Onnettomuustutkinnalta useita suosituksia Mäntyharjun onnettomuuden vuoksi – pysäytyskenkiä oli kaksi, kun kolme olisi tarvittu

"Turvallisuustaso ei riitä väliaikaisilla säilytyspaikoilla", sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi. Otkes julkisti raportin Kinnin ympäristöonnettomuudesta.

Mikko Kontti

Johtaja Veli-Pekka Nurmi onnettomuustutkintakeskuksesta.
Johtaja Veli-Pekka Nurmi onnettomuustutkintakeskuksesta.

Säiliövaunujen suistuminen Mäntyharjussa huhtikuussa oli epäonnisten sattumien summa ja johtaa useisiin turvallisuutta parantaviin suosituksiin.

Onnettomuustukintakeskus (Otkes) julkisti mittavan selvitystyön jälkeen raportin onnettomuudesta torstaina.

Onnettomuus aiheutui junavaunujen pysäytyskenkien pettämisestä säiliövaunujen tilapäisellä säilytyspaikalla Kinnillä.

Taustatekijänä tapahtuneelle oli vilkas säiliövaunuliikenne rajan yli Venäjältä ja kauttakulkusataman järjestelyratapihan ruuhkautuminen Kotkassa. Myös huonoa tiedonkulkua onnettomuuteen liittyi yllin kyllin.

Neljän promillen
kaltevuus vaikutti

Pysäytyskengille tehdyt testit ovat osoittaneet, että niiden pitokyky oli Kinnillä riittämätön. Otkes ohjeistaa, että Väylävirasto varmistaa paremmin vaunujen paikallaan pysymisen.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi totesi raportin julkistamistilaisuudessa Helsingissä, että työnantaja ei ollut antanut riittävää perehdytystä vaunuja päivittäin Kinnillä valvomassa käyneelle henkilölle.

— Vaunujen paikallaan pysyminen jäi valvomatta. Pysäytyskenkien määrässä ei huomioitu vanujen massaa ja mäen kaltevuutta, selvittää Nurmi.

— Pysäytyskenkien pitokyky oli oletettu liian suureksi. Ei ole mitään mysteeriä siinä, että vaunut lähtevät liikkeelle, sillä kitka muuttuu ja sää muuttuu.

Kohdassa on neljän promillen kaltevuus, mikä vastaa kilometrin matkalla neljää metriä alempana olevaa raideparia.

Pysäytyskenkien alapinta oli maalattu, mikä lisäsi luistamisen mahdollisuutta. Tutkinnanjohtaja Esko Värttiö kertoo, että pysäytyskenkiä oli kaksi, ja kolme olisi todennäköisesti riittänyt.

Kolmessa muussa
paikassa lukitus piti

Nurmi sanoo, että vaarallisten aineiden kuljetusten (vak) turvallisuustaso romahtaa, kun säiliövaunuja säilytetään tarkoitukseen varattujen ratapihojen ulkopuolella.

— Vak-ratapihoilla säännöllisesti harjoitellaan toimimista, ja niillä on suunnitelmat onnettomuuden varalle.

Onnettomuusaikaan säiliövaunuja oli varastoituna myös Lelkolan, Harjun ja Selänpään säilytyspaikoilla.

VR Group on luopunut väliaikaisten varastopaikkojen käytöstä. Tämän yhtiö toisti tiedotteessaan torstaina. Samalla VR kertoi toteuttaneensa jo useita toimenpiteitä vastaavien onnettomuuden ehkäisemiseksi.

Pysäytyskenkien määrä mitoitetaan tarkemmin, ja henkilöstön koulutusta lisätään.
Asiakkaiden kanssa yhtiö on sopinut liikenteen ja purkutahdin yhteensovittamisesta.

Jaakko Avikainen

Onnettomuudessa 50 säiliövaunua lähti itsekseen liikkeelle.
Onnettomuudessa 50 säiliövaunua lähti itsekseen liikkeelle.

VR:ltä korvauksia
rantojen asukkaille

VR kertoo myös teettäneensä laskentakaavan kiinteistönomistajien tilapäisen virkistyskäyttöhaitan määrittämiseksi. Yhtiö aikoo korvata rantakiinteistöjen omistajille haittaa, vaikka se katsoo, että lain mukaan sillä ei korvausvelvollisuutta olisi.

Myös Otkesilla on käsitys, että VR on muuttanut ohjeistusta pysäytyskenkien käytöstä. Onnettomuuden jälkeen liikennöitsijä teki pitokyvyn testejä Mussalossa.
Otkes suosittaa, että Venäjältä saapuvien kuljetusten ruuhkautumisen estämisessä tehdään myös viranomaisten yhteistyötä.

Myös parempia riskiarvioita vaarallisten aineiden kuljetusten tilapäisestä säilytyksestä pitää tehdä, arvioi keskus.

Vaunujen malli
osatekijä vuotoon

Säiliövaunuista tapahtunut vuoto aiheuttivat mittavan ympäristöhaitan Mäntyharjussa 7. huhtikuuta.

Onnettomuudessa 50 säiliövaunua lähti itsekseen liikkeelle. Ne rullasivat 145 metrin matkan. Letka törmäsi raidepuskimeen, ja kaksi ensimmäistä vaunua suistui kiskoilta. Ensimmäisen vaunun säiliöön tuli reikä, josta vuosi ympäristöön 35 000 litraa bensiinin lisäaineena käytettävää metyyli-tert-butyylieetteriä (MTBE).

Vaunut olivat venäläisiä ja sikäläisten standardien mukaisia. Niissä ei ole sivupuskimia, jotka olisivat voineet estää reiän syntymisen vaunujen osumasta.
Pelastustoiminnassa oli Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan puutteita tilannekuvan muodostamisessa ja toiminta-alueen johtamisessa etäältä.

Pelastustoiminnan yhteistyötä ja turvallisuutta pitää keskuksen mielestä kehittää. Värttiö arvioi, että melko lähellä Kouvolassa olisi ollut järeämpää kalustoa, jolla ympäristövahinkoja oltaisiin voitu lieventää

Toisaalta Otkesin tutkijat toteavat onnettomuuspaikan hankalaksi tavoittaa. Lumien sulaminen joudutti eetterin karkaamista vesistöön.

Viranomaiset
vapaalla

Otkes huomauttaa myös viranomaisten tavoitettavuusongelmasta. Tutkinnassa on ilmennyt, että aluehallintovirastolla ja ely-keskuksilla ei ole tilanteiden varalta viikonvaihteissa päivystysjärjestelmää.

Nurmi sanoo, että onnettomuudessa oli mukana myös hieman hyvää tuuria. Hän viittaa lisäonnettomuuksien vaaraan, kun aine ei syttynyt, ja siihen, että pelastajien työturvallisuuteen olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota.

Tietämättömyys vaaroista johtui siitä, että tieto aineiden säilytyksestä Kinnillä ei ollut tavoittanut paikallisia pelastusviranomaisia. Periaatteessa ohjeistus tiedottamisesta oli olemassa.

— Se oli epäselvä. Ei ollut ohjeistettu, kenen pitää tiedottaa, sanoo Nurmi.

Onnettomuustutkintakeskus korostaa, ettei se nosta esiin syyllisiä, eikä keskuksen lausuntoja voi käyttää oikeudellisen vastuun kohdentamisessa.

— Antamiemme suositusten toteutumista kuitenkin seuraamme ja nostamme mahdollisia puutteita uudelleen esiin, sanoo Nurmi.

Juttua täydennetty monesta kohdasta kello 16.22, lisätty muun muassa VR:n kommentteja raportista.

Uusimmat uutiset