Taipalsaarikin lähdössä mukaan itäradan suunnitteluun, vaikkei paikkakunnalle mene junan junaa

Portaankorva: Kouvola–Porvoo -linjauksella on Itä-Suomessa vahva tuki.

Katja Juurikko

Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva on sitä mieltä, että itäradan Porvoo -Kouvola -linjauksella on Itä-Suomessa vankka tuki.
Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva on sitä mieltä, että itäradan Porvoo -Kouvola -linjauksella on Itä-Suomessa vankka tuki.

Itäradan Porvoo–Kouvola -linjausta kannattavat kaupungit ja kunnat (Kuopio, Kouvola, Joensuu, Lappeenranta, Mikkeli, Porvoo, Kajaani, Imatra, Iisalmi, Varkaus, Pieksämäki, Suonenjoki, Kitee, Parikkala, Mäntyharju ja Taipalsaari) ovat käsitelleet radan hankeyhtiön perustamista ja pääomittamista hallituksissaan elokuun aikana ja hyväksyneet alustavan rahoitusjaon, tiedottaa Kouvolan kaupunki.

Liikenne- ja viestintäministeriö on edellyttänyt kunnilta 49 prosentin osuutta suunnitteluhankeyhtiön pääomittamisessa. Kunnille tämä merkitsee noin 34,3 miljoonan euron satsausta.

Alustavan arvion mukaan kaupungit pääomittaisivat hankeyhtiötä miljoonilla euroilla seuraavasti: Porvoo 10, Kouvola 4,8, Lappeenranta 3,6, Kuopio 3,2, Mikkeli 2,7, Joensuu 2,4, Imatra 2,3, Pieksämäki 1,7, Varkaus 1,5, Kajaani 1,4 ja Iisalmi 1,3.

Suonenjoki, Kitee, Parikkala, Mäntyharju ja Taipalsaari tekivät alustavat päätökset osallistua pääomittamiseen väestön mukaisilla osuuksilla.

Taipalsaarelle asti rata ei kulje, mutta hankeyhtiö kiinnostaa sielläkin, koska junaa käytetään Lappeenrannan aseman kautta.

Tarkemmin rahoitusosuuksista neuvotellaan, kun kaikki yhtiön pääomittamiseen osallistuvat tahot ovat selvillä.

Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva on ilahtunut kuntien mukaantulosta. Hänen näkemyksensä mukaan hankkeella on vankka ja laaja tuki Itä-Suomessa.

Alueen maakuntaliittojen ja kaupunkien reunaehto hankeyhtiön valmistelussa on, että uusia raidelinjauksia on vain yksi ja se kulkee Helsinki-Vantaan lentoasemalta Porvoon ja Kouvolan kautta.

Väyläviraston keväällä julkaisema selvityksen mukaan tämän linjauksen suunnittelu maksaisi noin 70 miljoonaa euroa ja kilpailevan Porvoo–Kotka–Luumäki -linjauksen suunnittelu noin 110 miljoonaa euroa.