Marita Toikan mukaan pikkukakkosindeksi on Kouvolan etu: ”Matkat ovat niin nopeita, että ehdit hakea lapset päiväkodista tai koulusta, käydä kaupassa tai punttisalilla ja olet kotona siihen mennessä kun Pikkukakkonen alkaa”.

Porin Suomi-areenalla puhuttiin Kouvolasta. Jos kansanedustaja Suna Kymäläinen saisi päättää, itärata olisi ensimmäinen kolmesta suunnitellusta tunnin junayhteydestä.

kuvakaappaus/MTV3

Suomi-areenalla Porissa pureuduttiin maanantaina Kouvolan tarinaan.  Jari Korkki (vasemmalla) juonsi keskustelun, johon osallistuivat Marita Toikka, Juha-Petteri Kukkonen, Suna Kymäläinen ja Jenni Airaksinen.
Suomi-areenalla Porissa pureuduttiin maanantaina Kouvolan tarinaan. Jari Korkki (vasemmalla) juonsi keskustelun, johon osallistuivat Marita Toikka, Juha-Petteri Kukkonen, Suna Kymäläinen ja Jenni Airaksinen.

Rakennemuutoksen kurimuksen kokeneesta Kouvolasta ja sen tulevaisuudesta keskusteltiin maanantaina tunnin ajan Porin Suomi-areenalla.

Kaupunginjohtaja Marita Toikka kertasi uuden Kouvolan synnyn, jota edelsi reilussa puolessa vuosikymmenessä runsaan 2000 metsäteollisuuden työpaikan ja noin 10 miljoonan euron verotulojen menettäminen.

Kymenlaakson pitää ymmärtää missä liigassa nyt pelataan. — Jenni Airaksinen

— Kaksi valtuustokautta on mennyt ja olemme rakentaneet uutta Kouvolaa. Viime syksynä valtuustossa tehtiin erittäin iso päätös perusopetuksen kehittämisestä. Kouluverkkoa päivitettiin vastaamaan nykyistä oppilasmäärää ja sitä, missä nykyiset oppilaat asuvat.

Politiikan toimittajan, tietokirjailija Jari Korkin juontamassa keskustelussa sivuutettiin tyystin Kouvolan kaupungin huono taloustilanne. Kaupungin viime vuoden tilikauden karusta 26 miljoonan tappiosta ei puhuttu sanaakaan.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen ei halunnut laittaa järjestykseen Etelä-Suomen raideliikenteeseen kaavailtuja tunnin junayhteyksiä.

— Todella tärkeä kysymys. Me emme selviä pelkästään yhdellä tunnin nopealla yhteydellä. Kouvola on aivan keskeisessä roolissa, tulipa sitten itse Imatralta suunnalta raiteita tai Kuutostietä pitkin Helsinkiin.

Hän muistutti Kouvolan ja Kotkan välisen raideyhteyden saamasta määrärahasta. Hallituksen 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman aikana linjataan nopeiden raideyhteyksien edistäminen.

Korkki kysyi Kymäläiseltä hänen omaa suosikkiaan nopeista ratahankkeista, jotka tullaan mahdollisesti liittämään lentokenttään.

— Jos ihan vain Suna saisi päättää, niin kyllä Suna liputtaa kovin itäradan puolesta. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana en valitettavasti voi sanoa, että yksi on ylitse muiden.

Toikka patisteli VT 15:n rakentamista nelikaistaiseksi

Kaupunginjohtaja Toikan mukaan ratainvestointi Kouvolan ja Kotkan välille on tärkeä. Hän korosti myös VT 15:n parantamista erityisesti turvallisuuden takia.

— Kaksi kaupunkia yhdistävän VT 15:n saaminen nelikaistaiseksi koko alueelta olisi tärkeää. Siellä on pahoja riskipaikkoja, kun ambulanssit vievät potilaita sairaalaan. Se on maakunnan yhteinen tiehanke. Myös Kuutostielle tarvitaan parannuksia.

Hän puhui myös itäradan edistämisen tarpeellisuudesta. Kouvola on Toikan mukaan halukas osallistumaan radan suunnittelukustannuksiin.

— Hankkeessa on mukana kymmenen isoa kaupunkia. Itäradan vaikutusalueella asuu noin miljoonaa ihmistä ja sillä on myös Suomen viennin kannalta suuri merkitys.

Kaslinkin luova johtaja Juha-Petteri Kukkonen kertasi Kaslinkin ja Kouvolan kohtaamisen.

— Isäni etsi vuonna 2001 sopivaa tilaa Etelä-Suomesta kastikkeiden valmistamiseen ja niiden viemiseksi Eurooppaan. Hän kuuli, että Korialla olisi vanha hylätty teurastamo. Tänä päivänä tehdas työllistää runsaat 200 henkeä ja siihen on investoitu noin 70 miljoonaa euroa.

Juontaja kysyi Kaslinkin myymisestä Fazerille.

— Kaurabisneksen vetovoima on niin hurjaa maailmalla, että tarvitsimme hieman lisää hartioita, jos meinaamme tämän tempun tehdä. Sitä kautta kumppaniksi valikoitui toinen sinivalkoinen suomalainen perheyritys.

”Kouvola on siinä mielessä edelläkävijä, että te olette tehneet monikuntaliitoksen”

Suomen kuntaliiton tutkimus- ja kehitysjohtaja Jenni Airaksinen ei pidä Kouvolaa mitenkään poikkeuksellisena alueena väestön kehityksen osalta.

