Mäntyharjun säiliövaunuturman syihin saadaan vastauksia tammikuussa: "Kemikaalikuljetusten säilyttäminen on ollut Suomessa retuperällä", sanoo Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi

Viidenkymmenen säiliövaunun letka lähti liikkeelle Mäntyharjussa Kinnin liikennepaikan kohdalla viime huhtikuussa. Onnettomuustutkintakeskus saa raporttinsa valmiiksi tammikuun alussa.

Jaakko Avikainen

Vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyy suuronnettomuuden riski, kuten huhtikuun alussa Mäntyharjussa nähtiin.
Vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyy suuronnettomuuden riski, kuten huhtikuun alussa Mäntyharjussa nähtiin.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) julkistaa raporttinsa Mäntyharjun Kinnin kemikaalionnettomuudesta tammikuun alussa. Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo, että tiedotustilaisuus asiasta järjestetään Helsingissä torstaina 3. tammikuuta. 

— Raportti on parhaillaan lausunnoilla ja lausuntokierros päättyy ennen joulua. Välipäivinä viimeistelemme raportin ja tammikuun alussa on valmista, Nurmi sanoo.

Viidenkymmenen säiliövaunun letka lähti liikkeelle Mäntyharjussa Kinnin liikennepaikan kohdalla viime huhtikuussa. Kinnin liikennepaikkaa käytettiin vaarallisten aineiden kuljetusten väliaikaisena säilytyspaikkana. Yksi säiliövaunuista törmäsi päätepuskimeen, suistui raiteelta ja siihen tuli repeämä.

Vaunussa oli yhteensä 61 000 litraa metyyli-tert-butyylieetteriä (MTBE), jota valui ympäristöön 35 000 litraa. Ympäristöön valunut kemikaali levisi useisiin vesiin Mäntyharjun alueella kevään ja kesän aikana.

Miksi vaunut olivat Kinnin liikennepaikalla?

Onnettomuustutkintakeskus antaa raportissaan ehdotuksia siihen, ettei Kinnin kaltaista ympäristöonnettomuutta pääsisi enää tapahtumaan.

Kinnin tapauksessa iso kysymys on ollut esimerkiksi se, miksi pelastuslaitokselle ei ollut ilmoitettu vaarallista ainetta sisältävistä vaunuista. Iso kysymys on myös sen, miksi vaunut ylipäätään seisoivat Kinnin liikennepaikalla.

Vaunut olivat venäläisiä ja ne tulivat Suomeen Vainikkalan ratapihan kautta. Vaunut olivat matkalla Mussalon satamaan Kotkaan, josta aineet oli tarkoitus laivata eteenpäin kolmanteen maahan. Jostain syystä vaunut oli kuitenkin rahdattu Kinnin liikennepaikalle, joka on täysin eri suunnassa kuin Kotka. 

Nurmi kuvailee Kinnin tutkintaa ”erittäin tärkeäksi”. Hänen mukaansa raportissa saadaan vastaus esimerkiksi siihen, miksi vaunut oli ylipäätään viety Kinnin liikennepaikalle. 

— Kemikaalikuljetusten säilyttäminen on ollut Suomessa retuperällä, Nurmi tiivistää. 

Pääset lukemaan Mäntyharjun säiliövaunuturmaa käsitteleviä juttuja tästä.