaisen autoilijan olisi Tyllin mielestä tutustuttava ajoneuvonsa valojen toimivuuteen lukemalla auton ohjekirja ja kiertämällä tarkastamassa valojen toimivuus.


– Useimmiten autoilija ei tunne ajoneuvonsa ominaisuuksia. Useille tulee yllätyksenä, etteivät takavalot olekaan automaattisesti päällä, kertoo Tylli.


Päiväajovalojen tultua käyttöön Suomenkin teillä poliisin nyrkkisääntö oli, että aina, kun ajettaessa pitää käyttää tuulilasin pyyhkimiä, pitäisi käyttää myös ajovaloja.


Tyllin mielestä tapaukset katsotaan aina tilannekohtaisesti. – Mikäli huonoissa olosuhteissa aiheuttaa vaaraa itselleen tai muille liikenteessä olijoille, ei valottomuudesta selviä enää huomautuksella, vaan silloin tulee sakot, takaa Tylli.

Luetuimmat