— On 250 muutakin kuntaa Suomessa, jotka ovat menettäneet väkeä. Kouvola on niiden kuntien joukossa, jotka ovat kokeneet rakennemuutoksia toisensa perään.

Airaksinen puhui ”entisistä suuruuksista”, joiden on pystyttävä hyödyntämään tyhjilleen jääneitä kiinteistöjä ja kerrostaloja, joita joudutaan muuten purkamaan.

— Kouvola on siinä mielessä edelläkävijä, että te olette tehneet monikuntaliitoksen. Suomessa on 150 suomalaista kuntaa, jotka eivät avaa keskustelua aiheesta, vaikka tarpeita selkeästi olisi.

Airaksisen mukaan Kouvolan ympärillä sijainneet kunnat olisivat itsenäisiksi jäätyään nyt jättimäisissä vaikeuksissa.

— Vaikka Kouvolan väestönkehitys näyttää negatiiviselta, täytyy huomioida, että siinä on jo käsitelty ympäröivän maaseudun aika voimakas rakennemuutos.

Ennusteiden mukaan ainoastaan kolmessa maakunnassa on luvassa kasvua. Kymenlaakson ja Satakunnan väestönkehitys on laskeva. Airaksinen kannustaakin alueiden päättäjiä realismiin.

— Kymenlaakson pitää ymmärtää, missä liigassa nyt pelataan. En usko, että Kymenlaakson väestö alkaa valtoimenaan kasvaa. Pirkanmaan, Varsinais-Suomen ja Uudenmaan liigaan ei ole asiaa. Meille on syntymässä uudenlainen aluehierarkia eikä sitä kannata vastustaa.

Vaikka paikkakunnalla ei ole yliopistoa, on vahvuudet löydettävissä.

— Opiskelu, työn tekeminen ja edullinen, kilpailukykyinen ja monipuolinen asuminen ovat sellaisia asioita, jotka vaikuttavat asuinpaikan valintaan. 

” Lontoossa noin 1,5 tunnin työmatka on aika normaali suuntaan jos toiseen”

Kymäläisen mukaan kuntien pitäisi pyristellä Airaksisen kuvaamaa kehitystä vastaan.

— Kouvolalla on tarjota aika paljon etuja pääkaupunkiseutuun verrattuna. Esimerkiksi edullisempi asuminen antaa enemmän mahdollisuuksia erilaisille harrastuksille. Jos liikenneyhteys saadaan kulkemaan tunnissa, niin myös työmatkaliikenne on aivan toista. Se nähdään muun muassa Lahden seudulla, josta käydään aika paljon pääkaupunkiseudulla töissä.

Kukkonen muistutti, että matka Kouvolan ja Helsingin välillä taittuu junalla näppärästi runsaassa tunnissa tai autolla noin 1,5 tunnissa.

— Olen asunut myös Lontoossa tai Australian Sydneyssä. Lontoossa noin 1,5 tunnin työmatka on aika normaali suuntaan.

Kukkosen mielestä Kouvola on paljon mainettaan parempi paikka. Kaslinkille kaupunki tarjosi elintarviketeollisuuden pitkät perinteet ja sitä kautta osaavia työntekijöitä.

Kouvolaan sijoittumista tukee myös alueen kustannustaso.

— Asumiskustannukset ovat huomattavasti edullisemmat. Jos ostat Punavuoresta kaksion, sillä rahalla saat Kouvolasta linnan.

Toikan mukaan Kouvolan strategiana on tarjota yrityksille kasvualusta hyvin konkreettisilla toimilla.

— Kaavoitukselle ja rakennusvalvonnalla pyrimme siihen, että yrittäminen Kouvolassa on helppoa. Raideliikenteen lastausterminaalin, RRT-hankkeen, myötä kaavoitamme yrityksille tontteja, jota kautta pyrimme saamaan tuhansia uusia työpaikkoja.

Toikan mukaan Kymenlaakso on osoittanut kykynsä yhteistyöhön

Airaksisen mielestä Kymenlaakson kehityksessä on käytännössä kyse siitä, miten Kotka ja Kouvola pystyvät yhteistyöhön.

— Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin yhteistyö. Kunnat pystyvät heikolla yhteistyöllä haittaamaan asioita. Kymenlaakson voisi toimia kuin yksi kunta.

Toikan mukaan Kymenlaakso on osoittanut kykynsä yhteistyöhön.

— Kymsote syntyi reilussa puolessa vuodessa esityksestä. On totta, että yli 170 000 asukkaan maakunnalla ei ole muita vaihtoehtoja. Näen, että meillä on yhteistyökykyä ja halua. Näen, että kaksi isoa kaupunkia viemässä maakuntaa eteenpäin on vahvuus.

Hän mainosti asuntomessuja, niiden korjausrakentamista ja Kouvolan matkailukohteita: Tykkimäkeä, Mustilan arboretumia, Verlaa, Alvar Aallon suunnittelemia rakennuksia ja Repovettä.

— Kouvola voi olla myös koti, vaikka työpaikka olisi muualla. Noin tuhat ihmistä pendelöi päivittäin.

Asuminen on edullista.

— Meillä puhutaan pikkukakkosindeksistä. Matkat ovat niin nopeita, että ehdit hakea lapset päiväkodista tai koulusta, käydä kaupassa tai punttisalilla ja olet kotona siihen mennessä kun Pikkukakkonen alkaa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut