Teit’ isäin ajamaan — puolustusvoimien kuljettajakoulutuksesta on paljon hyötyä

Lumikki Haaja

Jääkäri Ville Nasila Karjalan prikaatin 2. huoltokomppaniasta veivailee ison auton ohjauspyörää varmoin ottein. Hän on yksi tuhansista puolustusvoimien vuosittain kouluttamista kuljettajista.
Jääkäri Ville Nasila Karjalan prikaatin 2. huoltokomppaniasta veivailee ison auton ohjauspyörää varmoin ottein. Hän on yksi tuhansista puolustusvoimien vuosittain kouluttamista kuljettajista.

Isiensä poikia. Näin voisi sanoa kolmesta särmästä varusmiehestä, jotka kertovat syistään suorittaa varusmiespalvelus kuljetuskomppaniassa.

Rannikkojääkäri Niko Sundell sekä tykkimiehet Benjami Tokola ja Olli Rekonen ovat kaikki tahrineet kätensä moottoriöljyllä jo ennen armeijan kuljettajakoulutusta.

Lumikki Haaja

Tykkimiehet Benjami Tokola (vas.) ja Olli Rekonen (oik.) sekä rannikkojääkäri Niko Sundell ovat tyytyväisiä puolustusvoimien tarjoamaan kuljettajakoulutukseen ja sen tuomaan rahalliseen säästöön. Kaikilla on tiedossa siviilityö, jossa koulutuksesta on hyötyä.
Tykkimiehet Benjami Tokola (vas.) ja Olli Rekonen (oik.) sekä rannikkojääkäri Niko Sundell ovat tyytyväisiä puolustusvoimien tarjoamaan kuljettajakoulutukseen ja sen tuomaan rahalliseen säästöön. Kaikilla on tiedossa siviilityö, jossa koulutuksesta on hyötyä.

— Isällä on Lohjalla kuljetusyritys. Olen ollut siellä kesätöissä ja nyt inttiaikoinakin ajellut pidemmillä lomilla, Sundell kertoo.

Nuorukainen on pyörinyt raskaan kaluston parissa pikkupojasta asti. Muistoihin on piirtynyt kivoja retkiä rekkojen kyydissä.

— Kerran pääsin erään isän firman kuljettajan kanssa käymään Talvivaarassa asti. Se reissu jäi erityisesti mieleen, Sundell muistelee.

Lumikki Haaja

Kuljettajakoulutus sisältää paljon muutakin kuin ajo-opetusta. Ajokortin ja kuljettajan ammattipätevyyden suorittaminen kattaa laajan paketin teoriaa ja käytäntöä.
Kuljettajakoulutus sisältää paljon muutakin kuin ajo-opetusta. Ajokortin ja kuljettajan ammattipätevyyden suorittaminen kattaa laajan paketin teoriaa ja käytäntöä.

Hänellä oli taskussa valmiina C-kortti ja logistiikka-alan perustutkinto, kun hän astui palvelukseen. Pyrkiminen puolustusvoimien kuljettajakoulutukseen oli itsestäänselvyys.

— Vaikka minulla olikin kuljettajan ammattipätevyys, halusin suorittaa raskaan yhdistelmän ajamiseen tarvittavan E-kortin armeijassa.

Rahallista säästöä yli kymppitonni

Tykkimies Tokola sen sijaan tuli armeijaan pelkkä B- eli henkilöautoajokortti lompakossaan. Hänenkin isänsä toimii kuljettajana.

Lumikki Haaja

Kulmaperuutus raskaalla yhdistelmällä oli haastateltujen kuljettajakoulutettavien mielestä ajokoulutuksen haastavin osio.
Kulmaperuutus raskaalla yhdistelmällä oli haastateltujen kuljettajakoulutettavien mielestä ajokoulutuksen haastavin osio.

Maanrakennusalalla työskenneellä mäntsäläläisellä nuorella miehellä ei ollut selvää suuntautumisvaihtoehtoa palvelukseen astuessaan.

— Halusin käydä armeijan puolessa vuodessa, koska töitä on siviilissä tiedossa. Mietittyäni vaihtoehtoja päätin hakeutua kuljettajakoulutukseen.

Tokola uskoo, että armeija-aikana hankittu CE-kortti ja kuljettajan pätevyys ovat hyödyksi työsaralla.

— Tietöissä siirrellään paljon työkoneita paikasta toiseen.

Lumikki Haaja

Monella raskaan yhdistelmän ajamiseen oikeuttavan CE-ajokortin suorittavalla varusmiehellä on kokemusta kuljetusalalta perheyrityksestä.
Monella raskaan yhdistelmän ajamiseen oikeuttavan CE-ajokortin suorittavalla varusmiehellä on kokemusta kuljetusalalta perheyrityksestä.

Työpaikka perheyrityksessä odottaa myös vantaalaista tykkimies Rekosta kotiutumisen jälkeen. Sähköasentajaksi aiemmin opiskelleen Rekosen isällä on maanrakennus- ja kiinteistöhuoltoalan yritys.

— Minulle oli etukäteen ihan selvää, että haen intissä kuljettajaksi. Olen ollut isän yrityksessä töissä aiemminkin, ja E-kortti laajentaa työnkuvaa.

Rekonen kertoo suositelleensa isälleen aiemmasta saapumiserästä kuljettajana kotiutunutta, merkonomitaustaista kaveriaan.

— Ensin isä mietti, voiko kaverin palkata. Otti kuitenkin töihin ja on ollut todella tyytyväinen.

Kaikki kolme ovat erittäin tyytyväisiä puolustusvoimissa saamaansa kuljettajakoulutukseen – eikä ainoastaan kortin ja ammattipätevyyden tuomien työmahdollisuuksien takia.

