Uusi itärata toisi lähes miljoonan asukkaan alueen yhteistyöhön potkua, todetaan tuoreessa raportissa

Kouvolan kaupunki on ollut mukana tilaamassa tutkimusta, jossa on selvitetty Itä- ja Kaakkois-Suomen ratahankkeiden vaikutuksia.

Jani Sourander

Raportissa analysoidaan itäratojen aluetaloudellista merkitystä. Näkökulmiksi on otettu saavutettavuus, elinvoimaisuus ja aluekehitys. Arkistokuva.
Raportissa analysoidaan itäratojen aluetaloudellista merkitystä. Näkökulmiksi on otettu saavutettavuus, elinvoimaisuus ja aluekehitys. Arkistokuva.

— Itäratoja ei tule nähdä yksinomaan liikennekäytävinä, vaan niillä on isompi merkitys koko Itä- ja Kaakkois-Suomen kehityksen kannalta, itäratojen aluetaloudellisesta merkityksestä raportin tehnyt aluetutkija Timo Aro sanoo.

Aro sanoo, että liikennekäytävistä voi rakentua kasvukäytäviä, jos ratojen varrella olevat keskukset ja toiminnalliset alueet pääsevät verkottumaan kiinteämmin keskenään ja muodostamaan laajemman alueellisen työmarkkina-alueen.

Aro pohjaa mielipiteensä Itä-ja Kaakkois-Suomen raidehankkeista tekemäänsä tuoreeseen selvitykseen.

Raportissa tarkastellaan aluetta, joka kattaa seitsemän maakuntaa, 16 kaupunkia ja 930 000 asukasta. Alueella asuu joka kuudes suomalainen. 

Alueiden välinen yhteistyö ja vuorovaikutus tulee raportin arvion mukaan kasvamaan, jolloin hallinnollisten, ohjelmallisten ja maantieteellisten rajojen merkitys pienenee. 

Raportti mainitsee myös raideliikenteen hyödyt ilmastonmuutoksen torjunnassa, sillä raideliikenteen osuus vuosittaisista 11,8 miljoonan tonnin kasvihuonepäästöistä jää Suomessa vain yhteen prosenttiin. 

"Nykyinen matkustajamäärä on seurausta junayhteyksien hitaudesta"

Itäratojen suurin haaste on matkustajamäärän kasvattaminen. Tutkija Aron mielestä matkustajamäärä on seurausta nykyisten junayhteyksien hitaudesta verrattuna etelän ja lännen raideliikenteeseen. 

Raportin mukaan ratkaisu hitauteen olisi uusi Helsingin, Porvoon ja Kouvolan välinen oikorata, joka mahdollistaisi alle tunnin yhteyden Kouvolasta Helsikiin ja alle kahden tunnin yhteyden Mikkelistä Helsinkiin.  

— Mitä enemmän Savon ja Karjalan ratojen keskuskaupunkien aikaetäisyyttä ja yhteyksien sujuvuutta Helsinkiin saadaan parannettua, sitä enemmän vaikutetaan laajan Itä-Suomen aluekehitykseen, elinkeinoelämän kilpailukykyyn ja matkailun kasvupotentiaalin hyödyntämiseen, Aro uskoo.

Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja uskoo radan parantavan itäisten Suomen saavutettavuutta

Myös Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva on vakuuttunut oikoradan tuomista mahdollisuuksista.

—Itäradan toteuttaminen Kouvolasta Porvoon ja lentoaseman kautta Helsinkiin parantaisi koko itäisen Suomen saavutettavuutta sekä vaikuttaisi nopeiden ja sujuvien yhteyksien kautta myönteisesti aluekehitykseen ja alueen muuhun kehittämiseen. Saavutettavauuden merkitys yritysten ja asukkaiden valintoihin on merkittävä.

Konsulttitoimisto MDI:n tekemä selvitys on tehty Kouvolan ja Porvoon kaupungeille sekä itäisen Suomen maakunnille. 

Kommentoidut