Kouvolan Lakritsin joulukalenterista tuli hitti – Joulukalentereista löytyy nykyisin myös sipsejä ja teetä

Kouvolan Lakritsi teki tänä vuonna 6 000 lakritsijoulukalenteria. Paljon enempään eivät rahkeet riitä, sillä kalenterien täyttäminen on käsityötä.

Lumikki Haaja

Kouvolan Lakritsin joulukalenterit on myyty loppuun tehtaan omassa verkkokaupassa, mutta kaupoista niitä vielä löytyi ainakin perjantaina.
Kouvolan Lakritsin joulukalenterit on myyty loppuun tehtaan omassa verkkokaupassa, mutta kaupoista niitä vielä löytyi ainakin perjantaina.

Kaukana ovat ne ajat, kun joulukalenterien sisältönä oli tarjolla vain suklaata. Nykyisin joulukalentereita löytyy lähes jokaiseen makuun. On lakritsi-, tee- ja sipsijoulukalentereita, leluja, kosmetiikkaa ja olutta. Lemmikeillekin on omat kalenterinsa.

Kouvolassa hittituote on Kouvolan Lakritsin joulukalenteri, jota myytiin ensimmäisen kerran viime vuonna.

– Ne menivät meillä viime vuonna nopeasti, ja tänäkin vuonna niitä on myyty paljon, Veturin Citymarketin kauppias Lasse Keränen kertoo.

Tämän vuoden hittiuutuus taas on ollut sipsikalenteri.

– Ne vietiin käsistä. Kysyntä yllätti.

Suklaa on vuodesta toiseen ykkönen

Vaikka kalentereita on nykyisin joka lähtöön, perinteinen suklaakalenteri pitää pintansa vuodesta toiseen, Keränen sanoo.

Jäätelö-, olut- ja kosmetiikkakalentereilla on oma kohderyhmänsä, mutta eniten kaupaksi käyvät kalenterit, joissa on jotakin makeaa sisällä.

– Erilaisia kalentereita on useita kymmeniä, jos ei satoja, Kalleimmat ovat 20–30 euron hintahaitarissa, ja edullisimmat maksavat muutamia euroja. Jokaiselle on omat ostajansa.

6 000 lakritsikalenteria

Kouvolan Lakritsin joulukalentereita menisi kaupaksi enemmän kuin yritys ehtii niitä tehdä.

Viime vuonna yritys teki myyntiin 2 500 kalenteria. Tälle vuodelle tavoite oli tuplata määrä, mutta lopulta kalentereita valmistui 6 000, Kouvolan Lakritsin myynnistä ja markkinoinnista vastaava Jari Hautala kertoo.

Tuotantomäärää rajoittaa se, että kalentereissa on paljon käsityötä.

Hautala havainnollistaa työmäärää kertolaskulla: 6 000 kalenterissa on yhteensä 144 000 täytettävää luukkua.

– Niistä suurin piirtein kaikki pussitetaan käsin, koska kaikkiin pusseihin ei ole sopivaa konetta. Tiettyjen tuotteiden pussittaminen aloitettiin jo kesällä.

Varsinainen lakritsi, joka on tuoretuote, pussitetaan kalentereihin viimeisenä. Ensimmäisenä kalentereihin on pakattu lakritsimakeiset, jotka säilyvät tavallista lakua pidempään.

– Lakritsikin säilyy tuoreena pari–kolme kuukautta, kun se pakataan ilmatiiviisti.

Joulukalenterin pakkaus on sama kuin viime vuonna. Vuosi sitten se voitti tuoreeltaan kultamitalin pohjoismaisessa Scan Star -pakkaussuunnittelukilpailussa.

Seuraavaksi juhannuskalenteri?

Hautala sanoo, ettei kalenterien tuloista ja menoista ole vielä tehty loppulaskelmaa. Kalenteria ei tarvitse tehdä tappiolla, mutta tehtaalle se on enemmän asiakkaiden palvelua kuin suurta bisnestä.

– Kai siitä jotain viivan alle jää, vaikka ensisijaisesti olemme halunneet tehdä hyvän tuotteen.

Lakritsitehtaalla on jo visioitu esimerkiksi juhannuskalenterien kaltaisia uutuuksia.

– Kehittelemme koko ajan uusia tuotteita ja pakkauksia. Ymmärrän, ettei juhannuskalenterille ole valmista kysyntää, vaan kysyntä pitää itse luoda. Yritämme ajatella asioita vähän eri tavalla kuin muut.