Pikaisen laskutoimituksen jälkeen kaverukset arvelevat vastaavan koulutuksen kaikkine osa-alueineen kustantavan siviilissä yli 10 000 euroa.

Tuhansia kuljettajia vuodessa

Nykyaikaiseen, liikkuvaan sodankäyntiin kuuluu paljon ja monenlaisia kuljetuksia, joten modernissa armeijassa tarvitaan joukoittain kuljettajia. Siitä syystä puolustusvoimat kouluttaa vuodessa noin 3 000 eri ajokorttiluokkien kuljettajaa.

Lumikki Haaja

Puolustusvoimat tarvitsee joukoittain kuljettajia. Heitä koulutetaan vuosittain noin 3 000 eri tehtäviin.
Puolustusvoimat tarvitsee joukoittain kuljettajia. Heitä koulutetaan vuosittain noin 3 000 eri tehtäviin.

Heistä merkittävä osa suorittaa varusmiesaikanaan raskaan yhdistelmäkaluston kuljettamiseen vaadittavan CE-kortin ja kuljettajan ammattipätevyyden. Se tarkoittaa, että he voivat palveluksensa suoritettuaan toimia kuljettajina työelämässä – moni tekeekin niin.

Sillä on suuri kansallinen merkitys kuljetusalalle. Tarvetta kuljettajille tuntuu olevan, kertoo Karjalan prikaatin autokoulun johtajana toimiva yliluutnantti Timo Jussila.

— Usein kuljetusyrittäjät soittavat meille ennen saapumiserän kotiutumista ja kyselevät kuljettajia palkkalistoilleen. He ovat vaikuttaneet tyytyväisiltä kouluttamiimme kuljettajiin.

Jussila on toiminut prikaatin autokoulun johtajana vuodesta 2014 alkaen. Kuljettajakoulutukseen otettavien varusmiesten taustat ovat hänen kokemustensa mukaan monenkirjavat.

— Osa on näitä, joilla on jo kokemusta ja koulutusta kuljetusalalta. Mutta paljon on myös niin sanotusti pystymetsästä tulevia B-kortillisia koulutettavia, jotka eri syistä haluavat kuljettajakoulutukseen.

Kuljettajakoulutukseen otettavien varusmiesten valinta perustuu valtaosin kiinnostuneiden omaan halukkuuteen – Jussilan mukaan varusmies voidaan joskus määrätäkin koulutukseen.

Hyväksyttyjen soveltuvuus tietenkin arvioidaan: koulutettavien kuljettajien pitää täyttää ajokorttia varten vaaditut terveydelliset kriteerit. Vakavia liikennerikkomuksia ei sallita.

— Koulutukseen tuleva miehistöaines on hyvää. Vuosittain on vain yksittäisiä tapauksia, joissa varusmies joutuu keskeyttämään kuljettajakoulutuksen.

Ei valituksia kaupunkilaisilta

Vaikka Teholan alueelta Tykkimäestä starttaavat ajotunnit risteilevät eri puolilla Kouvolaa, yliluutnantti Jussilan mukaan valituksia kaupunkilaisilta tulee vähän. Myöskään liikennevahinkoja hän ei muista tapahtuneen kuin ehkä kerran vuodessa.

Lumikki Haaja

Puolustusvoimat kilpailutti kuljettajakoulutuksen viime vuonna. Autokoulu CAP Groupin johtava liikenneopettaja Tapani Lustberg sanoo, että yhteistyö on sujunut hyvin.
Puolustusvoimat kilpailutti kuljettajakoulutuksen viime vuonna. Autokoulu CAP Groupin johtava liikenneopettaja Tapani Lustberg sanoo, että yhteistyö on sujunut hyvin.

— Ne ovat olleet lieviä kolhuja, kun esimerkiksi ajoneuvojen peilit ovat ahtaassa paikassa osuneet toisiinsa.

Samaa sanoo Karjalan prikaatin liikenneopetuksesta vastaavan autokoulu CAP Groupin johtava liikenneopettaja Tapani Lustberg.

— Joskus on joku saattanut harmistua, kun isolla autolla pyöritään kaupungilla. Asian merkitys kuitenkin ymmärretään hyvin. Me puolestamme pyrimme välttelemään ruuhkia ja ajamme pääsääntöisesti reuna-alueilla.

Puolustusvoimat kilpailutti eri joukko-osastoissa annettavan ajo-opetuksensa viime vuonna. Karjalan Prikaatissa isosta osasta opetusta on vastannut CAP Group tämän vuoden alusta.

— Olemme aiemminkin tehneet puolustusvoimien kanssa yhteistyötä, mutta tämä on ensimmäinen koulutettava saapumiserä kilpailutuksen jälkeen. Pienten alkuvaikeuksien jälkeen rutiinit ovat löytyneet ja kaikki on mennyt hyvin, Lustberg kertoo.

Pitkän liikenneopettajauransa aikana Lustberg on huomannut, että C-kortti on valmiina yhä harvemmalla kouluttavalla.

— Nykyään pitää aloittaa useammin C-kortin ajamisesta. Puolustusvoimien ajotuntirakennettakin on muutettu siihen suuntaan. Se on nyt jopa laajempi paketti kuin siviilipuolella.

Karjalan Prikaatin kuljettajakoulutus

Vuosittain kaksi saapumiserää.

A-kortin saa vuodessa n. 120 varusmiestä.

C-kortin saa n. 700 varusmiestä.

CE-kortin saa n. 200 varusmiestä.

DE-kortin saa n. 15-20 varusmiestä.

B-korttikoulutusta ei järjestetä.

Lähde: Yliluutnantti Timo Jussila

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.