Kouvolan viestintä saa helsinkiläistutkijalta kiitosta huumorista ja rohkeudesta

Katja Juurikko

Salla-Maaria Laaksosen (vas.) vetämässä paneelikeskustelussa tubetuksen ja sosiaalisen median roolista kunnan markinoinnissa keskustelivat Kouvolan nuoriso-ohjaaja Niina Soisalo, bloggaaja Emmi Hartama ja tubettaja Maiju Voutilainen.
Salla-Maaria Laaksosen (vas.) vetämässä paneelikeskustelussa tubetuksen ja sosiaalisen median roolista kunnan markinoinnissa keskustelivat Kouvolan nuoriso-ohjaaja Niina Soisalo, bloggaaja Emmi Hartama ja tubettaja Maiju Voutilainen.

Kunta tarvitsee viestinnässä onnistuakseen jalkoja ja kasvoja, toteaa Helsingin yliopiston tutkija Salla-Maaria Laaksonen.

Laaksonen luennoi torstaina Kouvolassa kuntamarkkinoinnin- ja viestinnän yhteistyöverkosto Piirin tapahtumassa Kouvola-talolla siitä, miten viestinnällä ja mainonnalla voidaan rakentaa kunnan mainetta. Kouvolaa hän kehuu viestinnässään rohkeaksi.

— Avoimuus ja rohkeus ovat hyviä teemoja viestinnälle. Kouvola on tässä onnistunut hyvin. Esimerkiksi Betonihelvetti.fi on ottanut kaupunkia koskevan negatiivisen käsitteen ja antanut sille uuden merkityksen kampanjassaan, Laaksonen kehuu.

Ikävien asioiden käsittely humoristisesti ja ironisesti voi Laaksosen mukaan toimia hyvin verkkoviestinnässä. Betonihelvetin lisäksi hyväksi esimerkiksi huumorin käytöstä hän nostaa Helsingin rakennusviraston Twitter-tilin.

— Siellä on onnistuttu kääntämään moni asia vitsin avulla positiiviseksi. Esimerkkinä kuva lumiauroista ja kuvateksti, jossa virasto ilmoitti olevansa valmis juhannuksen tuloon.

Tärkeintä kunnan onnistuneelle viestinnälle ovat kuitenkin tyytyväiset asukkaat. Laaksosen mukaan ihmiset etsivät mielellään tietoa kunnasta ennemmin blogeista ja keskustelupalstoilta kuin virallisilta sivuilta.

— Blogi ja vaikkapa Youtube-videot ovat ihmisten aitoja ääniä, joita halutaan kuulla. Ihmiset uskovat ennemmin toisten kokemuksia kuin virallisia kanavia.

Piirin tapahtumassa olivat puhumassa kouvolalaisbloggaaja Emmi Hartama sekä tubettaja Maiju ”Mansikka” Voutilainen. Laaksosen mukaan juuri heidän kaltaisilla tekijöillä voi olla merkittävä rooli kunnan maineen kannalta.

— Heidän viestiään kunta ei voi kontrolloida. Mikäli he kokevat Kouvolan hyväksi paikaksi, he kertovat siitä videoissaan ja teksteissään.

Kunnan omassa viestinnässä Laaksosen mukaan ongelmaksi muodostuu usein se, että kunnan pitää tarjota palvelua laajalla spektrillä. Tilanteeseen apua voisi tuoda juurikin Helsingin kaupungin malli, jossa eri virastot perustavat omia sosiaalisen median tilejä. Laaksonen kannustaa Kouvolan kaupungin eri toimijoita tulemaan sosiaaliseen mediaan myös omilla kasvoillaan sekä jalkautumaan mahdollisimman usein kuntalaisten pariin.

— Se antaa helpon kanavan kuntalaisiin, kannustaa palautteeseen ja avaa keskusteluyhteyden sen sijaan, että kaupunki viestisi kasvottomasti esimerkiksi vain laittamalla verkkosivuilleen kunnanvaltuuston pöytäkirjan pdf-muodossa.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.